Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29927 |
Resumo: | The present research aims at investigating the choice of methods made by professors that prepare coming educators. At first, there is the proposal of a concept of Andragogy and its rapport to Pedagogy, from the Literature Review in this field. Then, Andragogy is analyzed as a resource in the University courses, clarifying how its adoption in this phase of Education may offer profits. A field research among Pedagogy first year students in three private universities in São Paulo City display data in order to reflect the approaches used by professors. From its results, one can see that professors are not flexible in their course plans and do not take into consideration the knowledge repertory of the learners. Moreover, they have no intention of reaching students‘ personal desires. Andragogy is still a field of Education that must be studied and present in the coming educators‘ repertory, or in their knowledge baggage either in the methods used in the courses that have the objective of preparing them to the job market |
id |
PUC_SP-1_d1ff7cce6da1271605443b514d379842 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29927 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Noffs, Neide de AquinoMuñoz, Thaiz Cristina Marto2022-11-11T21:29:00Z2022-11-11T21:29:00Z2013-07-24Muñoz, Thaiz Cristina Marto. Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29927The present research aims at investigating the choice of methods made by professors that prepare coming educators. At first, there is the proposal of a concept of Andragogy and its rapport to Pedagogy, from the Literature Review in this field. Then, Andragogy is analyzed as a resource in the University courses, clarifying how its adoption in this phase of Education may offer profits. A field research among Pedagogy first year students in three private universities in São Paulo City display data in order to reflect the approaches used by professors. From its results, one can see that professors are not flexible in their course plans and do not take into consideration the knowledge repertory of the learners. Moreover, they have no intention of reaching students‘ personal desires. Andragogy is still a field of Education that must be studied and present in the coming educators‘ repertory, or in their knowledge baggage either in the methods used in the courses that have the objective of preparing them to the job marketEsta pesquisa objetiva investigar as escolhas metodológicas feitas pelos professores formadores de futuros educadores. Primeiramente, faz-se a conceituação de Andragogia e sua relação com a Pedagogia, a partir da Revisão da Literatura da área. Então, discute-se a Andragogia como recurso no Ensino Superior esclarecendo as facilitações que poderia significar sua adoção nesta fase da Educação. Uma pesquisa de campo entre estudantes do primeiro ano de Pedagogia de três universidades particulares da cidade de São Paulo oferece dados para que se reflitam as abordagens empregadas pelos docentes. A partir dela, percebe-se que os professores não apresentam flexibilidade em seus planos de curso nem levam em consideração o repertório de conhecimentos trazido pelos alunos e muito menos intentam atingir os anseios pessoais deles. A Andragogia ainda é uma área da Educação que deve ser estudada e se fazer presente na formação dos futuros educadores, seja em seus conhecimentos, seja na condução dos cursos que os preparam para o mercado de trabalhoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAndragogiaEducação de adultosEnsino SuperiorMetodologiaAndragogyEducation for adultsUniversityMethodologyUma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTHAIZ CRISTINA MARTO MUÑOZ.pdfapplication/pdf637262https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29927/1/THAIZ%20CRISTINA%20MARTO%20MU%c3%91OZ.pdff57056ca9cb12bfc4abefe528396bdbdMD51TEXTTHAIZ CRISTINA MARTO MUÑOZ.pdf.txtTHAIZ CRISTINA MARTO MUÑOZ.pdf.txtExtracted texttext/plain119096https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29927/2/THAIZ%20CRISTINA%20MARTO%20MU%c3%91OZ.pdf.txte60b05935ef5a26ea9e12b39a339bdc2MD52THUMBNAILTHAIZ CRISTINA MARTO MUÑOZ.pdf.jpgTHAIZ CRISTINA MARTO MUÑOZ.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1108https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29927/3/THAIZ%20CRISTINA%20MARTO%20MU%c3%91OZ.pdf.jpge0da1acd0902a0baf4e7d49a47ddab9bMD53handle/299272022-11-12 01:06:29.175oai:repositorio.pucsp.br:handle/29927Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:06:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
title |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
spellingShingle |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico Muñoz, Thaiz Cristina Marto CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Andragogia Educação de adultos Ensino Superior Metodologia Andragogy Education for adults University Methodology |
title_short |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
title_full |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
title_fullStr |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
title_full_unstemmed |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
title_sort |
Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico |
author |
Muñoz, Thaiz Cristina Marto |
author_facet |
Muñoz, Thaiz Cristina Marto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Noffs, Neide de Aquino |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muñoz, Thaiz Cristina Marto |
contributor_str_mv |
Noffs, Neide de Aquino |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Andragogia Educação de adultos Ensino Superior Metodologia Andragogy Education for adults University Methodology |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Andragogia Educação de adultos Ensino Superior Metodologia |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Andragogy Education for adults University Methodology |
description |
The present research aims at investigating the choice of methods made by professors that prepare coming educators. At first, there is the proposal of a concept of Andragogy and its rapport to Pedagogy, from the Literature Review in this field. Then, Andragogy is analyzed as a resource in the University courses, clarifying how its adoption in this phase of Education may offer profits. A field research among Pedagogy first year students in three private universities in São Paulo City display data in order to reflect the approaches used by professors. From its results, one can see that professors are not flexible in their course plans and do not take into consideration the knowledge repertory of the learners. Moreover, they have no intention of reaching students‘ personal desires. Andragogy is still a field of Education that must be studied and present in the coming educators‘ repertory, or in their knowledge baggage either in the methods used in the courses that have the objective of preparing them to the job market |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-07-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-11T21:29:00Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-11T21:29:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Muñoz, Thaiz Cristina Marto. Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29927 |
identifier_str_mv |
Muñoz, Thaiz Cristina Marto. Uma reflexão psicopedagógica da educação de adultos a partir do modelo andragógico. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29927 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Psicopedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29927/1/THAIZ%20CRISTINA%20MARTO%20MU%c3%91OZ.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29927/2/THAIZ%20CRISTINA%20MARTO%20MU%c3%91OZ.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29927/3/THAIZ%20CRISTINA%20MARTO%20MU%c3%91OZ.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f57056ca9cb12bfc4abefe528396bdbd e60b05935ef5a26ea9e12b39a339bdc2 e0da1acd0902a0baf4e7d49a47ddab9b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278012529573888 |