Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860 |
Resumo: | This study aimed to describe, from the perspective of higher education professors, understandings about the new methodologies for pedagogic doing after a training course. It was a quantitative research conducted with 13 professors from a Higher Education Institution of Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection took place from November 2014 to February 2015, through the training and observation workshop. Data obtained were organized in three evaluative aspects: development of competences on active methodologies; complementary activities; teaching and learning method regarding performance in group work and the role of the facilitator. To improve knowledge about active methodologies of professors, it is recommended to invest in training courses and skills training on teaching strategies that will enable to overcome the traditional approach among professors of educational institutions. |
id |
UNESP-15_b035539a6cabe7cb93040b867c684c60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11860 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doingMetodologías activas de aprendizaje en la enseñanza superior de salud: el hacer pedagógicoMetodologias ativas de aprendizagem no ensino superior de saúde: o fazer pedagógicoTeachingLearningHigher educationFaculty.EnseñanzaAprendizajeEducación superiorDocentes.EnsinoAprendizagemEducação superiorDocentes.This study aimed to describe, from the perspective of higher education professors, understandings about the new methodologies for pedagogic doing after a training course. It was a quantitative research conducted with 13 professors from a Higher Education Institution of Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection took place from November 2014 to February 2015, through the training and observation workshop. Data obtained were organized in three evaluative aspects: development of competences on active methodologies; complementary activities; teaching and learning method regarding performance in group work and the role of the facilitator. To improve knowledge about active methodologies of professors, it is recommended to invest in training courses and skills training on teaching strategies that will enable to overcome the traditional approach among professors of educational institutions.El objetivo fue describir, bajo la óptica de docentes de la enseñanza superior, entendimientos acerca de las nuevas metodologías para el hacer pedagógico, después de un curso de capacitación. Investigación cuantitativa, con 13 docentes de una Institución de Enseñanza Superior de Fortaleza, Ceará, Brasil. Recolección de los datos de noviembre de 2014 a febrero de 2015, a través del taller de capacitación y observación. Datos obtenidos compilados en tres aspectos evaluativos: desarrollo de las competencias sobre metodologías activas; actividades complementares; método de enseñanza-aprendizaje en cuanto a la performance en trabajos en grupo y papel del facilitador. Para mejorar el conocimiento sobre metodologías activas de los docentes, se sugieren inversiones en cursos de capacitación y entrenamiento de habilidades sobre estrategias de enseñanza que facilitarán la superación del enfoque tradicional entre docentes de las instituciones de enseñanza.Objetivou-se descrever, sob a ótica de docentes do ensino superior, entendimentos acerca das novas metodologias para o fazer pedagógico após um curso de capacitação. Pesquisa quantitativa, realizada com 13 docentes de uma Instituição de Ensino Superior de Fortaleza, Ceará, Brasil. Coleta dos dados de novembro de 2014 a fevereiro de 2015, por meio da oficina de capacitação e observação. Os dados obtidos foram compilados em três aspectos avaliativos: desenvolvimento das competências sobre as metodologias ativas; atividades complementares; método de ensino-aprendizagem quanto à performance nos trabalhos em grupo e o papel do facilitador. Para melhorar o conhecimento sobre metodologias ativas dos docentes, sugerem-se investimentos em cursos de capacitação e treinamento de habilidades sobre estratégias de ensino que facilitarão a superação de abordagem tradicional entre os docentes das instituições de ensino.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1186010.21723/riaee.v14i2.11860Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-370Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-3701982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8023https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8138https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8585Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeloso, Mariana DondPequeno, Alice Maria CorreiaNegreiros, Francisca Diana da Silva2019-11-14T18:03:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11860Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:03:52Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing Metodologías activas de aprendizaje en la enseñanza superior de salud: el hacer pedagógico Metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior de saúde: o fazer pedagógico |
title |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing |
spellingShingle |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing Veloso, Mariana Dond Teaching Learning Higher education Faculty. Enseñanza Aprendizaje Educación superior Docentes. Ensino Aprendizagem Educação superior Docentes. |
title_short |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing |
title_full |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing |
title_fullStr |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing |
title_full_unstemmed |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing |
title_sort |
Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing |
author |
Veloso, Mariana Dond |
author_facet |
Veloso, Mariana Dond Pequeno, Alice Maria Correia Negreiros, Francisca Diana da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Pequeno, Alice Maria Correia Negreiros, Francisca Diana da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veloso, Mariana Dond Pequeno, Alice Maria Correia Negreiros, Francisca Diana da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Learning Higher education Faculty. Enseñanza Aprendizaje Educación superior Docentes. Ensino Aprendizagem Educação superior Docentes. |
topic |
Teaching Learning Higher education Faculty. Enseñanza Aprendizaje Educación superior Docentes. Ensino Aprendizagem Educação superior Docentes. |
description |
This study aimed to describe, from the perspective of higher education professors, understandings about the new methodologies for pedagogic doing after a training course. It was a quantitative research conducted with 13 professors from a Higher Education Institution of Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection took place from November 2014 to February 2015, through the training and observation workshop. Data obtained were organized in three evaluative aspects: development of competences on active methodologies; complementary activities; teaching and learning method regarding performance in group work and the role of the facilitator. To improve knowledge about active methodologies of professors, it is recommended to invest in training courses and skills training on teaching strategies that will enable to overcome the traditional approach among professors of educational institutions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860 10.21723/riaee.v14i2.11860 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i2.11860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8023 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8138 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8585 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-370 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-370 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856752361472 |