A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466 |
Resumo: | The aim of this study was to understand how Trainer Teachers of a Degree in Mathematics, researchers in Mathematics Education link the research in their teaching practice. To achieve our aim we have proposed two questions, which guided this work: How the Trainer Teachers recognize/value the research in their teaching practice? What are the facilities and the difficulties found of Trainers Teachers in promoting to development research in its students, future teachers? We conducted interviews with trainer teachers of an Institution of Metropolitan area of São Paulo, which offers the Degree in Mathematics, and observed for two consecutive years in the event Jornada de Educação Matemática, sponsored by the institution. To understand the research in basic training, first discussed the concept of training and types of training, then present the concept of the reflective teacher, researcher teacher and the movements regarding to teachers research. In our analysis we found that trainer teachers recognize/value the research on the motivations that sent it to the master, with the knowledge and their ideas about the types of research that help the practice of the classroom. Also found facilities and difficulties in providing incentives for research, especially at work to guide the conclusion of course, Jornada de Educação Matemática and the disciplines of the course |
id |
PUC_SP-1_db41631306363f718112b05ce43e08ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11466 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Manrique, Ana Luciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4272453E3Komatsu, Mirna Yshimine2016-04-27T16:59:06Z2010-08-092010-05-13Komatsu, Mirna Yshimine. A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática. 2010. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466The aim of this study was to understand how Trainer Teachers of a Degree in Mathematics, researchers in Mathematics Education link the research in their teaching practice. To achieve our aim we have proposed two questions, which guided this work: How the Trainer Teachers recognize/value the research in their teaching practice? What are the facilities and the difficulties found of Trainers Teachers in promoting to development research in its students, future teachers? We conducted interviews with trainer teachers of an Institution of Metropolitan area of São Paulo, which offers the Degree in Mathematics, and observed for two consecutive years in the event Jornada de Educação Matemática, sponsored by the institution. To understand the research in basic training, first discussed the concept of training and types of training, then present the concept of the reflective teacher, researcher teacher and the movements regarding to teachers research. In our analysis we found that trainer teachers recognize/value the research on the motivations that sent it to the master, with the knowledge and their ideas about the types of research that help the practice of the classroom. Also found facilities and difficulties in providing incentives for research, especially at work to guide the conclusion of course, Jornada de Educação Matemática and the disciplines of the courseO objetivo deste trabalho foi o de entender como Professores Formadores de um curso de Licenciatura em Matemática, pesquisadores da área de Educação Matemática vinculam a pesquisa em sua prática docente. Para alcançar o nosso objetivo propusemos duas perguntas, as quais nortearam este trabalho: Como os Professores Formadores reconhecem/valorizam a pesquisa em sua prática docente? Quais são as facilidades e as dificuldades encontradas por Professores Formadores de um curso em Licenciatura em Matemática para favorecer o desenvolvimento de pesquisa em seus alunos, futuros professores? Realizamos entrevistas com professores formadores de uma instituição da Grande São Paulo, a qual oferece o curso de Licenciatura em Matemática, e observamos por dois anos consecutivos o evento Jornada da Educação Matemática, promovido pela instituição. A fim de compreendermos a pesquisa na formação inicial, primeiramente discutimos o conceito de Formação e os tipos de formação, em seguida apresentamos o conceito do professor reflexivo, professor pesquisador e os movimentos sobre pesquisa do professor. Em nossas análises percebemos que os professores formadores reconhecem/valorizam a pesquisa nas motivações que os encaminharam ao mestrado, com os conhecimentos adquiridos e em suas concepções sobre os tipos de pesquisa que ajudam a prática de sala de aula. Também constatamos facilidades e dificuldades no incentivo à pesquisa, principalmente no trabalho de orientação do Trabalho de Conclusão de Curso, na Jornada da Educação Matemática e nas disciplinas do cursoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23877/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoProfessor formadorPesquisaFormação inicial de professor de matemáticaLicenciatura em matemáticaTeacher trainerResearchTraining of teachers of mathematicsDegree in mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMirna Yshimine Komatsu.pdf.txtMirna Yshimine Komatsu.pdf.txtExtracted texttext/plain139761https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/3/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.txt9a2fef9de1000821dacc3c05f3f9f236MD53ORIGINALMirna Yshimine Komatsu.pdfapplication/pdf497051https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/1/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf3b274cf586fdc69bd1d4110b84e40374MD51THUMBNAILMirna Yshimine Komatsu.pdf.jpgMirna Yshimine Komatsu.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/2/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.jpg9a7682b74be113890343a01bbd703ff6MD52handle/114662022-04-27 12:51:51.342oai:repositorio.pucsp.br:handle/11466Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:51:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
title |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
spellingShingle |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática Komatsu, Mirna Yshimine Professor formador Pesquisa Formação inicial de professor de matemática Licenciatura em matemática Teacher trainer Research Training of teachers of mathematics Degree in mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
title_full |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
title_fullStr |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
title_full_unstemmed |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
title_sort |
A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática |
author |
Komatsu, Mirna Yshimine |
author_facet |
Komatsu, Mirna Yshimine |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Manrique, Ana Lucia |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4272453E3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Komatsu, Mirna Yshimine |
contributor_str_mv |
Manrique, Ana Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor formador Pesquisa Formação inicial de professor de matemática Licenciatura em matemática |
topic |
Professor formador Pesquisa Formação inicial de professor de matemática Licenciatura em matemática Teacher trainer Research Training of teachers of mathematics Degree in mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher trainer Research Training of teachers of mathematics Degree in mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of this study was to understand how Trainer Teachers of a Degree in Mathematics, researchers in Mathematics Education link the research in their teaching practice. To achieve our aim we have proposed two questions, which guided this work: How the Trainer Teachers recognize/value the research in their teaching practice? What are the facilities and the difficulties found of Trainers Teachers in promoting to development research in its students, future teachers? We conducted interviews with trainer teachers of an Institution of Metropolitan area of São Paulo, which offers the Degree in Mathematics, and observed for two consecutive years in the event Jornada de Educação Matemática, sponsored by the institution. To understand the research in basic training, first discussed the concept of training and types of training, then present the concept of the reflective teacher, researcher teacher and the movements regarding to teachers research. In our analysis we found that trainer teachers recognize/value the research on the motivations that sent it to the master, with the knowledge and their ideas about the types of research that help the practice of the classroom. Also found facilities and difficulties in providing incentives for research, especially at work to guide the conclusion of course, Jornada de Educação Matemática and the disciplines of the course |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:59:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Komatsu, Mirna Yshimine. A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática. 2010. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466 |
identifier_str_mv |
Komatsu, Mirna Yshimine. A pesquisa na prática docente de professores formadores: um estudo em um curso de licenciatura em matemática. 2010. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/3/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/1/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11466/2/Mirna%20Yshimine%20Komatsu.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a2fef9de1000821dacc3c05f3f9f236 3b274cf586fdc69bd1d4110b84e40374 9a7682b74be113890343a01bbd703ff6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277811988365312 |