Percepções de alunos sobre seu aprendizado de inglês por meio de uma tarefa mediada pelo computador

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Márcia Cristina de Oliveira
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35158
Resumo: This study aims to investigate how students in a class of 9th grade in a public school in the southern zone in São Paulo city perceive their learning while doing computer-mediated activities. Departing from the diffusion and expansion of technology used by society, a task based on genre was applied to the 9th grade class of the elementary school II to investigate the impact of the computer use as a mediator in teaching English classes. The theoretical basis lies in the social interactionist view of language and teaching-learning process (Vygotsky, 1984), the National Curricular Parameters (PCN, 1998), that recommend the inclusion of technological resources in teaching, the notion of task (Nunan, 1989 and Willis, 1996) and the pedagogical proposal of implementation of genre in the classroom (Ramos, 2004). The methodology that guided the work is a case study, and the context of the work was a public school located in the southern part of São Paulo city, involving the teacher and 38 students. Data collection were collected by questionnaires, classroom observation and application of the task. The results found that there is a shortfall in the school environment to create tasks that make sense to the student, they are related to the student's social life and, above all, to integrate computer use
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The theoretical basis lies in the social interactionist view of language and teaching-learning process (Vygotsky, 1984), the National Curricular Parameters (PCN, 1998), that recommend the inclusion of technological resources in teaching, the notion of task (Nunan, 1989 and Willis, 1996) and the pedagogical proposal of implementation of genre in the classroom (Ramos, 2004). The methodology that guided the work is a case study, and the context of the work was a public school located in the southern part of São Paulo city, involving the teacher and 38 students. Data collection were collected by questionnaires, classroom observation and application of the task. The results found that there is a shortfall in the school environment to create tasks that make sense to the student, they are related to the student's social life and, above all, to integrate computer useEste trabalho tem por objetivo investigar como alunos de uma turma do 9º ano em uma escola pública estadual da zona sul de São Paulo percebem seu aprendizado ao trabalhar com atividades mediadas pelo computador. Uma tarefa baseada em gêneros foi aplicada à turma de 9° ano do Ensino Fundamental II para investigar como o uso do computador como mediador pedagógico nas aulas de inglês poderá auxiliá-los no aprendizado da língua. A fundamentação teórica tem suas bases na visão sociointeracionista de linguagem e ensino-aprendizagem (Vygotsky, 1984), nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN, 1998), os quais recomendam a inclusão dos recursos tecnológicos no ensino, na noção de tarefa (Nunan, 1989 e Willis, 1996) e na proposta de implementação de gênero na sala de aula (Ramos, 2004). A metodologia que norteou o trabalho é o estudo de caso, e o contexto do trabalho foi uma escola da rede pública estadual localizada na zona sul da cidade de São Paulo, envolvendo a professora e 38 alunos. A coleta de dados foi feita por meio de questionários, observação de aulas e aplicação da tarefa. Os resultados obtidos constataram que há uma carência no ambiente escolar de se criar tarefas que façam sentido ao aluno, que estejam ligadas ao convívio social do educando e que, acima de tudo, integrem o uso do computadorporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASEnsino mediado computadorEnsino- aprendizagem de inglêsGêneroTarefaComputer mediated learningTeaching-learning of EnglishGenretaskPercepções de alunos sobre seu aprendizado de inglês por meio de uma tarefa mediada pelo computadorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMÁRCIA CRISTINA DE OLIVEIRA LIMA.pdfapplication/pdf827240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35158/1/M%c3%81RCIA%20CRISTINA%20DE%20OLIVEIRA%20LIMA.pdf7d22b50666844a502a4beaff4139bd6bMD51TEXTMÁRCIA CRISTINA DE OLIVEIRA LIMA.pdf.txtMÁRCIA CRISTINA DE OLIVEIRA LIMA.pdf.txtExtracted texttext/plain85640https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35158/2/M%c3%81RCIA%20CRISTINA%20DE%20OLIVEIRA%20LIMA.pdf.txtd67f0b2a2d5c51351087bdfffe011308MD52THUMBNAILMÁRCIA CRISTINA DE OLIVEIRA LIMA.pdf.jpgMÁRCIA CRISTINA DE OLIVEIRA LIMA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1296https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35158/3/M%c3%81RCIA%20CRISTINA%20DE%20OLIVEIRA%20LIMA.pdf.jpg806adc8af0c14a55e6f961bc9d8fae85MD53handle/351582023-07-06 01:32:09.03oai:repositorio.pucsp.br:handle/35158Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:32:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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