Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1245 |
Resumo: | The purpose of this study was to study the role and the importance of the point of sale (POS) in the process of brands management. By means of the analysis of models of brand management, the main sources that determine value to the brand have been identified and, from this analysis, it was developed an instrument for the evaluation of POS actions. Thus, in order to reach the goal proposed, a qualitative research was developed, where the POS actions that won the Popai Brasil 2006 Award were assessed, according to the evaluation instrument. The application of the instrument showed that some of the sources that generate equity, such as the brand knowledge and the associations to the brand, can be easily worked on in the supermarket stores. However, the quality noticed and the loyalty to the brand are more complex aspects to be operationalized in the POS actions. The theoretical study and the empirical verification showed that the POS has an impact function in the work of brands management. In spite of the commercial and short term aspect, the POS actions must be seen as a strategic element in the marketing composition. Therefore, given their relevance, it is important that the managers determine if the work of the brands in the POS is in accordance with the positioning and the image that the company intends to convey to its consumers |
id |
PUC_SP-1_e40104fc8d69589c18e216702d5369c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/1245 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Serralvo, Francisco AntonioSouza, Lucy de Lira2016-04-25T16:45:00Z2007-12-052007-10-23Souza, Lucy de Lira. Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1245The purpose of this study was to study the role and the importance of the point of sale (POS) in the process of brands management. By means of the analysis of models of brand management, the main sources that determine value to the brand have been identified and, from this analysis, it was developed an instrument for the evaluation of POS actions. Thus, in order to reach the goal proposed, a qualitative research was developed, where the POS actions that won the Popai Brasil 2006 Award were assessed, according to the evaluation instrument. The application of the instrument showed that some of the sources that generate equity, such as the brand knowledge and the associations to the brand, can be easily worked on in the supermarket stores. However, the quality noticed and the loyalty to the brand are more complex aspects to be operationalized in the POS actions. The theoretical study and the empirical verification showed that the POS has an impact function in the work of brands management. In spite of the commercial and short term aspect, the POS actions must be seen as a strategic element in the marketing composition. Therefore, given their relevance, it is important that the managers determine if the work of the brands in the POS is in accordance with the positioning and the image that the company intends to convey to its consumersO presente estudo teve como objetivo estudar o papel e a importância do ponto-de-venda (PDV) no processo de gestão de marcas. Por meio da análise de modelos de gestão de marca foram identificadas as principais fontes que determinam valor à marca e, a partir dessa análise, elaborou-se um instrumento para avaliação de ações de PDV. Assim, para atender o objetivo proposto, desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa, na qual foram avaliadas as ações de PDV vencedoras do Prêmio Popai Brasil 2006, conforme o instrumento de avaliação. A aplicação do instrumento mostrou que algumas das fontes geradoras de valor, como o conhecimento da marca e as associações à marca podem ser trabalhadas com facilidade nas lojas de supermercado. Todavia, a qualidade percebida e a lealdade à marca são mais complexas de serem operacionalizadas nas ações de PDV. O estudo teórico e a verificação empírica mostraram que o PDV tem uma função de impacto no trabalho de gestão de marcas. Apesar do aspecto comercial e de curto prazo, as ações de PDV precisam ser consideradas como um elemento estratégico no composto de marketing. Portanto, dada a sua relevância, é importante que os gestores verifiquem se o trabalho das marcas no PDV está de acordo com o posicionamento e a imagem que a empresa pretende transmitir aos seus consumidoresapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2526/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisValor de marcaMarcasPonto-de-vendaSupermercadosTrade marketingMarca registradaNomes comerciaisBrand equityBrandsPoint of saleSupermarketsTrade marketingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOGestão do valor de marca nas ações de ponto-de-vendainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucy de Lira Souza.pdf.txtLucy de Lira Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain319713https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1245/3/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf.txt7bf927ef006744af6402b96c229ccac0MD53ORIGINALLucy de Lira Souza.pdfapplication/pdf860126https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1245/1/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf408fa55276e3ce2e9aa9f4e030033de9MD51THUMBNAILLucy de Lira Souza.pdf.jpgLucy de Lira Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3476https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1245/2/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf.jpg6a76030f3a731b43fd5b2f0de2257828MD52handle/12452022-12-21 08:39:35.994oai:repositorio.pucsp.br:handle/1245Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T11:39:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
title |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
spellingShingle |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda Souza, Lucy de Lira Valor de marca Marcas Ponto-de-venda Supermercados Trade marketing Marca registrada Nomes comerciais Brand equity Brands Point of sale Supermarkets Trade marketing CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
title_full |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
title_fullStr |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
title_full_unstemmed |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
title_sort |
Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda |
author |
Souza, Lucy de Lira |
author_facet |
Souza, Lucy de Lira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Serralvo, Francisco Antonio |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Lucy de Lira |
contributor_str_mv |
Serralvo, Francisco Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Valor de marca Marcas Ponto-de-venda Supermercados Trade marketing Marca registrada Nomes comerciais |
topic |
Valor de marca Marcas Ponto-de-venda Supermercados Trade marketing Marca registrada Nomes comerciais Brand equity Brands Point of sale Supermarkets Trade marketing CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Brand equity Brands Point of sale Supermarkets Trade marketing |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
The purpose of this study was to study the role and the importance of the point of sale (POS) in the process of brands management. By means of the analysis of models of brand management, the main sources that determine value to the brand have been identified and, from this analysis, it was developed an instrument for the evaluation of POS actions. Thus, in order to reach the goal proposed, a qualitative research was developed, where the POS actions that won the Popai Brasil 2006 Award were assessed, according to the evaluation instrument. The application of the instrument showed that some of the sources that generate equity, such as the brand knowledge and the associations to the brand, can be easily worked on in the supermarket stores. However, the quality noticed and the loyalty to the brand are more complex aspects to be operationalized in the POS actions. The theoretical study and the empirical verification showed that the POS has an impact function in the work of brands management. In spite of the commercial and short term aspect, the POS actions must be seen as a strategic element in the marketing composition. Therefore, given their relevance, it is important that the managers determine if the work of the brands in the POS is in accordance with the positioning and the image that the company intends to convey to its consumers |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-12-05 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-10-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-25T16:45:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Lucy de Lira. Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1245 |
identifier_str_mv |
Souza, Lucy de Lira. Gestão do valor de marca nas ações de ponto-de-venda. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1245 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1245/3/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1245/1/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1245/2/Lucy%20de%20Lira%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7bf927ef006744af6402b96c229ccac0 408fa55276e3ce2e9aa9f4e030033de9 6a76030f3a731b43fd5b2f0de2257828 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277990946734080 |