O papel do professor na formação do leitor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28332 |
Resumo: | This work consists of a literature search whose main objective is to deepen the knowledge about the formation of proficient reader. Is developed from the definition of the act of reading and the conceptualization of who the reader is. Consists of a search of the teachers practices and reveals the necessary interventions of them to their student acquire the habit and become a proficient reader, since the early childhood. This search has the basement in Delia Lerner (2002), Katia Bräkling (2008), Emilia Ferreiro (2002), Teresa Colomer (2007), Paulo Freire (1986), among others views. It is divided into three chapters. The first consists of a theoretical basis to define what can be recognized as read, and discuss the reasons and the importance of this act. The second chapter delves into the subject who exercise the act of reading and conceptualizes the proficient reader, reader behavior, procedures and purposes of reading. The third and final chapter presents a dialogue on the role of teaching and practice when the goal is to build readership behavior and consequently form the proficient reader. We conclude that the didatic intervention of the teacher is extremely importante, besides the contact with the book. There are many teaching situations that the teacher can do to assist students to build and solidify the reader behavior, and also make them recognize the social value of read |
id |
PUC_SP-1_dd48333454e99848b01356f4d17aa229 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28332 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Marisa Del Cioppohttp://lattes.cnpq.br/0083734467084510http://lattes.cnpq.br/1268364798739108Camargo, Amanda Rana de2022-09-30T21:22:32Z2022-09-30T21:22:32Z2014-11-12Camargo, Amanda Rana de. O papel do professor na formação do leitor. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28332This work consists of a literature search whose main objective is to deepen the knowledge about the formation of proficient reader. Is developed from the definition of the act of reading and the conceptualization of who the reader is. Consists of a search of the teachers practices and reveals the necessary interventions of them to their student acquire the habit and become a proficient reader, since the early childhood. This search has the basement in Delia Lerner (2002), Katia Bräkling (2008), Emilia Ferreiro (2002), Teresa Colomer (2007), Paulo Freire (1986), among others views. It is divided into three chapters. The first consists of a theoretical basis to define what can be recognized as read, and discuss the reasons and the importance of this act. The second chapter delves into the subject who exercise the act of reading and conceptualizes the proficient reader, reader behavior, procedures and purposes of reading. The third and final chapter presents a dialogue on the role of teaching and practice when the goal is to build readership behavior and consequently form the proficient reader. We conclude that the didatic intervention of the teacher is extremely importante, besides the contact with the book. There are many teaching situations that the teacher can do to assist students to build and solidify the reader behavior, and also make them recognize the social value of readEste trabalho consiste em uma pesquisa bibliográfica cujo principal objetivo é aprofundar os conhecimentos sobre a formação do leitor proficiente. Está desenvolvido a partir da definição sobre o ato de ler e a conceitualização de quem é o leitor. Consta de um aprofundamento da prática do professor e revela as necessárias intervenções docentes para que o aluno, desde a primeira infância, possa adquirir hábito leitor e se torne um leitor proficiente. Para aprofundar tais conhecimentos teve-se como apoio as visões de Délia Lerner (2002), Kátia Bräkling (2008), Emília Ferreiro (2002), Teresa Colomer (2007), Paulo Freire (1986), entre outros. Está dividido em três capítulos. O primeiro apresenta embasamento teórico, com a definição do que se pode reconhecer como leitura, além de se discutir as razões e a importância deste ato. No segundo capítulo, aprofunda-se no sujeito que exerce o ato de ler e conceitua o leitor proficiente, comportamento leitor, procedimentos e propósitos de leitura. O terceiro e último capítulo apresenta uma discussão sobre o papel do docente e a prática quando o objetivo é construir comportamentos leitores e, consequentemente formar o leitor proficiente. Concluiu-se que é de extrema importância a intervenção didática do professor para que o aluno, para que este, além de ter contato com os livros, se torne um leitor proficiente e autônomo e consiga reconhecer a valor social deste atoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLerLeitor proficienteComportamento leitorSituações didáticasReadProficiente readerReadership behaviorTeaching situationsSocial role of readO papel