Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Mariana Campioni Morone
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998
Resumo: This paper aims at analyzing dissertations and theses that focus on teaching the first years and the comprehension of the decimal number system. On CAPES platform we have used the following key words: Decimal number system and first years; Decimal number system and teacher formation between 2006 and 2010. Having chosen the researches, in preliminar analysis we collected and presented their summaries, objectives, theoretical references, methodology and results through text recording. We established categories, in order to relate the selected researches to each other, searching for answers to the following questions: which objectives have been pursued and which results have been reached in relation to the decimal number system relatively to teaching such topic in the first years of school? To do that, we have decided on using the content analysis on a qualitative basis. We deconstructed the structure, recognizing its main characteristics and extracted from that its meaning following Laville and Dionne. The analysis of the researches aims at the need to be alert to the necessary command of the content for effective teaching. So, we consider urgent the adoption of a perspective of formation in which the future teacher involves himself in teaching reflexive processes during his learning
id PUC_SP-1_c9e16eac5625f874b036d9d459acc245
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10998
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerquehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494376P4Cardoso, Mariana Campioni Morone2016-04-27T16:57:31Z2014-08-052014-07-09Cardoso, Mariana Campioni Morone. Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998This paper aims at analyzing dissertations and theses that focus on teaching the first years and the comprehension of the decimal number system. On CAPES platform we have used the following key words: Decimal number system and first years; Decimal number system and teacher formation between 2006 and 2010. Having chosen the researches, in preliminar analysis we collected and presented their summaries, objectives, theoretical references, methodology and results through text recording. We established categories, in order to relate the selected researches to each other, searching for answers to the following questions: which objectives have been pursued and which results have been reached in relation to the decimal number system relatively to teaching such topic in the first years of school? To do that, we have decided on using the content analysis on a qualitative basis. We deconstructed the structure, recognizing its main characteristics and extracted from that its meaning following Laville and Dionne. The analysis of the researches aims at the need to be alert to the necessary command of the content for effective teaching. So, we consider urgent the adoption of a perspective of formation in which the future teacher involves himself in teaching reflexive processes during his learningNeste trabalho buscamos analisar dissertações e teses que focalizassem a docência dos anos iniciais e a compreensão do sistema de numeração decimal. Na plataforma CAPES, utilizamos as seguintes palavras-chaves: Sistema de numeração decimal e anos iniciais; Sistema de numeração decimal e formação de professores entre os anos de 2006 e 2010. Após a escolha das pesquisas, em análises preliminares recolhemos e apresentamos seus resumos, seus objetivos, referencial teórico, metodologia e resultados, através de fichamentos. Nas análises, definimos categorias, a fim de estabelecer relações entre essas pesquisas selecionadas, buscando repostas às questões: que objetivos têm sido buscados e que resultados vêm sendo alcançados em relação ao sistema de numeração decimal relativamente à docência deste assunto nos anos iniciais do Ensino Fundamental? Para tal, optamos pela análise de conteúdo, de caráter qualitativo. Desmontamos a estrutura, reconhecendo suas principais características, e disso extraímos sua significação, seguindo Laville e Dionne. A análise das pesquisas selecionadas, aponta para a necessidade de se atentar ao necessário domínio do conteúdo para que se efetive o ensino. Logo, consideramos urgente a adoção de uma perspectiva de formação na qual o futuro professor se envolva em processos reflexivos da docência, na sua aprendizagemCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24252/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoSistema de numeração decimalAnos iniciaisEnsino fundamentalFormação de professoresDecimal number systemFirst yearsBasic educationTeacher formationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAnálise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.txtMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.txtExtracted texttext/plain314317https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/3/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.txt3bc5f3ca593ab7d60a27f5f84d14eaffMD53ORIGINALMariana Campioni Morone Cardoso.pdfapplication/pdf1708711https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/1/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdff36e3e1fad86d85e0e2252fcf18410f9MD51THUMBNAILMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.jpgMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/2/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/109982022-04-27 13:15:44.104oai:repositorio.pucsp.br:handle/10998Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:15:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
title Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
spellingShingle Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
Cardoso, Mariana Campioni Morone
Sistema de numeração decimal
Anos iniciais
Ensino fundamental
Formação de professores
Decimal number system
First years
Basic education
Teacher formation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
title_full Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
title_fullStr Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
title_full_unstemmed Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
title_sort Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
author Cardoso, Mariana Campioni Morone
author_facet Cardoso, Mariana Campioni Morone
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494376P4
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Mariana Campioni Morone
contributor_str_mv Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Sistema de numeração decimal
Anos iniciais
Ensino fundamental
Formação de professores
topic Sistema de numeração decimal
Anos iniciais
Ensino fundamental
Formação de professores
Decimal number system
First years
Basic education
Teacher formation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Decimal number system
First years
Basic education
Teacher formation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This paper aims at analyzing dissertations and theses that focus on teaching the first years and the comprehension of the decimal number system. On CAPES platform we have used the following key words: Decimal number system and first years; Decimal number system and teacher formation between 2006 and 2010. Having chosen the researches, in preliminar analysis we collected and presented their summaries, objectives, theoretical references, methodology and results through text recording. We established categories, in order to relate the selected researches to each other, searching for answers to the following questions: which objectives have been pursued and which results have been reached in relation to the decimal number system relatively to teaching such topic in the first years of school? To do that, we have decided on using the content analysis on a qualitative basis. We deconstructed the structure, recognizing its main characteristics and extracted from that its meaning following Laville and Dionne. The analysis of the researches aims at the need to be alert to the necessary command of the content for effective teaching. So, we consider urgent the adoption of a perspective of formation in which the future teacher involves himself in teaching reflexive processes during his learning
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-08-05
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-07-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cardoso, Mariana Campioni Morone. Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998
identifier_str_mv Cardoso, Mariana Campioni Morone. Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/3/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/1/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/2/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3bc5f3ca593ab7d60a27f5f84d14eaff
f36e3e1fad86d85e0e2252fcf18410f9
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277918299291648