Políticas da educação infantil e o ensino da matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Simone de Oliveira Andrade
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070
Resumo: This paper aimed to identify guidelines as defined by the Brazilian Curriculum Directives for Early Childhood Education to the teaching and learning of mathematics persisted as guidance of teacher s work. The policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe, that presents the debate around to the analysis of educational policies and its contributions to the critical and contextualized analysis of them, was applied as a theoretical and analytical framework to examine this educational policy. This paper verified two contexts, namely: text production and practice. The documental analysis and qualitative analysis of RCNEI allow comprehending the context of text production. Teachers and coordinators were interviewed to enable the observation of context of practice. Analysis was supported by software ALCESTE. The research identified a text influenced by national and international policies, what it became confused and hard to interpret. The results of analysis indicated still that the education professional maintained their traditional of teaching, although they considered this document as a model unifying national guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the education policy was useful as such organized of school documents, but no as a guideline of teacher practice
id PUC_SP-1_bfe5af7669d11d12948093dd63bff152
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16070
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sousa, Clarilza Prado dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4338679T6Silva, Simone de Oliveira Andrade2016-04-28T20:56:34Z2013-04-222013-04-15Silva, Simone de Oliveira Andrade. Educational policy for early childhood education and Mathematic education. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070This paper aimed to identify guidelines as defined by the Brazilian Curriculum Directives for Early Childhood Education to the teaching and learning of mathematics persisted as guidance of teacher s work. The policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe, that presents the debate around to the analysis of educational policies and its contributions to the critical and contextualized analysis of them, was applied as a theoretical and analytical framework to examine this educational policy. This paper verified two contexts, namely: text production and practice. The documental analysis and qualitative analysis of RCNEI allow comprehending the context of text production. Teachers and coordinators were interviewed to enable the observation of context of practice. Analysis was supported by software ALCESTE. The research identified a text influenced by national and international policies, what it became confused and hard to interpret. The results of analysis indicated still that the education professional maintained their traditional of teaching, although they considered this document as a model unifying national guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the education policy was useful as such organized of school documents, but no as a guideline of teacher practiceEste trabalho teve o objetivo de identificar as diretrizes que estão presentes no Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI) para o ensino de matemática que persistiram como orientações da prática docente do professor de EI. Para a análise dos documentos, tomou-se como referência a teoria-metodológica do Ciclo de Políticas, de Stephen J. Ball e Richard Bowe, que pressupõem que uma política educacional está sempre em movimento e só é possível entendê-la se analisados os seus contextos. No presente estudo, foram analisados os contextos de influência, de produção de texto e da prática. Para coleta de informações do contexto de produção de texto contou-se com dois procedimentos: análise documental e análise qualitativa do RCNEI. Para o contexto da prática foram realizadas entrevistas a professores e coordenadores pedagógicos de Escolas Municipais de Educação Infantil (EMEI) do município de São Paulo. A análise dos dados contou com o apoio do software ALCESTE que permitiu identificar um documento que sofreu influências nacionais e internacionais, o que contribuiu para um texto confuso e de difícil interpretação e com muitas contradições. Os resultados das entrevistas revelaram que os profissionais mantiveram sua forma tradicional de ensino, embora tenham citado o documento como um modelo unificador nacional das diretrizes para a Educação Infantil. Portanto, o documento foi utilizado como estruturador do projeto pedagógico da escola, mas não como orientador da prática docenteConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32295/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaPolítica e educaçãoEnsino e aprendizagem de matemáticaAbordagem do ciclo de políticasReferencial curricular nacional para a educação infantilPolicies and educationTeaching and learning of mathematicsPolicy cycle approachBrazilian curriculum directives for early childhood educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALPolíticas da educação infantil e o ensino da matemáticaEducational policy for early childhood education and Mathematic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.txtSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain216972https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/3/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.txtb7fde99a55c9b2934c6db964dbdb8d20MD53ORIGINALSimone de Oliveira Andrade Silva.pdfapplication/pdf1363082https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/1/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf9d97d5f1cb68b0ecbdeedbcd4c5deb14MD51THUMBNAILSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.jpgSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3311https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/2/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.jpg10749bb0ca025ce7f229f1383b192ba2MD52handle/160702022-04-27 15:26:35.04oai:repositorio.pucsp.br:handle/16070Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:26:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Educational policy for early childhood education and Mathematic education
title Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
spellingShingle Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
Silva, Simone de Oliveira Andrade
Política e educação
Ensino e aprendizagem de matemática
Abordagem do ciclo de políticas
Referencial curricular nacional para a educação infantil
Policies and education
Teaching and learning of mathematics
Policy cycle approach
Brazilian curriculum directives for early childhood education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
title_full Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
title_fullStr Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
title_full_unstemmed Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
title_sort Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
author Silva, Simone de Oliveira Andrade
author_facet Silva, Simone de Oliveira Andrade
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sousa, Clarilza Prado de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4338679T6
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Simone de Oliveira Andrade
contributor_str_mv Sousa, Clarilza Prado de
dc.subject.por.fl_str_mv Política e educação
Ensino e aprendizagem de matemática
Abordagem do ciclo de políticas
Referencial curricular nacional para a educação infantil
topic Política e educação
Ensino e aprendizagem de matemática
Abordagem do ciclo de políticas
Referencial curricular nacional para a educação infantil
Policies and education
Teaching and learning of mathematics
Policy cycle approach
Brazilian curriculum directives for early childhood education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Policies and education
Teaching and learning of mathematics
Policy cycle approach
Brazilian curriculum directives for early childhood education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This paper aimed to identify guidelines as defined by the Brazilian Curriculum Directives for Early Childhood Education to the teaching and learning of mathematics persisted as guidance of teacher s work. The policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe, that presents the debate around to the analysis of educational policies and its contributions to the critical and contextualized analysis of them, was applied as a theoretical and analytical framework to examine this educational policy. This paper verified two contexts, namely: text production and practice. The documental analysis and qualitative analysis of RCNEI allow comprehending the context of text production. Teachers and coordinators were interviewed to enable the observation of context of practice. Analysis was supported by software ALCESTE. The research identified a text influenced by national and international policies, what it became confused and hard to interpret. The results of analysis indicated still that the education professional maintained their traditional of teaching, although they considered this document as a model unifying national guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the education policy was useful as such organized of school documents, but no as a guideline of teacher practice
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-04-22
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:56:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Simone de Oliveira Andrade. Educational policy for early childhood education and Mathematic education. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070
identifier_str_mv Silva, Simone de Oliveira Andrade. Educational policy for early childhood education and Mathematic education. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/3/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/1/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/2/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b7fde99a55c9b2934c6db964dbdb8d20
9d97d5f1cb68b0ecbdeedbcd4c5deb14
10749bb0ca025ce7f229f1383b192ba2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277970922078208