Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39938 |
Resumo: | This research aims to analyze the post-human traces in the aesthetic relations of audiovisual production, with a special focus on the social network TikTok and its filters that transform faces into spectral figures. The methodology adopted is a bibliographical one, building an intellectual repertoire based on post-human theories, aesthetics and semiotic analysis to identify points of convergence and divergence on the subject, in addition to exploring how this influence of the post-human has been confirmed in specific audiovisual productions as indexes of the aesthetic turn of the post-human. The study reveals that image manipulation apps provide a creative power that allows people to create multiple versions of themselves and experiment with different aesthetic possibilities. However, this ease also leads to an incessant search for the ideal, smooth and youthful appearance, even if it is an unrealistic idealization. Social pressures and aesthetic standards significantly influence society, leading many to pursue perfection and distance themselves from their own human nature, thus approaching the post-human ideal. This search for a transformed appearance boosted the demand for aesthetic and surgical procedures, making these services more financially accessible. The result is an appearance-obsessed culture, which can have negative consequences for people's mental health and self-esteem people |
id |
PUC_SP-1_b72d1bed0f4682102c8a9e4534d87e01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/39938 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Santaella, Lúciahttp://lattes.cnpq.br/8886485096957731http://lattes.cnpq.br/5130291478850968Chagas, Dominique Lemes2023-11-09T21:44:41Z2023-11-09T21:44:41Z2023-09-26Chagas, Dominique Lemes. Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok. 2023. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39938This research aims to analyze the post-human traces in the aesthetic relations of audiovisual production, with a special focus on the social network TikTok and its filters that transform faces into spectral figures. The methodology adopted is a bibliographical one, building an intellectual repertoire based on post-human theories, aesthetics and semiotic analysis to identify points of convergence and divergence on the subject, in addition to exploring how this influence of the post-human has been confirmed in specific audiovisual productions as indexes of the aesthetic turn of the post-human. The study reveals that image manipulation apps provide a creative power that allows people to create multiple versions of themselves and experiment with different aesthetic possibilities. However, this ease also leads to an incessant search for the ideal, smooth and youthful appearance, even if it is an unrealistic idealization. Social pressures and aesthetic standards significantly influence society, leading many to pursue perfection and distance themselves from their own human nature, thus approaching the post-human ideal. This search for a transformed appearance boosted the demand for aesthetic and surgical procedures, making these services more financially accessible. The result is an appearance-obsessed culture, which can have negative consequences for people's mental health and self-esteem peopleEsta pesquisa que tem como objetivo analisar os rastros do pós-humano nas relações estéticas da produção audiovisual, com foco especial na rede social TikTok e seus filtros que transformam os rostos em figuras espectrais. A metodologia adotada é cunho bibliográfica, construindo um repertório intelectual baseado em teorias do pós-humano, estética e análise semiótica para identificar pontos de convergência e divergência sobre o tema, além de explorar a confirmação da influência do pós-humano em produções audiovisuais específicas como índices da virada estética do pós-humano. O estudo revela que os aplicativos de manipulação de imagem fornecem uma potência criativa que permite que as pessoas criem múltiplas versões de si mesmas e experimentem diferentes possibilidades estéticas. Entretanto, essa facilidade também leva a uma busca incessante pela aparência ideal, lisa e jovem, mesmo que seja uma idealização irreal. As pressões sociais e os padrões estéticos exercem uma influência significativa na sociedade, levando muitos a perseguirem a perfeição e se distanciarem de sua própria natureza humana, aproximando-se assim do ideal pós-humano. Essa busca por uma aparência transformada impulsiona a demanda por procedimentos estéticos e cirúrgicos, tornando esses serviços mais acessíveis financeiramente. O resultado é uma cultura obcecada pela aparência, o que pode ter consequências negativas para a saúde mental e a autoestima das pessoasporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::ENGENHARIASPós-humanoEstéticaProdução audiovisualTikTokFiltrosPosthumanAestheticsAudiovisual productionTikTokFiltersRastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTokinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDominique Lemes Chagas.pdfapplication/pdf3288538https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39938/1/Dominique%20Lemes%20Chagas.pdf2193fecdb1af19cc4c29234c976d90c5MD51TEXTDominique Lemes Chagas.pdf.txtDominique Lemes Chagas.pdf.txtExtracted texttext/plain322735https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39938/2/Dominique%20Lemes%20Chagas.pdf.txtff4c5ca8e406eed50aa35e4276f574e5MD52THUMBNAILDominique Lemes Chagas.pdf.jpgDominique Lemes Chagas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1252https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39938/3/Dominique%20Lemes%20Chagas.pdf.jpgd4b68cd8e9b6b7d73184cbf0df2d68c2MD53handle/399382023-11-10 09:28:50.642oai:repositorio.pucsp.br:handle/39938Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-10T12:28:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
title |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
spellingShingle |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok Chagas, Dominique Lemes CNPQ::ENGENHARIAS Pós-humano Estética Produção audiovisual TikTok Filtros Posthuman Aesthetics Audiovisual production TikTok Filters |
title_short |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
title_full |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
title_fullStr |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
title_full_unstemmed |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
title_sort |
Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok |
author |
Chagas, Dominique Lemes |
author_facet |
Chagas, Dominique Lemes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santaella, Lúcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8886485096957731 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5130291478850968 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chagas, Dominique Lemes |
contributor_str_mv |
Santaella, Lúcia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS |
topic |
CNPQ::ENGENHARIAS Pós-humano Estética Produção audiovisual TikTok Filtros Posthuman Aesthetics Audiovisual production TikTok Filters |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-humano Estética Produção audiovisual TikTok Filtros |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Posthuman Aesthetics Audiovisual production TikTok Filters |
description |
This research aims to analyze the post-human traces in the aesthetic relations of audiovisual production, with a special focus on the social network TikTok and its filters that transform faces into spectral figures. The methodology adopted is a bibliographical one, building an intellectual repertoire based on post-human theories, aesthetics and semiotic analysis to identify points of convergence and divergence on the subject, in addition to exploring how this influence of the post-human has been confirmed in specific audiovisual productions as indexes of the aesthetic turn of the post-human. The study reveals that image manipulation apps provide a creative power that allows people to create multiple versions of themselves and experiment with different aesthetic possibilities. However, this ease also leads to an incessant search for the ideal, smooth and youthful appearance, even if it is an unrealistic idealization. Social pressures and aesthetic standards significantly influence society, leading many to pursue perfection and distance themselves from their own human nature, thus approaching the post-human ideal. This search for a transformed appearance boosted the demand for aesthetic and surgical procedures, making these services more financially accessible. The result is an appearance-obsessed culture, which can have negative consequences for people's mental health and self-esteem people |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-09T21:44:41Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-09T21:44:41Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-09-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Chagas, Dominique Lemes. Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok. 2023. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39938 |
identifier_str_mv |
Chagas, Dominique Lemes. Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok. 2023. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39938/1/Dominique%20Lemes%20Chagas.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39938/2/Dominique%20Lemes%20Chagas.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39938/3/Dominique%20Lemes%20Chagas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2193fecdb1af19cc4c29234c976d90c5 ff4c5ca8e406eed50aa35e4276f574e5 d4b68cd8e9b6b7d73184cbf0df2d68c2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277920170999808 |