As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9764 |
Resumo: | The aim of this work is to reflect on the vicissitudes in the process of implementing the Sociology component in Senior High School in São Paulo State's public educational network, especially the difficulties encountered in everyday school life when the subject was reintroduced and within the context of the educational reform program known as "São Paulo faz Escola". Documents and recent publications on the subject were analyzed. Field research was carried out, involving state school Sociology teachers and an interview was conducted with Dr. Heloisa Helena Teixeira de Souza Martins, who coordinated the elaboration of the Sociology curriculum, on behalf of Sociedade Brasileira de Sociologia - SBS (Brazilian Sociological Society). Data collected in semi-structured interviews were analyzed using content analysis procedures, focusing on the following categories: the conditions of students in Senior High School and the conditions of teachers in state schools in São Paulo. The problems identified include the high rate of teachers employed on a temporary basis and the large contingent of Sociology teachers without specific qualifications in the area |
id |
PUC_SP-1_af93c6b484b5d5f96ccb8f54bb498dce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9764 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ponce, Branca Juremahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4358892J7Almeida, Carlos Fernando de2016-04-27T14:31:18Z2014-03-132014-02-13Almeida, Carlos Fernando de. As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo. 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9764The aim of this work is to reflect on the vicissitudes in the process of implementing the Sociology component in Senior High School in São Paulo State's public educational network, especially the difficulties encountered in everyday school life when the subject was reintroduced and within the context of the educational reform program known as "São Paulo faz Escola". Documents and recent publications on the subject were analyzed. Field research was carried out, involving state school Sociology teachers and an interview was conducted with Dr. Heloisa Helena Teixeira de Souza Martins, who coordinated the elaboration of the Sociology curriculum, on behalf of Sociedade Brasileira de Sociologia - SBS (Brazilian Sociological Society). Data collected in semi-structured interviews were analyzed using content analysis procedures, focusing on the following categories: the conditions of students in Senior High School and the conditions of teachers in state schools in São Paulo. The problems identified include the high rate of teachers employed on a temporary basis and the large contingent of Sociology teachers without specific qualifications in the areaO presente trabalho faz uma reflexão sobre as vicissitudes no processo de implantação do componente curricular Sociologia no ensino médio da rede pública do Estado de São Paulo, particularmente sobre as dificuldades apresentadas no cotidiano escolar no retorno da disciplina e no contexto da reforma educacional denominada São Paulo Faz Escola. Foram analisados documentos e publicações recentes sobre o tema. Também foi realizada pesquisa de campo com professores de Sociologia da rede estadual paulista e uma entrevista com a professora Dra. Heloisa Helena Teixeira de Souza Martins, que coordenou a elaboração da proposta curricular de Sociologia, a cargo da Sociedade Brasileira de Sociologia - SBS. Os dados coletados nas entrevistas semiestruturadas foram analisados com base nos procedimentos da análise de conteúdo, com foco nas seguintes categorias: a condição de educando do ensino médio e a condição de docente na rede pública do Estado de São Paulo. Entre os problemas identificados destacam-se o alto índice de professores em regime de trabalho temporário e o grande contingente de professores de Sociologia sem formação específica na áreaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22799/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEnsino médioRede pública do Estado de São PauloReforma curricularSociologiaSenior high schoolState school network in São PauloCurriculum reformSociologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOAs vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarlos Fernando de Almeida.pdf.txtCarlos Fernando de Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain303765https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9764/3/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf.txtfdeba42c48afbcd5d05bccdf0256900bMD53ORIGINALCarlos Fernando de Almeida.pdfapplication/pdf1682544https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9764/1/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf3011d9a0a4f7e40c4fe4906947b832d4MD51THUMBNAILCarlos Fernando de Almeida.pdf.jpgCarlos Fernando de Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9764/2/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/97642022-04-27 09:06:53.886oai:repositorio.pucsp.br:handle/9764Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:06:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
title |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
spellingShingle |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo Almeida, Carlos Fernando de Ensino médio Rede pública do Estado de São Paulo Reforma curricular Sociologia Senior high school State school network in São Paulo Curriculum reform Sociology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
title_full |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
title_fullStr |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
title_sort |
As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo |
author |
Almeida, Carlos Fernando de |
author_facet |
Almeida, Carlos Fernando de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ponce, Branca Jurema |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4358892J7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Carlos Fernando de |
contributor_str_mv |
Ponce, Branca Jurema |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio Rede pública do Estado de São Paulo Reforma curricular Sociologia |
topic |
Ensino médio Rede pública do Estado de São Paulo Reforma curricular Sociologia Senior high school State school network in São Paulo Curriculum reform Sociology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Senior high school State school network in São Paulo Curriculum reform Sociology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
The aim of this work is to reflect on the vicissitudes in the process of implementing the Sociology component in Senior High School in São Paulo State's public educational network, especially the difficulties encountered in everyday school life when the subject was reintroduced and within the context of the educational reform program known as "São Paulo faz Escola". Documents and recent publications on the subject were analyzed. Field research was carried out, involving state school Sociology teachers and an interview was conducted with Dr. Heloisa Helena Teixeira de Souza Martins, who coordinated the elaboration of the Sociology curriculum, on behalf of Sociedade Brasileira de Sociologia - SBS (Brazilian Sociological Society). Data collected in semi-structured interviews were analyzed using content analysis procedures, focusing on the following categories: the conditions of students in Senior High School and the conditions of teachers in state schools in São Paulo. The problems identified include the high rate of teachers employed on a temporary basis and the large contingent of Sociology teachers without specific qualifications in the area |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Almeida, Carlos Fernando de. As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo. 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9764 |
identifier_str_mv |
Almeida, Carlos Fernando de. As vicissitudes na implantação do componente curricular Sociologia no Ensino Médio da Rede Pública do Estado de São Paulo. 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9764/3/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9764/1/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9764/2/Carlos%20Fernando%20de%20Almeida.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fdeba42c48afbcd5d05bccdf0256900b 3011d9a0a4f7e40c4fe4906947b832d4 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277783500652544 |