Cultura e ruína: o punk rock britânico da década de 1980
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4738 |
Resumo: | The present work aims to analyze the way that the British punk rock from the 1980‟s be part of our culture. Its intent is embrace a marginal cultural process through and from disposed phonographic elements. It is urgent this discussion by this cover possible composites to the observation of our mediatic, especially in music, on the end of the XX century, that the changes, mostly technical, progress faster. We contrast, as a hypothesis, that this subscription to the margins of culture is descendant of choices of each group analyzed here made instead of fame, figuring another relationship with the cultural development previewed by Iuri Lótman. Therefore, we embraced theoretical apparatus divided in two big parts: studies about the voice and its insertion in cultural series that it makes part and different cultural studies. We jut, here, the figures of Paul Zumthor, the aforementioned Iuri Lótman, Jesús Martín-Barbero, Walter Benjamin, Giorgio Agamben and Jerusa Pires Ferreira. The conclusion we point is a change of all the musical production scheme nowadays, this market having known radical changes and counter devices tacit for the undergrounds created by pun rock |
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Ferreira, Jerusa Pireshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4498653J5Marques, Victor Otávio Carvalho2016-04-26T18:15:21Z2015-12-152015-11-27Marques, Victor Otávio Carvalho. Cultura e ruína: o punk rock britânico da década de 1980. 2015. 169 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4738The present work aims to analyze the way that the British punk rock from the 1980‟s be part of our culture. Its intent is embrace a marginal cultural process through and from disposed phonographic elements. It is urgent this discussion by this cover possible composites to the observation of our mediatic, especially in music, on the end of the XX century, that the changes, mostly technical, progress faster. We contrast, as a hypothesis, that this subscription to the margins of culture is descendant of choices of each group analyzed here made instead of fame, figuring another relationship with the cultural development previewed by Iuri Lótman. Therefore, we embraced theoretical apparatus divided in two big parts: studies about the voice and its insertion in cultural series that it makes part and different cultural studies. We jut, here, the figures of Paul Zumthor, the aforementioned Iuri Lótman, Jesús Martín-Barbero, Walter Benjamin, Giorgio Agamben and Jerusa Pires Ferreira. The conclusion we point is a change of all the musical production scheme nowadays, this market having known radical changes and counter devices tacit for the undergrounds created by pun rockO presente trabalho visa analisar a maneira pela qual o punk rock britânico da década de 1980 se insere em nossa cultura. Seu objetivo é enfocar um processo cultural marginal através e a partir de elementos dispostos em materiais fonográficos. Faz-se urgente tal discussão por esta abarcar compósitos possíveis para observar nossa construção mediática, sobretudo musical, em fins do século XX, cujas mudanças, principalmente de ordem técnica, avançavam velozmente. Destacamos, como hipótese, que essa adesão às margens da cultura seja proveniente de escolhas que cada um dos grupos aqui analisados fez em detrimento da fama, figurando uma relação diferente com o desenvolvimento cultural das fronteiras, formulação prevista sobretudo por Iuri Lótman. Para tanto, munimo-nos de aparatos teóricos que se dividem em duas grandes frentes: estudos da voz e da cultura. Ressaltamos aqui as figuras de Paul Zumthor, o já mencionado Iuri Lótman, Jesús Martín-Barbero, Walter Benjamin, Giorgio Agamben e Jerusa Pires Ferreira, que integram todos os passos deste texto. A conclusão que apontamos é haver uma mudança em todo o esquema de produção musical nos dias de hoje, tendo este mercado conhecido alterações radicais e contradispositivos tácitos vigentes nos undergrounds edificados pelo punk rockConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13146/Victor%20Otavio%20Carvalho%20Marques.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoPunk rockMarginalidadeSemiótica da culturaOralidadeViolênciaPunk rockMarginalitySemiotics of cultureOralityViolenceCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCultura e ruína: o punk rock britânico da década de 1980info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVictor Otavio Carvalho Marques.pdf.txtVictor Otavio Carvalho Marques.pdf.txtExtracted texttext/plain325522https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4738/3/Victor%20Otavio%20Carvalho%20Marques.pdf.txtfb502944c8d65e5b032a432a4509a47eMD53ORIGINALVictor Otavio Carvalho Marques.pdfapplication/pdf4590420https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4738/1/Victor%20Otavio%20Carvalho%20Marques.pdfff028f0c56dac2ab04dee666e2e312ceMD51THUMBNAILVictor Otavio Carvalho Marques.pdf.jpgVictor Otavio Carvalho Marques.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4738/2/Victor%20Otavio%20Carvalho%20Marques.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/47382022-04-28 19:04:55.916oai:repositorio.pucsp.br:handle/4738Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:04:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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