Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770 |
Resumo: | This work was based in the psycho pedagogy periodical Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy, in the period 1982 2006. The periodical was considered the printed matter representative of the Brazilian Psycho pedagogy history, mostly because of the important role that is has played in the formation process of the psycho pedagogies and in the Psycho pedagogy as knowledge area in the Education field. In this research was used as theoretical reference Pierre Bourdieu s concept of field. This author understands field as a space in which it is established a competition relation. The dispute in this competition is the one for the authority monopolization and the scientific knowledge about the theme (Bourdieu, 1983). This research aim is the understanding of the printed matter as strategy for the constitution of the Psycho pedagogy as study area inside the Education field. The periodical is taken as research object and is been analyzed as dispositive to normatize the Psycho pedagogy practice, at the same time it is considered as a material support that permits to amplify the discussion within the Education field from a Psycho pedagogical point of view |
id |
PUC_SP-1_c5d5a99a21436209e768398e6e9de786 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10770 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marin, Alda Junqueirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210456U9Nemitz, Marcos Daniel2016-04-27T16:34:01Z2009-10-302009-09-15Nemitz, Marcos Daniel. A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006). 2009. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770This work was based in the psycho pedagogy periodical Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy, in the period 1982 2006. The periodical was considered the printed matter representative of the Brazilian Psycho pedagogy history, mostly because of the important role that is has played in the formation process of the psycho pedagogies and in the Psycho pedagogy as knowledge area in the Education field. In this research was used as theoretical reference Pierre Bourdieu s concept of field. This author understands field as a space in which it is established a competition relation. The dispute in this competition is the one for the authority monopolization and the scientific knowledge about the theme (Bourdieu, 1983). This research aim is the understanding of the printed matter as strategy for the constitution of the Psycho pedagogy as study area inside the Education field. The periodical is taken as research object and is been analyzed as dispositive to normatize the Psycho pedagogy practice, at the same time it is considered as a material support that permits to amplify the discussion within the Education field from a Psycho pedagogical point of viewEste trabalho foi desenvolvido sobre o periódico Psicopedagogia Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, no período compreendido entre 1982 a 2006. O periódico foi considerado como o impresso representativo da história da Psicopedagogia no Brasil, principalmente pelo importante papel que tem desempenhado no processo de formação dos psicopedagogos, e na identificação da Psicopedagogia como área de conhecimento pertencente ao campo da Educação. Nesta pesquisa foi utilizado como referencial teórico o conceito de campo de Pierre Bourdieu. Para este autor, campo também é concebido como um espaço em que se estabelece uma relação de concorrência. A disputa estabelecida dentro desta concorrência refere-se à monopolização da autoridade e do saber científico sobre o tema. (Bourdieu, 1983) Esta pesquisa busca compreender o impresso como estratégia de constituição da área de estudos da Psicopedagogia dentro do campo da Educação. O periódico é tomado como objeto de pesquisa e analisado como um dispositivo de normatização da prática psicopedagógica, ao mesmo tempo em que é considerado como suporte material que permite ampliar a discussão existente dentro do campo educacional, de um ponto de vista psicopedagógicoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23556/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPsicopedagogiaPeriódicoAssociacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista)AprendizagemFracasso escolarPsycho pedagogyPeriodicalLearning processSchool failure or learning failurePsycho pedagogy Brazilian AssociationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOUm estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006)A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcos Daniel Nemitz.pdf.txtMarcos Daniel Nemitz.pdf.txtExtracted texttext/plain567987https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/3/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.txt918decd9ca714509768436702ec78394MD53ORIGINALMarcos Daniel Nemitz.pdfapplication/pdf2977915https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/1/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdfcf262ace27ae358a9d5b6cfa42b58ad9MD51THUMBNAILMarcos Daniel Nemitz.pdf.jpgMarcos Daniel Nemitz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3064https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/2/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.jpg934f712f836574bb3077266b52ccbef6MD52handle/107702022-06-28 09:57:38.861oai:repositorio.pucsp.br:handle/10770Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:57:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006) |
title |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
spellingShingle |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) Nemitz, Marcos Daniel Psicopedagogia Periódico Associacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista) Aprendizagem Fracasso escolar Psycho pedagogy Periodical Learning process School failure or learning failure Psycho pedagogy Brazilian Association CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
title_full |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
title_fullStr |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
title_full_unstemmed |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
title_sort |
Um estudo sobre o ciclo de vida do periódico Psicopedagogia - Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia (1982 2006) |
author |
Nemitz, Marcos Daniel |
author_facet |
Nemitz, Marcos Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marin, Alda Junqueira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210456U9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nemitz, Marcos Daniel |
contributor_str_mv |
Marin, Alda Junqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicopedagogia Periódico Associacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista) Aprendizagem Fracasso escolar |
topic |
Psicopedagogia Periódico Associacao Brasileira de Psicopedagogia (Revista) Aprendizagem Fracasso escolar Psycho pedagogy Periodical Learning process School failure or learning failure Psycho pedagogy Brazilian Association CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psycho pedagogy Periodical Learning process School failure or learning failure Psycho pedagogy Brazilian Association |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work was based in the psycho pedagogy periodical Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy, in the period 1982 2006. The periodical was considered the printed matter representative of the Brazilian Psycho pedagogy history, mostly because of the important role that is has played in the formation process of the psycho pedagogies and in the Psycho pedagogy as knowledge area in the Education field. In this research was used as theoretical reference Pierre Bourdieu s concept of field. This author understands field as a space in which it is established a competition relation. The dispute in this competition is the one for the authority monopolization and the scientific knowledge about the theme (Bourdieu, 1983). This research aim is the understanding of the printed matter as strategy for the constitution of the Psycho pedagogy as study area inside the Education field. The periodical is taken as research object and is been analyzed as dispositive to normatize the Psycho pedagogy practice, at the same time it is considered as a material support that permits to amplify the discussion within the Education field from a Psycho pedagogical point of view |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-09-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:34:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Nemitz, Marcos Daniel. A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006). 2009. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770 |
identifier_str_mv |
Nemitz, Marcos Daniel. A study about the life cycle of the periodial in the psycho pedagogy periodical - Brazilian Association Magazine of Psycho pedagogy (1982 2006). 2009. 270 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10770 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/3/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/1/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10770/2/Marcos%20Daniel%20Nemitz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
918decd9ca714509768436702ec78394 cf262ace27ae358a9d5b6cfa42b58ad9 934f712f836574bb3077266b52ccbef6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277784411865088 |