Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14108 |
Resumo: | This study aims at investigating whether a teaching material planned, focusing on writing and reading tasks, according to content guidelines present in PCN Foreign Language can contribute to the development of writing in the light of a literacy approach. The guidelines followed were the ones of qualitative research methods for collecting and analyzing the data. The present investigation concluded that the tasks related to reading and writing constitute a literacy event, it also showed the possibility for development of writing. A favorable response by students to those tasks proposed on the teaching material were also identified |
id |
PUC_SP-1_db550bc78748c36203b559bbf90937ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14108 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Celani, Maria Antonieta Albahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244535Y6Lima, Cristiana Santos2016-04-28T18:24:10Z2009-10-062009-09-11Lima, Cristiana Santos. Literacy in english as foreign language: a case study at a state school. 2009. 99 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14108This study aims at investigating whether a teaching material planned, focusing on writing and reading tasks, according to content guidelines present in PCN Foreign Language can contribute to the development of writing in the light of a literacy approach. The guidelines followed were the ones of qualitative research methods for collecting and analyzing the data. The present investigation concluded that the tasks related to reading and writing constitute a literacy event, it also showed the possibility for development of writing. A favorable response by students to those tasks proposed on the teaching material were also identifiedEste estudo tem como objetivo investigar se uma unidade didática reelaborada seguindo os eixos de conteúdo presentes nos PCN Língua Estrangeira pode contribuir para o desenvolvimento da escrita à luz dos estudos sobre letramento. As diretrizes seguidas foram da pesquisa qualitativa para coletar e analisar os dados. A presente investigação concluiu que as tarefas relacionadas a leitura e a escrita constituem-se como evento de letramento escolar, mostrou também a possibilidade para o desenvolvimento da escrita. Identificou-se também uma receptividade favorável dos alunos às tarefas propostas na unidade didáticaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29390/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaPCN - LEUnidade didáticaPesquisa qualitativaLetramentoLingua inglesa -- Estudo e ensinoParametros Curriculares Nacionais (Brasil)LiteracyPCN - LETeaching materialQualitative researchCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADALetramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola públicaLiteracy in english as foreign language: a case study at a state schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCRISTIANA SANTOS LIMA.pdf.txtCRISTIANA SANTOS LIMA.pdf.txtExtracted texttext/plain186864https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14108/3/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf.txt7d755eaed348b364eac53ec866c1e951MD53ORIGINALCRISTIANA SANTOS LIMA.pdfapplication/pdf3034901https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14108/1/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf0272f99d68bffe1a0ae403e4cc8f326aMD51THUMBNAILCRISTIANA SANTOS LIMA.pdf.jpgCRISTIANA SANTOS LIMA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1964https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14108/2/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf.jpgfbe47a03964c218b71f62d2198a0ab5dMD52handle/141082022-04-28 03:50:35.65oai:repositorio.pucsp.br:handle/14108Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:50:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Literacy in english as foreign language: a case study at a state school |
title |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
spellingShingle |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública Lima, Cristiana Santos PCN - LE Unidade didática Pesquisa qualitativa Letramento Lingua inglesa -- Estudo e ensino Parametros Curriculares Nacionais (Brasil) Literacy PCN - LE Teaching material Qualitative research CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
title_full |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
title_fullStr |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
title_full_unstemmed |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
title_sort |
Letramento em língua inglesa: um estudo de caso em uma escola pública |
author |
Lima, Cristiana Santos |
author_facet |
Lima, Cristiana Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244535Y6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Cristiana Santos |
contributor_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PCN - LE Unidade didática Pesquisa qualitativa Letramento Lingua inglesa -- Estudo e ensino Parametros Curriculares Nacionais (Brasil) |
topic |
PCN - LE Unidade didática Pesquisa qualitativa Letramento Lingua inglesa -- Estudo e ensino Parametros Curriculares Nacionais (Brasil) Literacy PCN - LE Teaching material Qualitative research CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy PCN - LE Teaching material Qualitative research |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
This study aims at investigating whether a teaching material planned, focusing on writing and reading tasks, according to content guidelines present in PCN Foreign Language can contribute to the development of writing in the light of a literacy approach. The guidelines followed were the ones of qualitative research methods for collecting and analyzing the data. The present investigation concluded that the tasks related to reading and writing constitute a literacy event, it also showed the possibility for development of writing. A favorable response by students to those tasks proposed on the teaching material were also identified |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-09-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:24:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lima, Cristiana Santos. Literacy in english as foreign language: a case study at a state school. 2009. 99 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14108 |
identifier_str_mv |
Lima, Cristiana Santos. Literacy in english as foreign language: a case study at a state school. 2009. 99 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14108/3/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14108/1/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14108/2/CRISTIANA%20SANTOS%20LIMA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7d755eaed348b364eac53ec866c1e951 0272f99d68bffe1a0ae403e4cc8f326a fbe47a03964c218b71f62d2198a0ab5d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277855135170560 |