Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nemitz, Marcos Daniel
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770
Resumo: This work was based in the psycho pedagogy periodical Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy, in the period 1982 2006. The periodical was considered the printed matter representative of the Brazilian Psycho pedagogy history, mostly because of the important role that is has played in the formation process of the psycho pedagogies and in the Psycho pedagogy as knowledge area in the Education field. In this research was used as theoretical reference Pierre Bourdieu s concept of field. This author understands field as a space in which it is established a competition relation. The dispute in this competition is the one for the authority monopolization and the scientific knowledge about the theme (Bourdieu, 1983). This research aim is the understanding of the printed matter as strategy for the constitution of the Psycho pedagogy as study area inside the Education field. The periodical is taken as research object and is been analyzed as dispositive to normatize the Psycho pedagogy practice, at the same time it is considered as a material support that permits to amplify the discussion within the Education field from a Psycho pedagogical point of view
id PUC_SP-1_c5d5a99a21436209e768398e6e9de786
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10770
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marin, Alda Junqueirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210456U9Nemitz, Marcos Daniel2016-04-27T16:34:01Z2009-10-302009-09-15Nemitz, Marcos Daniel. A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006). 2009. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770This work was based in the psycho pedagogy periodical Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy, in the period 1982 2006. The periodical was considered the printed matter representative of the Brazilian Psycho pedagogy history, mostly because of the important role that is has played in the formation process of the psycho pedagogies and in the Psycho pedagogy as knowledge area in the Education field. In this research was used as theoretical reference Pierre Bourdieu s concept of field. This author understands field as a space in which it is established a competition relation. The dispute in this competition is the one for the authority monopolization and the scientific knowledge about the theme (Bourdieu, 1983). This research aim is the understanding of the printed matter as strategy for the constitution of the Psycho pedagogy as study area inside the Education field. The periodical is taken as research object and is been analyzed as dispositive to normatize the Psycho pedagogy practice, at the same time it is considered as a material support that permits to amplify the discussion within the Education field from a Psycho pedagogical point of viewEste trabalho foi desenvolvido sobre o periódico Psicopedagogia Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, no período compreendido entre 1982 a 2006. O periódico foi considerado como o impresso representativo da história da Psicopedagogia no Brasil, principalmente pelo importante papel que tem desempenhado no processo de formação dos psicopedagogos, e na identificação da Psicopedagogia como área de conhecimento pertencente ao campo da Educação. Nesta pesquisa foi utilizado como referencial teórico o conceito de campo de Pierre Bourdieu. Para este autor, campo também é concebido como um espaço em que se estabelece uma relação de concorrência. A disputa estabelecida dentro desta concorrência refere-se à monopolização da autoridade e do saber científico sobre o tema. (Bourdieu, 1983) Esta pesquisa busca compreender o impresso como estratégia de constituição da área de estudos da Psicopedagogia dentro do campo da Educação. O periódico é tomado como objeto de pesquisa e analisado como um dispositivo de normatização da prática psicopedagógica, ao mesmo tempo em que é considerado como suporte material que permite ampliar a discussão existente dentro do campo educacional, de um ponto de vista psicopedagógicoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23556/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPsicopedagogiaPeriódicoAssociacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista)AprendizagemFracasso escolarPsycho pedagogyPeriodicalLearning processSchool failure or learning failurePsycho pedagogy Brazilian AssociationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOUm estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcos Daniel Nemitz.pdf.txtMarcos Daniel Nemitz.pdf.txtExtracted texttext/plain567987https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/3/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.txt918decd9ca714509768436702ec78394MD53ORIGINALMarcos Daniel Nemitz.pdfapplication/pdf2977915https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/1/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdfcf262ace27ae358a9d5b6cfa42b58ad9MD51THUMBNAILMarcos Daniel Nemitz.pdf.jpgMarcos Daniel Nemitz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3064https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/2/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.jpg934f712f836574bb3077266b52ccbef6MD52handle/107702022-06-28 09:57:38.861oai:repositorio.pucsp.br:handle/10770Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:57:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006)
title Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
spellingShingle Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
Nemitz, Marcos Daniel
Psicopedagogia
Periódico
Associacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista)
Aprendizagem
Fracasso escolar
Psycho pedagogy
Periodical
Learning process
School failure or learning failure
Psycho pedagogy Brazilian Association
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
title_full Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
title_fullStr Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
title_full_unstemmed Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
title_sort Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
author Nemitz, Marcos Daniel
author_facet Nemitz, Marcos Daniel
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marin, Alda Junqueira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210456U9
dc.contributor.author.fl_str_mv Nemitz, Marcos Daniel
contributor_str_mv Marin, Alda Junqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Psicopedagogia
Periódico
Associacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista)
Aprendizagem
Fracasso escolar
topic Psicopedagogia
Periódico
Associacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista)
Aprendizagem
Fracasso escolar
Psycho pedagogy
Periodical
Learning process
School failure or learning failure
Psycho pedagogy Brazilian Association
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Psycho pedagogy
Periodical
Learning process
School failure or learning failure
Psycho pedagogy Brazilian Association
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work was based in the psycho pedagogy periodical Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy, in the period 1982 2006. The periodical was considered the printed matter representative of the Brazilian Psycho pedagogy history, mostly because of the important role that is has played in the formation process of the psycho pedagogies and in the Psycho pedagogy as knowledge area in the Education field. In this research was used as theoretical reference Pierre Bourdieu s concept of field. This author understands field as a space in which it is established a competition relation. The dispute in this competition is the one for the authority monopolization and the scientific knowledge about the theme (Bourdieu, 1983). This research aim is the understanding of the printed matter as strategy for the constitution of the Psycho pedagogy as study area inside the Education field. The periodical is taken as research object and is been analyzed as dispositive to normatize the Psycho pedagogy practice, at the same time it is considered as a material support that permits to amplify the discussion within the Education field from a Psycho pedagogical point of view
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-30
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-09-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:34:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Nemitz, Marcos Daniel. A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006). 2009. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770
identifier_str_mv Nemitz, Marcos Daniel. A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006). 2009. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/3/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/1/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/2/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 918decd9ca714509768436702ec78394
cf262ace27ae358a9d5b6cfa42b58ad9
934f712f836574bb3077266b52ccbef6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277784411865088