A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Komatsu, Mirna Yshimine
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466
Resumo: The aim of this study was to understand how Trainer Teachers of a Degree in Mathematics, researchers in Mathematics Education link the research in their teaching practice. To achieve our aim we have proposed two questions, which guided this work: How the Trainer Teachers recognize/value the research in their teaching practice? What are the facilities and the difficulties found of Trainers Teachers in promoting to development research in its students, future teachers? We conducted interviews with trainer teachers of an Institution of Metropolitan area of São Paulo, which offers the Degree in Mathematics, and observed for two consecutive years in the event Jornada de Educação Matemática, sponsored by the institution. To understand the research in basic training, first discussed the concept of training and types of training, then present the concept of the reflective teacher, researcher teacher and the movements regarding to teachers research. In our analysis we found that trainer teachers recognize/value the research on the motivations that sent it to the master, with the knowledge and their ideas about the types of research that help the practice of the classroom. Also found facilities and difficulties in providing incentives for research, especially at work to guide the conclusion of course, Jornada de Educação Matemática and the disciplines of the course
id PUC_SP-1_db41631306363f718112b05ce43e08ae
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11466
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Manrique, Ana Luciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4272453E3Komatsu, Mirna Yshimine2016-04-27T16:59:06Z2010-08-092010-05-13Komatsu, Mirna Yshimine. A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática. 2010. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466The aim of this study was to understand how Trainer Teachers of a Degree in Mathematics, researchers in Mathematics Education link the research in their teaching practice. To achieve our aim we have proposed two questions, which guided this work: How the Trainer Teachers recognize/value the research in their teaching practice? What are the facilities and the difficulties found of Trainers Teachers in promoting to development research in its students, future teachers? We conducted interviews with trainer teachers of an Institution of Metropolitan area of São Paulo, which offers the Degree in Mathematics, and observed for two consecutive years in the event Jornada de Educação Matemática, sponsored by the institution. To understand the research in basic training, first discussed the concept of training and types of training, then present the concept of the reflective teacher, researcher teacher and the movements regarding to teachers research. In our analysis we found that trainer teachers recognize/value the research on the motivations that sent it to the master, with the knowledge and their ideas about the types of research that help the practice of the classroom. Also found facilities and difficulties in providing incentives for research, especially at work to guide the conclusion of course, Jornada de Educação Matemática and the disciplines of the courseO objetivo deste trabalho foi o de entender como Professores Formadores de um curso de Licenciatura em Matemática, pesquisadores da área de Educação Matemática vinculam a pesquisa em sua prática docente. Para alcançar o nosso objetivo propusemos duas perguntas, as quais nortearam este trabalho: Como os Professores Formadores reconhecem/valorizam a pesquisa em sua prática docente? Quais são as facilidades e as dificuldades encontradas por Professores Formadores de um curso em Licenciatura em Matemática para favorecer o desenvolvimento de pesquisa em seus alunos, futuros professores? Realizamos entrevistas com professores formadores de uma instituição da Grande São Paulo, a qual oferece o curso de Licenciatura em Matemática, e observamos por dois anos consecutivos o evento Jornada da Educação Matemática, promovido pela instituição. A fim de compreendermos a pesquisa na formação inicial, primeiramente discutimos o conceito de Formação e os tipos de formação, em seguida apresentamos o conceito do professor reflexivo, professor pesquisador e os movimentos sobre pesquisa do professor. Em nossas análises percebemos que os professores formadores reconhecem/valorizam a pesquisa nas motivações que os encaminharam ao mestrado, com os conhecimentos adquiridos e em suas concepções sobre os tipos de pesquisa que ajudam a prática de sala de aula. Também constatamos facilidades e dificuldades no incentivo à pesquisa, principalmente no trabalho de orientação do Trabalho de Conclusão de Curso, na Jornada da Educação Matemática e nas disciplinas do cursoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23877/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoProfessor formadorPesquisaFormação inicial de professor de matemáticaLicenciatura em matemáticaTeacher trainerResearchTraining of teachers of mathematicsDegree in mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMirna Yshimine Komatsu.pdf.txtMirna Yshimine Komatsu.pdf.txtExtracted texttext/plain139761https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/3/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.txt9a2fef9de1000821dacc3c05f3f9f236MD53ORIGINALMirna Yshimine Komatsu.pdfapplication/pdf497051https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/1/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf3b274cf586fdc69bd1d4110b84e40374MD51THUMBNAILMirna Yshimine Komatsu.pdf.jpgMirna Yshimine Komatsu.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/2/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.jpg9a7682b74be113890343a01bbd703ff6MD52handle/114662022-04-27 12:51:51.342oai:repositorio.pucsp.br:handle/11466Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:51:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
title A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
spellingShingle A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
Komatsu, Mirna Yshimine
Professor formador
Pesquisa
Formação inicial de professor de matemática
Licenciatura em matemática
Teacher trainer
Research
Training of teachers of mathematics
Degree in mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
title_full A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
title_fullStr A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
title_full_unstemmed A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
title_sort A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
author Komatsu, Mirna Yshimine
author_facet Komatsu, Mirna Yshimine
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Manrique, Ana Lucia
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4272453E3
dc.contributor.author.fl_str_mv Komatsu, Mirna Yshimine
contributor_str_mv Manrique, Ana Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Professor formador
Pesquisa
Formação inicial de professor de matemática
Licenciatura em matemática
topic Professor formador
Pesquisa
Formação inicial de professor de matemática
Licenciatura em matemática
Teacher trainer
Research
Training of teachers of mathematics
Degree in mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Teacher trainer
Research
Training of teachers of mathematics
Degree in mathematics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The aim of this study was to understand how Trainer Teachers of a Degree in Mathematics, researchers in Mathematics Education link the research in their teaching practice. To achieve our aim we have proposed two questions, which guided this work: How the Trainer Teachers recognize/value the research in their teaching practice? What are the facilities and the difficulties found of Trainers Teachers in promoting to development research in its students, future teachers? We conducted interviews with trainer teachers of an Institution of Metropolitan area of São Paulo, which offers the Degree in Mathematics, and observed for two consecutive years in the event Jornada de Educação Matemática, sponsored by the institution. To understand the research in basic training, first discussed the concept of training and types of training, then present the concept of the reflective teacher, researcher teacher and the movements regarding to teachers research. In our analysis we found that trainer teachers recognize/value the research on the motivations that sent it to the master, with the knowledge and their ideas about the types of research that help the practice of the classroom. Also found facilities and difficulties in providing incentives for research, especially at work to guide the conclusion of course, Jornada de Educação Matemática and the disciplines of the course
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-09
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:59:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Komatsu, Mirna Yshimine. A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática. 2010. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466
identifier_str_mv Komatsu, Mirna Yshimine. A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática. 2010. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/3/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/1/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/2/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9a2fef9de1000821dacc3c05f3f9f236
3b274cf586fdc69bd1d4110b84e40374
9a7682b74be113890343a01bbd703ff6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796027756118016