Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pestana, Maria Cláudia
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35448
Resumo: The Higher Education as a subject of research has provided numerous opportunities for debate over the history of education. Just as society demands engenders renewes every time the daily school of higher education undergoes constant changes, many of them caudes by public education policies thar reach this level of change and education. In this context, this research aims to analyze the relevant aspects to be considered in the process of teaching and pedagogical training of university teachers in Brazil, in a specialization course. Organized in the form of literature and documentary, aimed to identify and describe, based on the literature, described as important aspects of training. The analysis of documents intended to examine the curriculum of courses: Research Methodology and Didatics of Higher Education, taught in the course of specialization in Teaching in Higher Education, the Pontifical Catholic University of Sao Paulo. These courses offered terms for the student to build a greater awareness and clearer about their role in training other professionals, regardless of the area, as well as the appropriation of new concepts for a competent action in the sense of quality in higher education.
id PUC_SP-1_e59bd6b8286dea78b9895662cbae070e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/35448
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaPestana, Maria Cláudia2023-07-05T19:44:05Z2023-07-05T19:44:05Z2012-01-06Pestana, Maria Cláudia. Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35448The Higher Education as a subject of research has provided numerous opportunities for debate over the history of education. Just as society demands engenders renewes every time the daily school of higher education undergoes constant changes, many of them caudes by public education policies thar reach this level of change and education. In this context, this research aims to analyze the relevant aspects to be considered in the process of teaching and pedagogical training of university teachers in Brazil, in a specialization course. Organized in the form of literature and documentary, aimed to identify and describe, based on the literature, described as important aspects of training. The analysis of documents intended to examine the curriculum of courses: Research Methodology and Didatics of Higher Education, taught in the course of specialization in Teaching in Higher Education, the Pontifical Catholic University of Sao Paulo. These courses offered terms for the student to build a greater awareness and clearer about their role in training other professionals, regardless of the area, as well as the appropriation of new concepts for a competent action in the sense of quality in higher education.O Ensino Superior, como tema de pesquisa, tem propiciado inúmeras oportunidades de debate, ao longo da história da educação. Da mesma forma que a sociedade engendra renovadas demandas a cada momento, o cotidiano escolar das instituições de ensino superior sofre constantes transformações, muitas delas provocadas pelas políticas públicas de educação, que atingem e modificam esse nível de ensino. Nesse contexto, esta investigação se destina à análise dos aspectos relevantes a serem considerados no processo de formação didático-pedagógica de professores universitários no Brasil, em um curso de especialização. Organizada na forma de pesquisa bibliográfica e documental, buscou identificar, e descrever, com base na literatura especializada, os aspectos descritos como importantes dessa formação. A análise documental pretendeu analisar os planos de ensino das disciplinas: Metodologia da Pesquisa e Didática do Ensino Superior, ministradas no curso de especialização em Magistério do Ensino Superior, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Essas disciplinas ofereceram condições para que o aluno construísse uma consciência maior e mais clara sobre o seu papel na formação de outros profissionais, independente da área, como também na apropriação de novos conceitos para uma ação competente no sentido da qualidade em educação superior.porPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Magistério do Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMAprendizagemDocentesEducação superiorEnsinoLearningFacultyEducationHigherTeachingFormação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMARIA CLÁUDIA PESTANA.pdfapplication/pdf188913https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35448/1/MARIA%20CL%c3%81UDIA%20PESTANA.pdf914ee129e97b155b9ae644d39b689943MD51TEXTMARIA CLÁUDIA PESTANA.pdf.txtMARIA CLÁUDIA PESTANA.pdf.txtExtracted texttext/plain74284https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35448/2/MARIA%20CL%c3%81UDIA%20PESTANA.pdf.txt41ddedb6c2d4751caab6a4a081fff968MD52THUMBNAILMARIA CLÁUDIA PESTANA.pdf.jpgMARIA CLÁUDIA PESTANA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1129https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35448/3/MARIA%20CL%c3%81UDIA%20PESTANA.pdf.jpg31d94cd1e580ff43b38acb3a82ad914dMD53handle/354482023-07-06 01:37:25.682oai:repositorio.pucsp.br:handle/35448Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:37:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
title Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
spellingShingle Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
Pestana, Maria Cláudia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Aprendizagem
Docentes
Educação superior
Ensino
Learning
Faculty
Education
Higher
Teaching
title_short Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
title_full Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
title_fullStr Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
title_full_unstemmed Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
title_sort Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil
author Pestana, Maria Cláudia
author_facet Pestana, Maria Cláudia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Pestana, Maria Cláudia
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Aprendizagem
Docentes
Educação superior
Ensino
Learning
Faculty
Education
Higher
Teaching
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Docentes
Educação superior
Ensino
dc.subject.eng.fl_str_mv Learning
Faculty
Education
Higher
Teaching
description The Higher Education as a subject of research has provided numerous opportunities for debate over the history of education. Just as society demands engenders renewes every time the daily school of higher education undergoes constant changes, many of them caudes by public education policies thar reach this level of change and education. In this context, this research aims to analyze the relevant aspects to be considered in the process of teaching and pedagogical training of university teachers in Brazil, in a specialization course. Organized in the form of literature and documentary, aimed to identify and describe, based on the literature, described as important aspects of training. The analysis of documents intended to examine the curriculum of courses: Research Methodology and Didatics of Higher Education, taught in the course of specialization in Teaching in Higher Education, the Pontifical Catholic University of Sao Paulo. These courses offered terms for the student to build a greater awareness and clearer about their role in training other professionals, regardless of the area, as well as the appropriation of new concepts for a competent action in the sense of quality in higher education.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-01-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:44:05Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:44:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pestana, Maria Cláudia. Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35448
identifier_str_mv Pestana, Maria Cláudia. Formação didático-pedagógica para professores do Ensino Superior no Brasil. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Magistério do Ensino Superior
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35448/1/MARIA%20CL%c3%81UDIA%20PESTANA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35448/2/MARIA%20CL%c3%81UDIA%20PESTANA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35448/3/MARIA%20CL%c3%81UDIA%20PESTANA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 914ee129e97b155b9ae644d39b689943
41ddedb6c2d4751caab6a4a081fff968
31d94cd1e580ff43b38acb3a82ad914d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278029679034368