Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Curi, Edda
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18494
Resumo: The present study aims to contribute for a reflection on the necessary changes to the teachers graduation courses in Mathematics. It is inserted in the research field called teachers education of the postgraduating course in Mathematics Education in the Center of Sciences and Technology of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP. The researcher followed the improvement in Mathematics knowledge of a group of 377 teachers at a one year graduation course in Mathematics specially planned for teachers who were already teaching Maths at public schools in the state of São Paulo and had their degree in Sciences. The researcher could draw the profile of a significant number of Mathematics teachers, their conceptions about Maths and its teaching and their professional needs. The research shows the need to implement changes in the pre-service and in-service education both in the specific field and in educational matters. In order to identify the main elements for a discussion about the professional needs of the group, and to identify the demands for teachers graduation courses in Mathematics, categories related to context, entrance, process and product variables were used for the analysis. For a deep understanding of the characteristics for a continued education program the history of teachers education in Brasil since its origins were reviewed
id PUC_SP-1_ceb79295413f2e7905ee603535a50258
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18494
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700959U2Curi, Edda2016-04-29T14:32:25Z2008-02-252000-05-17Curi, Edda. Formação de professores de Matemática: realidade presente e perspectivas futuras. 2000. 244 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18494The present study aims to contribute for a reflection on the necessary changes to the teachers graduation courses in Mathematics. It is inserted in the research field called teachers education of the postgraduating course in Mathematics Education in the Center of Sciences and Technology of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP. The researcher followed the improvement in Mathematics knowledge of a group of 377 teachers at a one year graduation course in Mathematics specially planned for teachers who were already teaching Maths at public schools in the state of São Paulo and had their degree in Sciences. The researcher could draw the profile of a significant number of Mathematics teachers, their conceptions about Maths and its teaching and their professional needs. The research shows the need to implement changes in the pre-service and in-service education both in the specific field and in educational matters. In order to identify the main elements for a discussion about the professional needs of the group, and to identify the demands for teachers graduation courses in Mathematics, categories related to context, entrance, process and product variables were used for the analysis. For a deep understanding of the characteristics for a continued education program the history of teachers education in Brasil since its origins were reviewedO presente estudo pretende contribuir para uma reflexão sobre as transformações necessárias nos cursos de Licenciatura em Matemática. Está inserido na linha de pesquisa Formação de Professores do curso de Pós Graduação em Educação Matemática do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.- PUC/SP. A pesquisa ressalta a melhoria nos conhecimentos matemáticos de um grupo de 377 professores num ano de complementação para a Licenciatura Plena de Matemática especialmente planejado para professores que já estavam lecionando Matemática em escolas públicas do Estado de São Paulo e tinham como formação inicial um curso de Licenciatura Curta em Ciências. A pesquisa permitiu delinear o perfil de um número significativo de professores de Matemática, suas concepções sobre Matemática e seu ensino e suas competências profissionais. Mostrou a necessidade de implementar mudanças na formação inicial e continuada, tanto no campo específico como no campo educacional. No sentido de identificar os principais elementos para a discussão sobre as competências profissionais do grupo e identificar demandas de cursos de Licenciatura em Matemática, foram usadas como categorias de análise variáveis de contexto, de entrada, de processo e de produto. Para a melhor compreensão das características dessa formação, busquei suas raízes, fazendo uma retrospectiva do processo histórico da formação de professores, no Brasilapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35303/dissertacao_edda_curi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoFormacao de professoresProfessores de matematicaEnsino de matematicaProfessores -- Formacao profissionalEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoCursos de matematicaLei 5.692/71LicenciaturaTeachers educationMathematics teachersMathematics teachingMathematics educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFormação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futurasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_edda_curi.pdf.txtdissertacao_edda_curi.pdf.txtExtracted texttext/plain356380https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18494/3/dissertacao_edda_curi.pdf.txt68bfd9c4d8ba8d330ed272ee3981ba6bMD53ORIGINALdissertacao_edda_curi.pdfapplication/pdf596529https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18494/1/dissertacao_edda_curi.pdf2e6bb0d773993bb514e7e6de0fc17eb9MD51THUMBNAILdissertacao_edda_curi.pdf.jpgdissertacao_edda_curi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18494/2/dissertacao_edda_curi.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/184942022-04-28 14:11:59.104oai:repositorio.pucsp.br:handle/18494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:11:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
title Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
spellingShingle Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
Curi, Edda
Formacao de professores
Professores de matematica
Ensino de matematica
Professores -- Formacao profissional
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Cursos de matematica
Lei 5.692/71
Licenciatura
Teachers education
Mathematics teachers
Mathematics teaching
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
title_full Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
title_fullStr Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
title_full_unstemmed Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
title_sort Formação de professores de Matemática: Realidade presente e perspectivas futuras
author Curi, Edda
author_facet Curi, Edda
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700959U2
dc.contributor.author.fl_str_mv Curi, Edda
contributor_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Formacao de professores
Professores de matematica
Ensino de matematica
Professores -- Formacao profissional
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Cursos de matematica
Lei 5.692/71
Licenciatura
topic Formacao de professores
Professores de matematica
Ensino de matematica
Professores -- Formacao profissional
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Cursos de matematica
Lei 5.692/71
Licenciatura
Teachers education
Mathematics teachers
Mathematics teaching
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Teachers education
Mathematics teachers
Mathematics teaching
Mathematics education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present study aims to contribute for a reflection on the necessary changes to the teachers graduation courses in Mathematics. It is inserted in the research field called teachers education of the postgraduating course in Mathematics Education in the Center of Sciences and Technology of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP. The researcher followed the improvement in Mathematics knowledge of a group of 377 teachers at a one year graduation course in Mathematics specially planned for teachers who were already teaching Maths at public schools in the state of São Paulo and had their degree in Sciences. The researcher could draw the profile of a significant number of Mathematics teachers, their conceptions about Maths and its teaching and their professional needs. The research shows the need to implement changes in the pre-service and in-service education both in the specific field and in educational matters. In order to identify the main elements for a discussion about the professional needs of the group, and to identify the demands for teachers graduation courses in Mathematics, categories related to context, entrance, process and product variables were used for the analysis. For a deep understanding of the characteristics for a continued education program the history of teachers education in Brasil since its origins were reviewed
publishDate 2000
dc.date.issued.fl_str_mv 2000-05-17
dc.date.available.fl_str_mv 2008-02-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:32:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Curi, Edda. Formação de professores de Matemática: realidade presente e perspectivas futuras. 2000. 244 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18494
identifier_str_mv Curi, Edda. Formação de professores de Matemática: realidade presente e perspectivas futuras. 2000. 244 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18494/3/dissertacao_edda_curi.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18494/1/dissertacao_edda_curi.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18494/2/dissertacao_edda_curi.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 68bfd9c4d8ba8d330ed272ee3981ba6b
2e6bb0d773993bb514e7e6de0fc17eb9
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277834137436160