Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28432 |
Resumo: | The interest in pursuing the study of dyslexia came through my experience as a student, who for years suffered with school failure, accompanied by the lack of preparation of teachers and coordinators. The objective is to contribute to these professionals in order to provide tools and knowledge on the subject, to be able to understand the needs that some students have during their development. It is a literature that highlights the importance of understanding dyslexia of all professionals involved in the educational field as a difficulty in acquiring reading and writing process. The same is structured in five parts, the first part deals with the definition of TEA- Specific Learning Disorder, the second part highlighted historical survey of dyslexia, beyond the current definition and comorbidities, the third describe the structure of the brain and the difference between proficient readers and dyslexic readers. The quarte part explains how the diagnosis is made and the fifth part highlights the importance of school and the teacher during the treatment of dyslexic students. This study served to me, as a professional, has a different look during the observation of guiding students in their needs and encouraging their abilities |
id |
PUC_SP-1_b0155f75bf5c9c10e7efd1482462df6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28432 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Raiça, DarcyZampa, Marina Passos2022-10-05T22:04:07Z2022-10-05T22:04:07Z2013-11-27Zampa, Marina Passos. Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28432The interest in pursuing the study of dyslexia came through my experience as a student, who for years suffered with school failure, accompanied by the lack of preparation of teachers and coordinators. The objective is to contribute to these professionals in order to provide tools and knowledge on the subject, to be able to understand the needs that some students have during their development. It is a literature that highlights the importance of understanding dyslexia of all professionals involved in the educational field as a difficulty in acquiring reading and writing process. The same is structured in five parts, the first part deals with the definition of TEA- Specific Learning Disorder, the second part highlighted historical survey of dyslexia, beyond the current definition and comorbidities, the third describe the structure of the brain and the difference between proficient readers and dyslexic readers. The quarte part explains how the diagnosis is made and the fifth part highlights the importance of school and the teacher during the treatment of dyslexic students. This study served to me, as a professional, has a different look during the observation of guiding students in their needs and encouraging their abilitiesO interesse em realizar o estudo sobre a dislexia surgiu através da minha experiência como aluna, que durante anos sofri com fracasso escolar, acompanhada pela falta de preparo de professores e coordenadores. O objetivo é contribuir com esses profissionais, no sentido de oferecer ferramentas e conhecimento sobre o tema, para que sejam capazes de perceber as necessidades que alguns alunos têm durante seu desenvolvimento. É uma pesquisa bibliográfica que evidência a importância do entendimento da dislexia de todos os profissionais ligados à área educacional, como uma dificuldade no processo de aquisição de leitura e escrita. O mesmo está estruturado em cinco partes, sendo que a primeira parte trata da definição de TEA –Transtorno Específico de Aprendizagem, a segunda parte destaquei o levantamento histórico da dislexia, além da definição atual e comorbidades, no terceiro descrevo a estrutura dos cérebro e a diferença entre de leitores proficientes e de leitores disléxicos. A quarte parte explica como é feito o diagnóstico e a quinta parte destaca a importância da escola e do professor durante o tratamento de alunos disléxicos. Este estudo serviu para que eu, quanto profissional, tenha um olhar diferenciado durante a observação dos alunos orientando em suas necessidades e estimulando suas habilidadesporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODislexiaCérebroEscolaInclusãoProfessorDyslexiaBrainSchoolInclusionTeacherEducação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexiaEducation and inclusion: the importance of the teacher and of school in the teatment of dyslexicinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMARINA PASSOS ZAMPA - TCC.pdfapplication/pdf870773https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28432/1/MARINA%20PASSOS%20ZAMPA%20-%20TCC.pdfcd9f633b19dc23a04b7559e7ab8e5c64MD51TEXTMARINA PASSOS ZAMPA - TCC.pdf.txtMARINA PASSOS ZAMPA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain50458https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28432/2/MARINA%20PASSOS%20ZAMPA%20-%20TCC.pdf.txt35c5476cb898b716336880c9a09fbca7MD52THUMBNAILMARINA PASSOS ZAMPA - TCC.pdf.jpgMARINA PASSOS ZAMPA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1223https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28432/3/MARINA%20PASSOS%20ZAMPA%20-%20TCC.pdf.jpgf61c0e92af7d4ddc4366d1bf210d5c2eMD53handle/284322022-10-06 01:02:20.647oai:repositorio.pucsp.br:handle/28432Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-06T04:02:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Education and inclusion: the importance of the teacher and of school in the teatment of dyslexic |
title |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
spellingShingle |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia Zampa, Marina Passos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Dislexia Cérebro Escola Inclusão Professor Dyslexia Brain School Inclusion Teacher |
title_short |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
title_full |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
title_fullStr |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
title_full_unstemmed |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
title_sort |
Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia |
author |
Zampa, Marina Passos |
author_facet |
Zampa, Marina Passos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zampa, Marina Passos |
contributor_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Dislexia Cérebro Escola Inclusão Professor Dyslexia Brain School Inclusion Teacher |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dislexia Cérebro Escola Inclusão Professor |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Dyslexia Brain School Inclusion Teacher |
description |
The interest in pursuing the study of dyslexia came through my experience as a student, who for years suffered with school failure, accompanied by the lack of preparation of teachers and coordinators. The objective is to contribute to these professionals in order to provide tools and knowledge on the subject, to be able to understand the needs that some students have during their development. It is a literature that highlights the importance of understanding dyslexia of all professionals involved in the educational field as a difficulty in acquiring reading and writing process. The same is structured in five parts, the first part deals with the definition of TEA- Specific Learning Disorder, the second part highlighted historical survey of dyslexia, beyond the current definition and comorbidities, the third describe the structure of the brain and the difference between proficient readers and dyslexic readers. The quarte part explains how the diagnosis is made and the fifth part highlights the importance of school and the teacher during the treatment of dyslexic students. This study served to me, as a professional, has a different look during the observation of guiding students in their needs and encouraging their abilities |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-11-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-05T22:04:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-05T22:04:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Zampa, Marina Passos. Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28432 |
identifier_str_mv |
Zampa, Marina Passos. Educação e inclusão: a importância do professor e da escola no tratamento de alunos com dislexia. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28432/1/MARINA%20PASSOS%20ZAMPA%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28432/2/MARINA%20PASSOS%20ZAMPA%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28432/3/MARINA%20PASSOS%20ZAMPA%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cd9f633b19dc23a04b7559e7ab8e5c64 35c5476cb898b716336880c9a09fbca7 f61c0e92af7d4ddc4366d1bf210d5c2e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277783658987520 |