Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Aline Cristina de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18656
Resumo: Completion of on my course aims to characterize the role of leader, to ensure effective through, the manager of educational leadership, basic, fundamental conditions for improving the quality of public education. Show a brief history of the office s director, who is the guiding and articulator of all segments of the school. Present readers to the new concept of management that arose in overcoming the paradigm. Characterize the styles, backgrounds and visions of leadership, in view of human relations, which today is the proposal of contemporary management. Comment on the reality of the resources, but full of hope and effort. As complementary and exploratory study was carried out a field of research using questionnaires open, proposed a manager and teachers, obtaining subsidies for the construction of an intervention plan in the form of creating a Advisory Board. The proposal focuses on the context of the professional manager, helping it on your own desktop, dealing with concrete facts, not hypothetical. Thus, his work will be analyzed and discussed, with the aim of understanding the democratic management and its vital role of leader. It is expected that the effect of that work unfold in the context of real schools, bringing an effective result in all segments of the institution
id PUC_SP-1_d52ca4b19dbaed5ad6bde8ceb480533b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18656
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marino, Marilia JosefinaSouza, Aline Cristina de2016-07-28T20:39:24Z2016-04-29T14:50:15Z2008-11-22Souza, Aline Cristina de. Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino. 2008. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18656Completion of on my course aims to characterize the role of leader, to ensure effective through, the manager of educational leadership, basic, fundamental conditions for improving the quality of public education. Show a brief history of the office s director, who is the guiding and articulator of all segments of the school. Present readers to the new concept of management that arose in overcoming the paradigm. Characterize the styles, backgrounds and visions of leadership, in view of human relations, which today is the proposal of contemporary management. Comment on the reality of the resources, but full of hope and effort. As complementary and exploratory study was carried out a field of research using questionnaires open, proposed a manager and teachers, obtaining subsidies for the construction of an intervention plan in the form of creating a Advisory Board. The proposal focuses on the context of the professional manager, helping it on your own desktop, dealing with concrete facts, not hypothetical. Thus, his work will be analyzed and discussed, with the aim of understanding the democratic management and its vital role of leader. It is expected that the effect of that work unfold in the context of real schools, bringing an effective result in all segments of the institutionMeu trabalho de Conclusão de Curso tem como objetivo caracterizar o papel do líder, para garantir de forma efetiva, por meio, da liderança do gestor pedagógico, condições básicas e fundamentais para a melhoria da qualidade do ensino público. Mostrar um breve histórico do cargo do diretor, que é o norteador e articulador de todos os segmentos da escola. Apresentar aos leitores a nova concepção de Gestão que surgiu em superação ao paradigma da Administração. Caracterizar os estilos, contextos e visões de liderança, na perspectiva das relações humanas, que hoje é, a proposta da gestão contemporânea. Comentar a realidade dos desafios e obstáculos de uma escola que está situada em uma comunidade carente de recursos, mas cheia de esperança e esforços. Como estudo complementar e exploratório realizou-se uma investigação de campo por meio de questionários abertos, propostos a um gestor e professor, obtendo subsídios para a construção de um plano de intervenção na forma da criação de uma Assessoria. A proposta foca o contexto profissional do gestor, auxiliando-o em seu próprio ambiente de trabalho, lidando com fatos concretos e não hipotéticos. Assim, seu trabalho será analisado e discutido, com o propósito de entender a gestão democrática e o seu papel vital de líder. Espera-se que o efeito desse trabalho desdobre-se no contexto real das escolas, trazendo um resultado efetivo em todos os segmentos da instituiçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35947/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão democráticaLiderançaLíderEnsino de qualidadeDemocratic managementLeadershipLeadershipQuality of educationLiderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAline Cristina de Souza.pdf.txtAline Cristina de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain70419https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18656/3/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf.txt646dee18710c84331ce4d149aa5e3b67MD53THUMBNAILAline Cristina de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3203https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18656/1/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf.jpg727f606d8905c61433d5a779905605e3MD51ORIGINALAline Cristina de Souza.pdfapplication/pdf218815https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18656/2/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf8ec47d97963e074e1978aa9d1e270339MD52handle/186562022-12-21 17:01:34.591oai:repositorio.pucsp.br:handle/18656Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
title Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
spellingShingle Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
Souza, Aline Cristina de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão democrática
Liderança
Líder
Ensino de qualidade
Democratic management
Leadership
Leadership
Quality of education
title_short Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
title_full Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
title_fullStr Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
title_full_unstemmed Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
title_sort Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino
author Souza, Aline Cristina de
author_facet Souza, Aline Cristina de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Aline Cristina de
contributor_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão democrática
Liderança
Líder
Ensino de qualidade
Democratic management
Leadership
Leadership
Quality of education
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão democrática
Liderança
Líder
Ensino de qualidade
dc.subject.eng.fl_str_mv Democratic management
Leadership
Leadership
Quality of education
description Completion of on my course aims to characterize the role of leader, to ensure effective through, the manager of educational leadership, basic, fundamental conditions for improving the quality of public education. Show a brief history of the office s director, who is the guiding and articulator of all segments of the school. Present readers to the new concept of management that arose in overcoming the paradigm. Characterize the styles, backgrounds and visions of leadership, in view of human relations, which today is the proposal of contemporary management. Comment on the reality of the resources, but full of hope and effort. As complementary and exploratory study was carried out a field of research using questionnaires open, proposed a manager and teachers, obtaining subsidies for the construction of an intervention plan in the form of creating a Advisory Board. The proposal focuses on the context of the professional manager, helping it on your own desktop, dealing with concrete facts, not hypothetical. Thus, his work will be analyzed and discussed, with the aim of understanding the democratic management and its vital role of leader. It is expected that the effect of that work unfold in the context of real schools, bringing an effective result in all segments of the institution
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-28T20:39:24Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-04-29T14:50:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Aline Cristina de. Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino. 2008. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18656
identifier_str_mv Souza, Aline Cristina de. Liderança democrática na gestão pedagógica: caminhando em direção à qualidade de ensino. 2008. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18656/3/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18656/1/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18656/2/Aline%20Cristina%20de%20Souza.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 646dee18710c84331ce4d149aa5e3b67
727f606d8905c61433d5a779905605e3
8ec47d97963e074e1978aa9d1e270339
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277981343875072