Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190 |
Resumo: | This research entended to investigate and analyze the literature regarding the initial formation of teachers and how the relations are established with the construction of the teaching professional identity and the quality of this formation thus had a problematic: How it’s occurring the initial formation of teachers and estabilish relations with the formation of the teaching professional identity? The investigation was developed as bibliographic and documentary researches based on sources about the topic under discussion. Therefore it was restricted to describe and analyze the documents “Referenciais para Formação de Professores”, prepared by Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), in which emphasis was given to all orientations in relation to the formation of teachers in Brazil. The theoretical framework composed by authors like Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Gómez, Nóvoa, Imbernón and Pimenta. The results indicate that the teacher’s formation in Brazil it’s going to transformations influenced by new paradigms that anchor tacits of teaching formation with serious concerns in the initial’s formation quality. The final conclusion present and affirm the need for initial teaching formation of quality in the identity trace has relation with the knowledge, thereby overcoming simplistic visions of the profession, still so rooted that do not promote significant advances in their work contexts |
id |
PUC_SP-1_c8c183178d90f778f2854d3140f85410 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28190 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Mendes, Mônica Fátima ValenziLeão, Fabiane Alves de2022-09-30T12:38:21Z2022-09-30T12:38:21Z2015-11-19Leão, Fabiane Alves de. Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190This research entended to investigate and analyze the literature regarding the initial formation of teachers and how the relations are established with the construction of the teaching professional identity and the quality of this formation thus had a problematic: How it’s occurring the initial formation of teachers and estabilish relations with the formation of the teaching professional identity? The investigation was developed as bibliographic and documentary researches based on sources about the topic under discussion. Therefore it was restricted to describe and analyze the documents “Referenciais para Formação de Professores”, prepared by Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), in which emphasis was given to all orientations in relation to the formation of teachers in Brazil. The theoretical framework composed by authors like Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Gómez, Nóvoa, Imbernón and Pimenta. The results indicate that the teacher’s formation in Brazil it’s going to transformations influenced by new paradigms that anchor tacits of teaching formation with serious concerns in the initial’s formation quality. The final conclusion present and affirm the need for initial teaching formation of quality in the identity trace has relation with the knowledge, thereby overcoming simplistic visions of the profession, still so rooted that do not promote significant advances in their work contextsEsta pesquisa teve por objetivo investigar e analisar a literatura referente à formação inicial dos professores e que relações se estabelecem com a construção da identidade profissional docente na direção da qualidade dessa formação, assim, teve como problemática: Como vem ocorrendo a formação inicial dos professores e que relações se estabelecem com a formação da identidade profissional docente? A investigação foi desenvolvida na forma de pesquisa bibliográfica e documental, com busca de fontes sobre o tema em discussão. Com isso, restringiu-se a descrever e analisar o documento “Referenciais para Formação de Professores” elaborado pela Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), no qual deu-se destaque à todas as orientações com relação à formação de professores no Brasil. O referencial teórico compôs-se por autores como Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Goméz, Nóvoa, Imbernón e Pimenta. Os resultados indicam que a formação docente no Brasil tem passado por transformações influenciadas por novos paradigmas e há documentos legais que ancoram facetas da formação docente com preocupação na qualidade da formação inicial. As conclusões finais apresentam e afirmam a necessidade de uma formação docente inicial de qualidade, em que o traço identitário tenha relação com o conhecimento, de forma a superar visões simplistas da profissão, ainda tão enraizadas e que não promovem avanços significativos em seus contextos de trabalhoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação docenteIdentidade profissionalQualidade na formação inicial docentePedagogiaTeacher formationProfessional identityQuality in initial teacher formationPedagogyFormação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docenteInitial formation of teachers: challenges and interfaces with professional reaching identityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdfapplication/pdf743035https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/1/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf28ea9b923250e3c004fb89605b7c908aMD51TEXTFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.txtFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain251694https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/2/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.txtd9a787324d88ef49c0d69149077ed4a2MD52THUMBNAILFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.jpgFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1114https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/3/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.jpgbe0bf60754bbab31f8111417454c5791MD53handle/281902022-10-01 01:02:24.622oai:repositorio.pucsp.br:handle/28190Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:02:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Initial formation of teachers: challenges and interfaces with professional reaching identity |
title |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
spellingShingle |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente Leão, Fabiane Alves de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formação docente Identidade profissional Qualidade na formação inicial docente Pedagogia Teacher formation Professional identity Quality in initial teacher formation Pedagogy |
title_short |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
title_full |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
title_fullStr |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
title_full_unstemmed |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
title_sort |
Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente |
author |
Leão, Fabiane Alves de |
author_facet |
Leão, Fabiane Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mendes, Mônica Fátima Valenzi |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leão, Fabiane Alves de |
contributor_str_mv |
Mendes, Mônica Fátima Valenzi |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formação docente Identidade profissional Qualidade na formação inicial docente Pedagogia Teacher formation Professional identity Quality in initial teacher formation Pedagogy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Identidade profissional Qualidade na formação inicial docente Pedagogia |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher formation Professional identity Quality in initial teacher formation Pedagogy |
description |
This research entended to investigate and analyze the literature regarding the initial formation of teachers and how the relations are established with the construction of the teaching professional identity and the quality of this formation thus had a problematic: How it’s occurring the initial formation of teachers and estabilish relations with the formation of the teaching professional identity? The investigation was developed as bibliographic and documentary researches based on sources about the topic under discussion. Therefore it was restricted to describe and analyze the documents “Referenciais para Formação de Professores”, prepared by Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), in which emphasis was given to all orientations in relation to the formation of teachers in Brazil. The theoretical framework composed by authors like Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Gómez, Nóvoa, Imbernón and Pimenta. The results indicate that the teacher’s formation in Brazil it’s going to transformations influenced by new paradigms that anchor tacits of teaching formation with serious concerns in the initial’s formation quality. The final conclusion present and affirm the need for initial teaching formation of quality in the identity trace has relation with the knowledge, thereby overcoming simplistic visions of the profession, still so rooted that do not promote significant advances in their work contexts |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-11-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T12:38:21Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T12:38:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Leão, Fabiane Alves de. Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190 |
identifier_str_mv |
Leão, Fabiane Alves de. Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/1/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/2/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/3/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
28ea9b923250e3c004fb89605b7c908a d9a787324d88ef49c0d69149077ed4a2 be0bf60754bbab31f8111417454c5791 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277792008798208 |