Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998 |
Resumo: | This paper aims at analyzing dissertations and theses that focus on teaching the first years and the comprehension of the decimal number system. On CAPES platform we have used the following key words: Decimal number system and first years; Decimal number system and teacher formation between 2006 and 2010. Having chosen the researches, in preliminar analysis we collected and presented their summaries, objectives, theoretical references, methodology and results through text recording. We established categories, in order to relate the selected researches to each other, searching for answers to the following questions: which objectives have been pursued and which results have been reached in relation to the decimal number system relatively to teaching such topic in the first years of school? To do that, we have decided on using the content analysis on a qualitative basis. We deconstructed the structure, recognizing its main characteristics and extracted from that its meaning following Laville and Dionne. The analysis of the researches aims at the need to be alert to the necessary command of the content for effective teaching. So, we consider urgent the adoption of a perspective of formation in which the future teacher involves himself in teaching reflexive processes during his learning |
id |
PUC_SP-1_c9e16eac5625f874b036d9d459acc245 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10998 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerquehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494376P4Cardoso, Mariana Campioni Morone2016-04-27T16:57:31Z2014-08-052014-07-09Cardoso, Mariana Campioni Morone. Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998This paper aims at analyzing dissertations and theses that focus on teaching the first years and the comprehension of the decimal number system. On CAPES platform we have used the following key words: Decimal number system and first years; Decimal number system and teacher formation between 2006 and 2010. Having chosen the researches, in preliminar analysis we collected and presented their summaries, objectives, theoretical references, methodology and results through text recording. We established categories, in order to relate the selected researches to each other, searching for answers to the following questions: which objectives have been pursued and which results have been reached in relation to the decimal number system relatively to teaching such topic in the first years of school? To do that, we have decided on using the content analysis on a qualitative basis. We deconstructed the structure, recognizing its main characteristics and extracted from that its meaning following Laville and Dionne. The analysis of the researches aims at the need to be alert to the necessary command of the content for effective teaching. So, we consider urgent the adoption of a perspective of formation in which the future teacher involves himself in teaching reflexive processes during his learningNeste trabalho buscamos analisar dissertações e teses que focalizassem a docência dos anos iniciais e a compreensão do sistema de numeração decimal. Na plataforma CAPES, utilizamos as seguintes palavras-chaves: Sistema de numeração decimal e anos iniciais; Sistema de numeração decimal e formação de professores entre os anos de 2006 e 2010. Após a escolha das pesquisas, em análises preliminares recolhemos e apresentamos seus resumos, seus objetivos, referencial teórico, metodologia e resultados, através de fichamentos. Nas análises, definimos categorias, a fim de estabelecer relações entre essas pesquisas selecionadas, buscando repostas às questões: que objetivos têm sido buscados e que resultados vêm sendo alcançados em relação ao sistema de numeração decimal relativamente à docência deste assunto nos anos iniciais do Ensino Fundamental? Para tal, optamos pela análise de conteúdo, de caráter qualitativo. Desmontamos a estrutura, reconhecendo suas principais características, e disso extraímos sua significação, seguindo Laville e Dionne. A análise das pesquisas selecionadas, aponta para a necessidade de se atentar ao necessário domínio do conteúdo para que se efetive o ensino. Logo, consideramos urgente a adoção de uma perspectiva de formação na qual o futuro professor se envolva em processos reflexivos da docência, na sua aprendizagemCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24252/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoSistema de numeração decimalAnos iniciaisEnsino fundamentalFormação de professoresDecimal number systemFirst yearsBasic educationTeacher formationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAnálise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.txtMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.txtExtracted texttext/plain314317https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/3/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.txt3bc5f3ca593ab7d60a27f5f84d14eaffMD53ORIGINALMariana Campioni Morone Cardoso.pdfapplication/pdf1708711https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/1/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdff36e3e1fad86d85e0e2252fcf18410f9MD51THUMBNAILMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.jpgMariana Campioni Morone Cardoso.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/2/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/109982022-04-27 13:15:44.104oai:repositorio.pucsp.br:handle/10998Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:15:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
title |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
spellingShingle |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal Cardoso, Mariana Campioni Morone Sistema de numeração decimal Anos iniciais Ensino fundamental Formação de professores Decimal number system First years Basic education Teacher formation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
title_full |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
title_fullStr |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
title_full_unstemmed |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
title_sort |
Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal |
author |
Cardoso, Mariana Campioni Morone |
author_facet |
Cardoso, Mariana Campioni Morone |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494376P4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Mariana Campioni Morone |
contributor_str_mv |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sistema de numeração decimal Anos iniciais Ensino fundamental Formação de professores |
topic |
Sistema de numeração decimal Anos iniciais Ensino fundamental Formação de professores Decimal number system First years Basic education Teacher formation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Decimal number system First years Basic education Teacher formation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This paper aims at analyzing dissertations and theses that focus on teaching the first years and the comprehension of the decimal number system. On CAPES platform we have used the following key words: Decimal number system and first years; Decimal number system and teacher formation between 2006 and 2010. Having chosen the researches, in preliminar analysis we collected and presented their summaries, objectives, theoretical references, methodology and results through text recording. We established categories, in order to relate the selected researches to each other, searching for answers to the following questions: which objectives have been pursued and which results have been reached in relation to the decimal number system relatively to teaching such topic in the first years of school? To do that, we have decided on using the content analysis on a qualitative basis. We deconstructed the structure, recognizing its main characteristics and extracted from that its meaning following Laville and Dionne. The analysis of the researches aims at the need to be alert to the necessary command of the content for effective teaching. So, we consider urgent the adoption of a perspective of formation in which the future teacher involves himself in teaching reflexive processes during his learning |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-08-05 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-07-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cardoso, Mariana Campioni Morone. Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998 |
identifier_str_mv |
Cardoso, Mariana Campioni Morone. Análise de dissertações e teses voltadas à formação de professores e que focalizem o sistema de numeração decimal. 2014. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/3/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/1/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10998/2/Mariana%20Campioni%20Morone%20Cardoso.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3bc5f3ca593ab7d60a27f5f84d14eaff f36e3e1fad86d85e0e2252fcf18410f9 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277918299291648 |