Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Fabiane Alves de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190
Resumo: This research entended to investigate and analyze the literature regarding the initial formation of teachers and how the relations are established with the construction of the teaching professional identity and the quality of this formation thus had a problematic: How it’s occurring the initial formation of teachers and estabilish relations with the formation of the teaching professional identity? The investigation was developed as bibliographic and documentary researches based on sources about the topic under discussion. Therefore it was restricted to describe and analyze the documents “Referenciais para Formação de Professores”, prepared by Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), in which emphasis was given to all orientations in relation to the formation of teachers in Brazil. The theoretical framework composed by authors like Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Gómez, Nóvoa, Imbernón and Pimenta. The results indicate that the teacher’s formation in Brazil it’s going to transformations influenced by new paradigms that anchor tacits of teaching formation with serious concerns in the initial’s formation quality. The final conclusion present and affirm the need for initial teaching formation of quality in the identity trace has relation with the knowledge, thereby overcoming simplistic visions of the profession, still so rooted that do not promote significant advances in their work contexts
id PUC_SP-1_c8c183178d90f778f2854d3140f85410
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28190
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Mendes, Mônica Fátima ValenziLeão, Fabiane Alves de2022-09-30T12:38:21Z2022-09-30T12:38:21Z2015-11-19Leão, Fabiane Alves de. Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190This research entended to investigate and analyze the literature regarding the initial formation of teachers and how the relations are established with the construction of the teaching professional identity and the quality of this formation thus had a problematic: How it’s occurring the initial formation of teachers and estabilish relations with the formation of the teaching professional identity? The investigation was developed as bibliographic and documentary researches based on sources about the topic under discussion. Therefore it was restricted to describe and analyze the documents “Referenciais para Formação de Professores”, prepared by Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), in which emphasis was given to all orientations in relation to the formation of teachers in Brazil. The theoretical framework composed by authors like Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Gómez, Nóvoa, Imbernón and Pimenta. The results indicate that the teacher’s formation in Brazil it’s going to transformations influenced by new paradigms that anchor tacits of teaching formation with serious concerns in the initial’s formation quality. The final conclusion present and affirm the need for initial teaching formation of quality in the identity trace has relation with the knowledge, thereby overcoming simplistic visions of the profession, still so rooted that do not promote significant advances in their work contextsEsta pesquisa teve por objetivo investigar e analisar a literatura referente à formação inicial dos professores e que relações se estabelecem com a construção da identidade profissional docente na direção da qualidade dessa formação, assim, teve como problemática: Como vem ocorrendo a formação inicial dos professores e que relações se estabelecem com a formação da identidade profissional docente? A investigação foi desenvolvida na forma de pesquisa bibliográfica e documental, com busca de fontes sobre o tema em discussão. Com isso, restringiu-se a descrever e analisar o documento “Referenciais para Formação de Professores” elaborado pela Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), no qual deu-se destaque à todas as orientações com relação à formação de professores no Brasil. O referencial teórico compôs-se por autores como Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Goméz, Nóvoa, Imbernón e Pimenta. Os resultados indicam que a formação docente no Brasil tem passado por transformações influenciadas por novos paradigmas e há documentos legais que ancoram facetas da formação docente com preocupação na qualidade da formação inicial. As conclusões finais apresentam e afirmam a necessidade de uma formação docente inicial de qualidade, em que o traço identitário tenha relação com o conhecimento, de forma a superar visões simplistas da profissão, ainda tão enraizadas e que não promovem avanços significativos em seus contextos de trabalhoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação docenteIdentidade profissionalQualidade na formação inicial docentePedagogiaTeacher formationProfessional identityQuality in initial teacher formationPedagogyFormação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docenteInitial formation of teachers: challenges and interfaces with professional reaching identityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdfapplication/pdf743035https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/1/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf28ea9b923250e3c004fb89605b7c908aMD51TEXTFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.txtFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain251694https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/2/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.txtd9a787324d88ef49c0d69149077ed4a2MD52THUMBNAILFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.jpgFABIANE ALVES DE LEÃO - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1114https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/3/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.jpgbe0bf60754bbab31f8111417454c5791MD53handle/281902022-10-01 01:02:24.622oai:repositorio.pucsp.br:handle/28190Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:02:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Initial formation of teachers: challenges and interfaces with professional reaching identity
title Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
spellingShingle Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
Leão, Fabiane Alves de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Formação docente
Identidade profissional
Qualidade na formação inicial docente
Pedagogia
Teacher formation
Professional identity
Quality in initial teacher formation
Pedagogy
title_short Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
title_full Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
title_fullStr Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
title_full_unstemmed Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
title_sort Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente
author Leão, Fabiane Alves de
author_facet Leão, Fabiane Alves de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mendes, Mônica Fátima Valenzi
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Fabiane Alves de
contributor_str_mv Mendes, Mônica Fátima Valenzi
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Formação docente
Identidade profissional
Qualidade na formação inicial docente
Pedagogia
Teacher formation
Professional identity
Quality in initial teacher formation
Pedagogy
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Identidade profissional
Qualidade na formação inicial docente
Pedagogia
dc.subject.eng.fl_str_mv Teacher formation
Professional identity
Quality in initial teacher formation
Pedagogy
description This research entended to investigate and analyze the literature regarding the initial formation of teachers and how the relations are established with the construction of the teaching professional identity and the quality of this formation thus had a problematic: How it’s occurring the initial formation of teachers and estabilish relations with the formation of the teaching professional identity? The investigation was developed as bibliographic and documentary researches based on sources about the topic under discussion. Therefore it was restricted to describe and analyze the documents “Referenciais para Formação de Professores”, prepared by Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação (MEC), in which emphasis was given to all orientations in relation to the formation of teachers in Brazil. The theoretical framework composed by authors like Freitas, Saviani, Tardif, Delgado, Dubar, Esteve, Freire, Pérez Gómez, Nóvoa, Imbernón and Pimenta. The results indicate that the teacher’s formation in Brazil it’s going to transformations influenced by new paradigms that anchor tacits of teaching formation with serious concerns in the initial’s formation quality. The final conclusion present and affirm the need for initial teaching formation of quality in the identity trace has relation with the knowledge, thereby overcoming simplistic visions of the profession, still so rooted that do not promote significant advances in their work contexts
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-11-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-30T12:38:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-30T12:38:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Leão, Fabiane Alves de. Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190
identifier_str_mv Leão, Fabiane Alves de. Formação inicial de professores: desafios e interfaces com a identidade profissional docente. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/1/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/2/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28190/3/FABIANE%20ALVES%20DE%20LE%c3%83O%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 28ea9b923250e3c004fb89605b7c908a
d9a787324d88ef49c0d69149077ed4a2
be0bf60754bbab31f8111417454c5791
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277792008798208