Educação profissional: um estudo do impacto da lei e implantação da reforma do ensino técnico e suas decorrências no CEFET-RS : (1997-2004)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loponte, Luciana Neves
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10530
Resumo: This dissertation investigates the implementation of and the resistance movements against the Professional Education Reform Program put into practice through the Executive Law 2.208 dated 1997. This study was based on the experience of the Centro Federal de Educação Tecnológica de Pelotas - CEFET-RS, a Federal Vocational Education Center, from 1997 to 2004, year in which the Executive Law 5.154 was published, along with an analysis of documents from official, school and teachers and civil servants union sources as well as from the results of a research questionnaire given to present teachers of the Center´s technical courses. The research was carried out at two existing units of the CEFET-RS while this investigation was being conducted. In order to verify how the reform implementation process took place, one technical course from each unit was chosen, over which a documental analysis was made. To analyze what the teachers think about the reform, a research questionnaire was applied to a sample of teachers of several technical courses at the CEFET-RS. The field study presents the teachers` opinions concerning both Executive Laws. For the analysis, the following concepts were used: reform, paradigm, autonomy, competences and skills, polytechnic school and unitary school
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spelling Bontempi Júnior, BrunoLoponte, Luciana Neves2016-04-27T16:33:11Z2007-09-112006-07-03Loponte, Luciana Neves. Professional education: a study on the impact of the law and vocational teaching reform and its implications on the CEFET-RS. 2006. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10530This dissertation investigates the implementation of and the resistance movements against the Professional Education Reform Program put into practice through the Executive Law 2.208 dated 1997. This study was based on the experience of the Centro Federal de Educação Tecnológica de Pelotas - CEFET-RS, a Federal Vocational Education Center, from 1997 to 2004, year in which the Executive Law 5.154 was published, along with an analysis of documents from official, school and teachers and civil servants union sources as well as from the results of a research questionnaire given to present teachers of the Center´s technical courses. The research was carried out at two existing units of the CEFET-RS while this investigation was being conducted. In order to verify how the reform implementation process took place, one technical course from each unit was chosen, over which a documental analysis was made. To analyze what the teachers think about the reform, a research questionnaire was applied to a sample of teachers of several technical courses at the CEFET-RS. The field study presents the teachers` opinions concerning both Executive Laws. For the analysis, the following concepts were used: reform, paradigm, autonomy, competences and skills, polytechnic school and unitary schoolA pesquisa investiga o processo de implantação e os movimentos de resistência à Reforma da Educação Profissional implantada pelo Decreto Lei 2.208 de 1997. O estudo teve como base a experiência do Centro Federal de Educação Tecnológica de Pelotas (CEFET-RS), entre 1997 e 2004, ano em que foi publicado o Decreto 5.154, mediante análise de documentos oficiais, escolares, publicações do sindicato da categoria e resultados de um questionário de pesquisa aplicado a atuais professores de seus cursos técnicos. A pesquisa foi realizada nas duas unidades do CEFET-RS, existentes no momento da investigação. Para verificar como se deu o processo de implantação da reforma, foi escolhido um curso técnico de cada unidade do CEFET-RS, sobre os quais se fez uma análise documental. Para analisar o que pensam os professores sobre a reforma foi realizada pesquisa de campo, que apresenta os resultados da opinião dos professores sobre ambos os decretos, em relação aos temas: sistema integral, desvinculação dos ensinos, tempo dos cursos, avaliação, sistema modular, custos, PROEP, currículo, formação e perfil do aluno e educação profissional X mercado de trabalho. Foram utilizados para a análise os conceitos de reforma, paradigma, autonomia, competências e habilidades, escola politécnica e escola unitáriaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23274/Dissertacao%20LUCIANA%20NEVES%20LOPONTE.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEducação profissionalEnsino técnicoReforma educacionalDecreto 2.208 de 1997Centro Federal de Educação Tecnológica de PelotasBrasil -- [Decreto n. 2.208, de 17 de abril de 1997]Centro Federal de Educacao Tecnologica de Pelotas, RSEnsino profissional -- BrasilEnsino tecnico -- BrasilReforma do ensino -- BrasilProfessional educationVocational teachingEducation reform1997 Executive Law 2.208CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTEEducação profissional: um estudo do impacto da lei e implantação da reforma do ensino técnico e suas decorrências no CEFET-RS : (1997-2004)Professional education: a study on the impact of the law and vocational teaching reform and its implications on the CEFET-RSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao LUCIANA NEVES LOPONTE.pdf.txtDissertacao LUCIANA NEVES LOPONTE.pdf.txtExtracted texttext/plain315724https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10530/3/Dissertacao%20LUCIANA%20NEVES%20LOPONTE.pdf.txtfc87c85a47a517dea8d8e1cea9dc02a7MD53ORIGINALDissertacao LUCIANA NEVES LOPONTE.pdfapplication/pdf558751https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10530/1/Dissertacao%20LUCIANA%20NEVES%20LOPONTE.pdf1f0f313199b10eb13682b00d61db9788MD51THUMBNAILDissertacao LUCIANA NEVES LOPONTE.pdf.jpgDissertacao LUCIANA NEVES LOPONTE.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10530/2/Dissertacao%20LUCIANA%20NEVES%20LOPONTE.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/105302023-06-23 09:46:30.199oai:repositorio.pucsp.br:handle/10530Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-23T12:46:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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