Políticas da educação infantil e o ensino da matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070 |
Resumo: | This paper aimed to identify guidelines as defined by the Brazilian Curriculum Directives for Early Childhood Education to the teaching and learning of mathematics persisted as guidance of teacher s work. The policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe, that presents the debate around to the analysis of educational policies and its contributions to the critical and contextualized analysis of them, was applied as a theoretical and analytical framework to examine this educational policy. This paper verified two contexts, namely: text production and practice. The documental analysis and qualitative analysis of RCNEI allow comprehending the context of text production. Teachers and coordinators were interviewed to enable the observation of context of practice. Analysis was supported by software ALCESTE. The research identified a text influenced by national and international policies, what it became confused and hard to interpret. The results of analysis indicated still that the education professional maintained their traditional of teaching, although they considered this document as a model unifying national guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the education policy was useful as such organized of school documents, but no as a guideline of teacher practice |
id |
PUC_SP-1_bfe5af7669d11d12948093dd63bff152 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16070 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sousa, Clarilza Prado dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4338679T6Silva, Simone de Oliveira Andrade2016-04-28T20:56:34Z2013-04-222013-04-15Silva, Simone de Oliveira Andrade. Educational policy for early childhood education and Mathematic education. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070This paper aimed to identify guidelines as defined by the Brazilian Curriculum Directives for Early Childhood Education to the teaching and learning of mathematics persisted as guidance of teacher s work. The policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe, that presents the debate around to the analysis of educational policies and its contributions to the critical and contextualized analysis of them, was applied as a theoretical and analytical framework to examine this educational policy. This paper verified two contexts, namely: text production and practice. The documental analysis and qualitative analysis of RCNEI allow comprehending the context of text production. Teachers and coordinators were interviewed to enable the observation of context of practice. Analysis was supported by software ALCESTE. The research identified a text influenced by national and international policies, what it became confused and hard to interpret. The results of analysis indicated still that the education professional maintained their traditional of teaching, although they considered this document as a model unifying national guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the education policy was useful as such organized of school documents, but no as a guideline of teacher practiceEste trabalho teve o objetivo de identificar as diretrizes que estão presentes no Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI) para o ensino de matemática que persistiram como orientações da prática docente do professor de EI. Para a análise dos documentos, tomou-se como referência a teoria-metodológica do Ciclo de Políticas, de Stephen J. Ball e Richard Bowe, que pressupõem que uma política educacional está sempre em movimento e só é possível entendê-la se analisados os seus contextos. No presente estudo, foram analisados os contextos de influência, de produção de texto e da prática. Para coleta de informações do contexto de produção de texto contou-se com dois procedimentos: análise documental e análise qualitativa do RCNEI. Para o contexto da prática foram realizadas entrevistas a professores e coordenadores pedagógicos de Escolas Municipais de Educação Infantil (EMEI) do município de São Paulo. A análise dos dados contou com o apoio do software ALCESTE que permitiu identificar um documento que sofreu influências nacionais e internacionais, o que contribuiu para um texto confuso e de difícil interpretação e com muitas contradições. Os resultados das entrevistas revelaram que os profissionais mantiveram sua forma tradicional de ensino, embora tenham citado o documento como um modelo unificador nacional das diretrizes para a Educação Infantil. Portanto, o documento foi utilizado como estruturador do projeto pedagógico da escola, mas não como orientador da prática docenteConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32295/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaPolítica e educaçãoEnsino e aprendizagem de matemáticaAbordagem do ciclo de políticasReferencial curricular nacional para a educação infantilPolicies and educationTeaching and learning of mathematicsPolicy cycle approachBrazilian curriculum directives for early childhood educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALPolíticas da educação infantil e o ensino da matemáticaEducational policy for early childhood education and Mathematic educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.txtSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain216972https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/3/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.txtb7fde99a55c9b2934c6db964dbdb8d20MD53ORIGINALSimone de Oliveira Andrade Silva.pdfapplication/pdf1363082https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/1/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf9d97d5f1cb68b0ecbdeedbcd4c5deb14MD51THUMBNAILSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.jpgSimone de Oliveira Andrade Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3311https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/2/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.jpg10749bb0ca025ce7f229f1383b192ba2MD52handle/160702022-04-27 15:26:35.04oai:repositorio.pucsp.br:handle/16070Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:26:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Educational policy for early childhood education and Mathematic education |
title |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
spellingShingle |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática Silva, Simone de Oliveira Andrade Política e educação Ensino e aprendizagem de matemática Abordagem do ciclo de políticas Referencial curricular nacional para a educação infantil Policies and education Teaching and learning of mathematics Policy cycle approach Brazilian curriculum directives for early childhood education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
title_full |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
title_fullStr |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
title_full_unstemmed |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
title_sort |
Políticas da educação infantil e o ensino da matemática |
author |
Silva, Simone de Oliveira Andrade |
author_facet |
Silva, Simone de Oliveira Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sousa, Clarilza Prado de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4338679T6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Simone de Oliveira Andrade |
contributor_str_mv |
Sousa, Clarilza Prado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política e educação Ensino e aprendizagem de matemática Abordagem do ciclo de políticas Referencial curricular nacional para a educação infantil |
topic |
Política e educação Ensino e aprendizagem de matemática Abordagem do ciclo de políticas Referencial curricular nacional para a educação infantil Policies and education Teaching and learning of mathematics Policy cycle approach Brazilian curriculum directives for early childhood education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Policies and education Teaching and learning of mathematics Policy cycle approach Brazilian curriculum directives for early childhood education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This paper aimed to identify guidelines as defined by the Brazilian Curriculum Directives for Early Childhood Education to the teaching and learning of mathematics persisted as guidance of teacher s work. The policy cycle approach, formulated by Stephen Ball and Richard Bowe, that presents the debate around to the analysis of educational policies and its contributions to the critical and contextualized analysis of them, was applied as a theoretical and analytical framework to examine this educational policy. This paper verified two contexts, namely: text production and practice. The documental analysis and qualitative analysis of RCNEI allow comprehending the context of text production. Teachers and coordinators were interviewed to enable the observation of context of practice. Analysis was supported by software ALCESTE. The research identified a text influenced by national and international policies, what it became confused and hard to interpret. The results of analysis indicated still that the education professional maintained their traditional of teaching, although they considered this document as a model unifying national guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the education policy was useful as such organized of school documents, but no as a guideline of teacher practice |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Simone de Oliveira Andrade. Educational policy for early childhood education and Mathematic education. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070 |
identifier_str_mv |
Silva, Simone de Oliveira Andrade. Educational policy for early childhood education and Mathematic education. 2013. 105 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/3/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/1/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16070/2/Simone%20de%20Oliveira%20Andrade%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b7fde99a55c9b2934c6db964dbdb8d20 9d97d5f1cb68b0ecbdeedbcd4c5deb14 10749bb0ca025ce7f229f1383b192ba2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277970922078208 |