do professor na formação do leitorThe role of the teacher to form readersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAMANDA RANA DE CAMARGO - TCC.pdfapplication/pdf608466https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28332/1/AMANDA%20RANA%20DE%20CAMARGO%20-%20TCC.pdf290f45111b595b1cc02a675197923bf1MD51TEXTAMANDA RANA DE CAMARGO - TCC.pdf.txtAMANDA RANA DE CAMARGO - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain60118https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28332/2/AMANDA%20RANA%20DE%20CAMARGO%20-%20TCC.pdf.txt76ee99d2680f9a0a637c230764a39bd2MD52THUMBNAILAMANDA RANA DE CAMARGO - TCC.pdf.jpgAMANDA RANA DE CAMARGO - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1221https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28332/3/AMANDA%20RANA%20DE%20CAMARGO%20-%20TCC.pdf.jpg2eaf64b7f89f864de15b4a27a9f58bc3MD53handle/283322022-10-01 01:04:09.055oai:repositorio.pucsp.br:handle/28332Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O papel do professor na formação do leitor |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The role of the teacher to form readers |
title |
O papel do professor na formação do leitor |
spellingShingle |
O papel do professor na formação do leitor Camargo, Amanda Rana de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Ler Leitor proficiente Comportamento leitor Situações didáticas Read Proficiente reader Readership behavior Teaching situations Social role of read |
title_short |
O papel do professor na formação do leitor |
title_full |
O papel do professor na formação do leitor |
title_fullStr |
O papel do professor na formação do leitor |
title_full_unstemmed |
O papel do professor na formação do leitor |
title_sort |
O papel do professor na formação do leitor |
author |
Camargo, Amanda Rana de |
author_facet |
Camargo, Amanda Rana de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Marisa Del Cioppo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0083734467084510 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1268364798739108 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Amanda Rana de |
contributor_str_mv |
Elias, Marisa Del Cioppo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Ler Leitor proficiente Comportamento leitor Situações didáticas Read Proficiente reader Readership behavior Teaching situations Social role of read |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ler Leitor proficiente Comportamento leitor Situações didáticas |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Read Proficiente reader Readership behavior Teaching situations Social role of read |
description |
This work consists of a literature search whose main objective is to deepen the knowledge about the formation of proficient reader. Is developed from the definition of the act of reading and the conceptualization of who the reader is. Consists of a search of the teachers practices and reveals the necessary interventions of them to their student acquire the habit and become a proficient reader, since the early childhood. This search has the basement in Delia Lerner (2002), Katia Bräkling (2008), Emilia Ferreiro (2002), Teresa Colomer (2007), Paulo Freire (1986), among others views. It is divided into three chapters. The first consists of a theoretical basis to define what can be recognized as read, and discuss the reasons and the importance of this act. The second chapter delves into the subject who exercise the act of reading and conceptualizes the proficient reader, reader behavior, procedures and purposes of reading. The third and final chapter presents a dialogue on the role of teaching and practice when the goal is to build readership behavior and consequently form the proficient reader. We conclude that the didatic intervention of the teacher is extremely importante, besides the contact with the book. There are many teaching situations that the teacher can do to assist students to build and solidify the reader behavior, and also make them recognize the social value of read |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-11-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:32Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Camargo, Amanda Rana de. O papel do professor na formação do leitor. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28332 |
identifier_str_mv |
Camargo, Amanda Rana de. O papel do professor na formação do leitor. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28332 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28332/1/AMANDA%20RANA%20DE%20CAMARGO%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28332/2/AMANDA%20RANA%20DE%20CAMARGO%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28332/3/AMANDA%20RANA%20DE%20CAMARGO%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
290f45111b595b1cc02a675197923bf1 76ee99d2680f9a0a637c230764a39bd2 2eaf64b7f89f864de15b4a27a9f58bc3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277849997148160 |