Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3618 |
Resumo: | This thesis presents an analysis of the multiple facets of the expression of authority in teaching with objective to understand the exercise of this in the contemporanity and its particularities in the context of high school. It seeks thus to examine the school environment and their correspondence with the teaching authority, investigating the explicit manifestations and 'invisible' in the school day of the first year of São Paulo public high. This is a case study whose driving force is the qualitative research with students, teachers, coordinators and management, anchoring in bibliographical research, especially in the theories of the social sciences, with emphasis on the thoughts of Hannah Arendt, but also, resorting to other areas of knowledge such as history and philosophy, in order to obtain an interdisciplinary look at the phenomenon. As a result of this process, it is shown that there are several ways to judge the teaching authority, and that being presented here is only one of them, trying to find clues that help to elucidate the complexity of teaching authority in contemporary Brazilian public school |
id |
PUC_SP-1_e527abe2b59dd4bac9ba309353ed8325 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/3618 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Borin, Marisa do Espírito Santohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720546T6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210029T1Oliveira, Adriana Dias de2016-04-26T14:55:10Z2015-04-162015-03-13Oliveira, Adriana Dias de. Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3618This thesis presents an analysis of the multiple facets of the expression of authority in teaching with objective to understand the exercise of this in the contemporanity and its particularities in the context of high school. It seeks thus to examine the school environment and their correspondence with the teaching authority, investigating the explicit manifestations and 'invisible' in the school day of the first year of São Paulo public high. This is a case study whose driving force is the qualitative research with students, teachers, coordinators and management, anchoring in bibliographical research, especially in the theories of the social sciences, with emphasis on the thoughts of Hannah Arendt, but also, resorting to other areas of knowledge such as history and philosophy, in order to obtain an interdisciplinary look at the phenomenon. As a result of this process, it is shown that there are several ways to judge the teaching authority, and that being presented here is only one of them, trying to find clues that help to elucidate the complexity of teaching authority in contemporary Brazilian public schoolEsta tese apresenta uma análise sobre as múltiplas faces de manifestação da autoridade no trabalho docente, sendo seu objetivo compreender o exercício desta na contemporaneidade e suas especificidades no contexto do Ensino Médio. Procura-se, desta forma, analisar o universo escolar e suas correspondências com a autoridade docente, investigando as suas manifestações explícitas e invisíveis no cotidiano escolar do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola pública estadual na cidade de São Paulo. Trata-se de um estudo de caso cujo eixo condutor é a pesquisa qualitativa realizada com alunos, professores, coordenador e direção, ancorando-se na pesquisa bibliográfica, principalmente nas teorias das Ciências Sociais, com ênfase no pensamento de Hannah Arendt, mas também, recorrendo-se a outras áreas do conhecimento, como História e Filosofia, de forma a obter um olhar interdisciplinar sobre o fenômeno. Como resultado desse processo, demonstra-se que há várias maneiras de se julgar a autoridade docente, sendo aquela apresentada neste trabalho apenas uma delas, buscando-se encontrar pistas que auxiliem a elucidar a complexidade da autoridade docente na escola pública brasileira contemporâneaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12263/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisAutoridade docenteEnsino MédioPráticas docentesTeaching authorityHigh schoolEducational practiceCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASAutoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAdriana Dias de Oliveira.pdf.txtAdriana Dias de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain560273https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3618/3/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdf.txtfb87f0924c122a8be2ef3bf6d8d3b746MD53ORIGINALAdriana Dias de Oliveira.pdfapplication/pdf1815439https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3618/1/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdfd03915f10304d91a9e33ba0bc26f9430MD51THUMBNAILAdriana Dias de Oliveira.pdf.jpgAdriana Dias de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3618/2/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/36182022-04-28 18:34:42.279oai:repositorio.pucsp.br:handle/3618Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:34:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
title |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
spellingShingle |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo Oliveira, Adriana Dias de Autoridade docente Ensino Médio Práticas docentes Teaching authority High school Educational practice CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
title_full |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
title_fullStr |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
title_full_unstemmed |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
title_sort |
Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo |
author |
Oliveira, Adriana Dias de |
author_facet |
Oliveira, Adriana Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Borin, Marisa do Espírito Santo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720546T6 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4210029T1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adriana Dias de |
contributor_str_mv |
Borin, Marisa do Espírito Santo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoridade docente Ensino Médio Práticas docentes |
topic |
Autoridade docente Ensino Médio Práticas docentes Teaching authority High school Educational practice CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching authority High school Educational practice |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
This thesis presents an analysis of the multiple facets of the expression of authority in teaching with objective to understand the exercise of this in the contemporanity and its particularities in the context of high school. It seeks thus to examine the school environment and their correspondence with the teaching authority, investigating the explicit manifestations and 'invisible' in the school day of the first year of São Paulo public high. This is a case study whose driving force is the qualitative research with students, teachers, coordinators and management, anchoring in bibliographical research, especially in the theories of the social sciences, with emphasis on the thoughts of Hannah Arendt, but also, resorting to other areas of knowledge such as history and philosophy, in order to obtain an interdisciplinary look at the phenomenon. As a result of this process, it is shown that there are several ways to judge the teaching authority, and that being presented here is only one of them, trying to find clues that help to elucidate the complexity of teaching authority in contemporary Brazilian public school |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-04-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-03-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T14:55:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Adriana Dias de. Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3618 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Adriana Dias de. Autoridade docente no Ensino Médio: compassos e descompassos no contexto contemporâneo. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3618/3/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3618/1/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3618/2/Adriana%20Dias%20de%20Oliveira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fb87f0924c122a8be2ef3bf6d8d3b746 d03915f10304d91a9e33ba0bc26f9430 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277991156449280 |