Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9679 |
Resumo: | This research goal is to study about communication and information technologies applied in deaf education. To this end, we started tracing certain aspects of the historical course of the deaf in society, presenting difficulties over time to be inserted and accepted in society. This research is fundamented in the process and methods education investigation for the deaf students in the history. We also sought to show that the development of reading and writing skills were very relevant issues for the individual deaf begin the process of integration in society through written language. Later we discussed the question of breakthrough communication technologies and information and how this technology can enhance the living and social interaction among deaf people in society in which we live. All this teaching methodologies applied in the school. For the realization this research we use bibliographic references and field research in a deaf bilingual school called EMEBS Helen Keller. The searches were applied using interviews with teachers and questionnaires with closed to deaf students. And we concluded that the technology is well planned and employed can be an important resource for the teaching and learning of deaf students |
id |
PUC_SP-1_be15d60f65ca30042b37f4c3bf057acf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9679 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Fernando José dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268411P4Cônsolo, Adriane Treitero2016-04-27T14:31:01Z2012-12-112012-11-09Cônsolo, Adriane Treitero. Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9679This research goal is to study about communication and information technologies applied in deaf education. To this end, we started tracing certain aspects of the historical course of the deaf in society, presenting difficulties over time to be inserted and accepted in society. This research is fundamented in the process and methods education investigation for the deaf students in the history. We also sought to show that the development of reading and writing skills were very relevant issues for the individual deaf begin the process of integration in society through written language. Later we discussed the question of breakthrough communication technologies and information and how this technology can enhance the living and social interaction among deaf people in society in which we live. All this teaching methodologies applied in the school. For the realization this research we use bibliographic references and field research in a deaf bilingual school called EMEBS Helen Keller. The searches were applied using interviews with teachers and questionnaires with closed to deaf students. And we concluded that the technology is well planned and employed can be an important resource for the teaching and learning of deaf studentsEsta pesquisa realiza um estudo voltado às tecnologias de comunicação e informação aplicadas à educação de sujeitos surdos. Para tanto, foram traçados alguns aspectos do percurso histórico do indivíduo surdo vivendo no ambiente escolar e apresentando dificuldades ao longo do tempo para ser inserido e aceito na sociedade. Esta pesquisa também se volta para uma investigação dos processos e métodos educacionais do aluno não ouvinte ao longo dos tempos. Procurou-se mostrar que o desenvolvimento de habilidades de escrever e ler foram questões bastante relevantes para que o indivíduo surdo iniciasse seu processo de inserção na sociedade através da linguagem escrita. Posteriormente, se discute a questão do avanço das tecnologias de comunicação e de informação e como o uso desta tecnologia pode potencializar o convívio e interação social entre pessoas surdas na sociedade. Descreve-se de que forma todo esse processo está inserido nas metodologias de ensino dentro de uma instituição educacional. Para realização desta pesquisa foram utilizadas, como metodologia, as pesquisas bibliográficas e a pesquisa de campo em uma escola bilíngue para surdos chamada EMEBS Helen Keller. As pesquisas foram aplicadas por meio de entrevistas com o corpo docente e questionários com perguntas fechadas para os alunos surdos. E pudemos concluir que a tecnologia se bem planejada e empregada pode ser um recurso importante para o ensino e aprendizagem de alunos surdosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22692/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBRFaculdade de EducaçãoEducação bilíngueTecnologias de comunicação e informaçãoSurdosBilingual educationCurriculumInformation and communication technologiesDeafCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOEfeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdosThe effects of the computer, the internet and the phone can provide the living and written communication between deafinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAdriane Treitero Consolo.pdf.txtAdriane Treitero Consolo.pdf.txtExtracted texttext/plain215142https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9679/3/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdf.txtf8c1359393bbe4f6ff1e019c31e64cb8MD53ORIGINALAdriane Treitero Consolo.pdfapplication/pdf5023041https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9679/1/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdfbd6e8b3508f9bbc65992b419d3b83d32MD51THUMBNAILAdriane Treitero Consolo.pdf.jpgAdriane Treitero Consolo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9679/2/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/96792022-04-27 08:57:50.644oai:repositorio.pucsp.br:handle/9679Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:57:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The effects of the computer, the internet and the phone can provide the living and written communication between deaf |
title |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
spellingShingle |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos Cônsolo, Adriane Treitero Educação bilíngue Tecnologias de comunicação e informação Surdos Bilingual education Curriculum Information and communication technologies Deaf CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
title_full |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
title_fullStr |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
title_full_unstemmed |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
title_sort |
Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos |
author |
Cônsolo, Adriane Treitero |
author_facet |
Cônsolo, Adriane Treitero |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268411P4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cônsolo, Adriane Treitero |
contributor_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação bilíngue Tecnologias de comunicação e informação Surdos |
topic |
Educação bilíngue Tecnologias de comunicação e informação Surdos Bilingual education Curriculum Information and communication technologies Deaf CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Bilingual education Curriculum Information and communication technologies Deaf |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This research goal is to study about communication and information technologies applied in deaf education. To this end, we started tracing certain aspects of the historical course of the deaf in society, presenting difficulties over time to be inserted and accepted in society. This research is fundamented in the process and methods education investigation for the deaf students in the history. We also sought to show that the development of reading and writing skills were very relevant issues for the individual deaf begin the process of integration in society through written language. Later we discussed the question of breakthrough communication technologies and information and how this technology can enhance the living and social interaction among deaf people in society in which we live. All this teaching methodologies applied in the school. For the realization this research we use bibliographic references and field research in a deaf bilingual school called EMEBS Helen Keller. The searches were applied using interviews with teachers and questionnaires with closed to deaf students. And we concluded that the technology is well planned and employed can be an important resource for the teaching and learning of deaf students |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-12-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-11-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cônsolo, Adriane Treitero. Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9679 |
identifier_str_mv |
Cônsolo, Adriane Treitero. Efeitos do computador, da internet e do celular na comunicação escrita entre surdos. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9679 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9679/3/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9679/1/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9679/2/Adriane%20Treitero%20Consolo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f8c1359393bbe4f6ff1e019c31e64cb8 bd6e8b3508f9bbc65992b419d3b83d32 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278027693031424 |