Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16313 |
Resumo: | The research aimed to analyze the teaching activities involved in inclusive education focusing one of its fields, the class itself. The data was collected in a third grade classroom from a public school located in the north zone from the city of Sao Paulo through semi structured interviews with the teacher and the pedagogical coordinator which stated pertinent facts about inclusive education and also lessons video recordings were used. Such material was analyzed by the statements from the researching participants and about some selected episodes, taking into consideration the socialhistorical perspective in Psychology as well as those adopted by the French Ergonomic School. The results which were shown revealed that the main aspect for defining inclusive education was missing: The heterogeneous fact among the students in the classroom. In addition to it, teaching activities and reasonable clear objectives to be achieved by the pupils were not planned. The discussion evidenced that the main need in inclusive education is to provide adequate continuous on the job training for teachers and also to elaborate public politics to guide daily routines of inclusive educational projects |
id |
PUC_SP-1_d1dd9c3c0976fbaff26e1c4d017e5a8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16313 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Davis, Claudia Leme Ferreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771645T0Facco, Marília Alves2016-04-28T20:57:14Z2013-07-022007-05-25Facco, Marília Alves. Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16313The research aimed to analyze the teaching activities involved in inclusive education focusing one of its fields, the class itself. The data was collected in a third grade classroom from a public school located in the north zone from the city of Sao Paulo through semi structured interviews with the teacher and the pedagogical coordinator which stated pertinent facts about inclusive education and also lessons video recordings were used. Such material was analyzed by the statements from the researching participants and about some selected episodes, taking into consideration the socialhistorical perspective in Psychology as well as those adopted by the French Ergonomic School. The results which were shown revealed that the main aspect for defining inclusive education was missing: The heterogeneous fact among the students in the classroom. In addition to it, teaching activities and reasonable clear objectives to be achieved by the pupils were not planned. The discussion evidenced that the main need in inclusive education is to provide adequate continuous on the job training for teachers and also to elaborate public politics to guide daily routines of inclusive educational projectsEste estudo analisa a atividade docente na educação inclusiva, focalizando uma de suas modalidades: a aula. A coleta de dados foi realizada em uma escola pública estadual situada na região Norte da cidade de São Paulo, em uma sala de aula de 3ª série do ensino fundamental. Foram feitas duas entrevistas semi-estruturadas, uma com a coordenadora e outra com a professora, as duas versando sobre aspectos pertinentes à educação inclusiva. Recorreu-se também à filmagem das aulas, recortando-se delas três episódios considerados elucidativos da atuação docente no que concerne à inclusão escolar. A análise incidiu sobre as falas das participantes do estudo e sobre os episódios selecionados, orientando-se sempre pelos pressupostos da psicologia sócio-histórica e por aqueles adotados na clínica da atividade da ergonomia francesa. Os resultados mostraram que um aspecto central da educação inclusiva não se fazia presente: a heterogeneidade entre os alunos. Adicionalmente, verificou que havia falta de planejamento das atividades de ensino e, conseqüentemente, de objetivos claros a serem alcançados pelos alunos. A discussão evidencia a necessidade de formação continuada de professores para atuar na educação inclusiva, bem como de políticas públicas capazes de orientar efetivamente as atividades docentes envolvidas nessa modalidade de ensinoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32477/marilia.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaAtividade DocenteEducação InclusivaPsicologia Sócio-históricaEducacao especialEducacao inclusivaPratica de ensinoProfessores -- Formacao profissionalTeaching activityInclusive EducationSocio-historical PsychologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação inclusiva e atividade docente: um caminho difícilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTmarilia.pdf.txtmarilia.pdf.txtExtracted texttext/plain184520https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16313/3/marilia.pdf.txt11485d7b7cd87769f24fe1f8c64a6c1dMD53ORIGINALmarilia.pdfapplication/pdf694314https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16313/1/marilia.pdf15d19133ba4dfbedd28e6bfa010f407aMD51THUMBNAILmarilia.pdf.jpgmarilia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2958https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16313/2/marilia.pdf.jpg48768fe3b59cd74e59e8615e0f05e4b4MD52handle/163132023-06-30 10:14:08.479oai:repositorio.pucsp.br:handle/16313Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-30T13:14:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
title |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
spellingShingle |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil Facco, Marília Alves Atividade Docente Educação Inclusiva Psicologia Sócio-histórica Educacao especial Educacao inclusiva Pratica de ensino Professores -- Formacao profissional Teaching activity Inclusive Education Socio-historical Psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
title_full |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
title_fullStr |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
title_full_unstemmed |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
title_sort |
Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil |
author |
Facco, Marília Alves |
author_facet |
Facco, Marília Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Davis, Claudia Leme Ferreira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771645T0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Facco, Marília Alves |
contributor_str_mv |
Davis, Claudia Leme Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade Docente Educação Inclusiva Psicologia Sócio-histórica Educacao especial Educacao inclusiva Pratica de ensino Professores -- Formacao profissional |
topic |
Atividade Docente Educação Inclusiva Psicologia Sócio-histórica Educacao especial Educacao inclusiva Pratica de ensino Professores -- Formacao profissional Teaching activity Inclusive Education Socio-historical Psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching activity Inclusive Education Socio-historical Psychology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The research aimed to analyze the teaching activities involved in inclusive education focusing one of its fields, the class itself. The data was collected in a third grade classroom from a public school located in the north zone from the city of Sao Paulo through semi structured interviews with the teacher and the pedagogical coordinator which stated pertinent facts about inclusive education and also lessons video recordings were used. Such material was analyzed by the statements from the researching participants and about some selected episodes, taking into consideration the socialhistorical perspective in Psychology as well as those adopted by the French Ergonomic School. The results which were shown revealed that the main aspect for defining inclusive education was missing: The heterogeneous fact among the students in the classroom. In addition to it, teaching activities and reasonable clear objectives to be achieved by the pupils were not planned. The discussion evidenced that the main need in inclusive education is to provide adequate continuous on the job training for teachers and also to elaborate public politics to guide daily routines of inclusive educational projects |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:57:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Facco, Marília Alves. Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16313 |
identifier_str_mv |
Facco, Marília Alves. Educação inclusiva e atividade docente: um caminho difícil. 2007. 99 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16313/3/marilia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16313/1/marilia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16313/2/marilia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
11485d7b7cd87769f24fe1f8c64a6c1d 15d19133ba4dfbedd28e6bfa010f407a 48768fe3b59cd74e59e8615e0f05e4b4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277781629992960 |