Twitter: a capacidade dos trending topics em pautar o debate
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41442 |
Resumo: | This study aims to analyze the interrelationship between Twitter and mainstream media coverage during the 2022 presidential elections in Brazil. Through a focus on the programming of 4 important vehicles (Jornal Nacional, Folha de S.Paulo, Revista Veja and Jovem Pan), as well as the extraction of metrics from the platform itself, we seek to investigate to what extent the algorithmic logic and Twitter engagement metrics influenced the media framing of the campaign's central themes. It is based on the premise that the digital public arena, with its viral circulation of content and speeches, exerts appreciable agenda-setting power over the editorial directions of political journalism. Through content analysis of the material conveyed by the 4 vehicles throughout the campaign, we seek to categorize the pieces according to their content (informative, interpretative or evaluative) as well as identify correlations with trending topics, influential profiles and frames disseminated first on Twitter and then reverberated in traditional news. This investigation is anchored in Pierre Bourdieu's theoretical framework on the symbolic power of social fields and their communicative structures. Finally, by elucidating the complex processes of interinfluence between digital platforms and journalistic companies, the study aims to shed light on how particular consensuses and worldviews can acquire prominence in the public debate, to the detriment of dissident perspectives |
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It is based on the premise that the digital public arena, with its viral circulation of content and speeches, exerts appreciable agenda-setting power over the editorial directions of political journalism. Through content analysis of the material conveyed by the 4 vehicles throughout the campaign, we seek to categorize the pieces according to their content (informative, interpretative or evaluative) as well as identify correlations with trending topics, influential profiles and frames disseminated first on Twitter and then reverberated in traditional news. This investigation is anchored in Pierre Bourdieu's theoretical framework on the symbolic power of social fields and their communicative structures. Finally, by elucidating the complex processes of interinfluence between digital platforms and journalistic companies, the study aims to shed light on how particular consensuses and worldviews can acquire prominence in the public debate, to the detriment of dissident perspectivesEste estudo se propõe a analisar a inter-relação entre o Twitter e a cobertura da grande mídia durante as eleições presidenciais de 2022 no Brasil. Por meio de um recorte focado na programação de 4 importantes veículos (Jornal Nacional, Folha de S.Paulo, Revista Veja e Jovem Pan) bem como na extração de métricas da própria plataforma, busca-se investigar em que medida a lógica algorítmica e as métricas de engajamento do Twitter influenciaram o enquadramento midiático de temas centrais da campanha. Parte-se da premissa de que a arena pública digital, com sua circulação viral de conteúdos e discursos, exerce apreciável poder de agenda setting sobre os rumos editoriais do jornalismo político. Através da análise de conteúdo do material veiculado pelos 4 veículos ao longo da campanha busca-se categorizar as peças conforme seu teor (informativo, interpretativo ou avaliativo) bem como identificar correlações com trending topics, perfis influentes e frames disseminados primeiro no Twitter para depois reverberar no noticiário tradicional. Tal investigação se ancora no arcabouço teórico de Pierre Bourdieu sobre o poder simbólico dos campos sociais e suas estruturas comunicativas. Por fim, ao elucidar os complexos processos de interinfluência entre plataformas digitais e empresas jornalísticas, o estudo almeja lançar luz sobre como consensos e visões de mundo particulares podem adquirir proeminência no debate público em prejuízo de perspectivas dissidentesporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASTwitterJornalismoMarketing políticoJair BolsonaroLulaEleições 2022CampanhaWhatsAppTwitterJournalismPolitical marketingJair BolsonaroLulaElections 2022CampaignWhatsAppTwitter: a capacidade dos trending topics em pautar o debateinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALIGOR FEDICZKO SILVA.pdfapplication/pdf74777932https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41442/1/IGOR%20FEDICZKO%20SILVA.pdf1df43132abcd3197512d5eb57b7fb799MD51TEXTIGOR FEDICZKO SILVA.pdf.txtIGOR FEDICZKO SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain304044https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41442/2/IGOR%20FEDICZKO%20SILVA.pdf.txtc8139c71478f522c5e77d8b814e65796MD52THUMBNAILIGOR FEDICZKO SILVA.pdf.jpgIGOR FEDICZKO SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41442/3/IGOR%20FEDICZKO%20SILVA.pdf.jpg1525294f771f53d20a4078c761ca4997MD53handle/414422024-07-12 08:53:20.05oai:repositorio.pucsp.br:handle/41442Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-07-12T11:53:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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