As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10611 |
Resumo: | This essay aims to characterize the proposals of formation elaborated by Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) to define the Pedagogy Course in Brazil, once the course has been discussed long its history, and being as an intensified form since the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional , promulgated in 1996. The characterization ANFOPE s proposals was achieved trough studies of Final Documents elaborated by the association itself at the end of each meeting promoted at national level aiming the discussion of educational area watters. As the study has the focus on the proposals the association to the Pedagogy Course, there was a concern to dedicate a chapter in which the story of the course is presented, followed by a chapter dedicated to the association history and another one to the presentation of its formation proposals. In the end of this essay, beginning with knowledge of discussions carried out on the Pedagogy Course, of the main actions and formation proposals by ANFOPE it was possible to point at the final considerations, that the discussions and clashes along history, were related to the definition of the course as licenciateship and bachelorship, sending to discussion on the identity of the Pedagogy Course and, consequently, on the profissional identity of the pedagogue |
id |
PUC_SP-1_e766d1a6943990012b2a90a50171d520 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10611 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vicentini, Paula PerinVicentini, Paula PerinMassias, Simone Carvalho2016-04-27T16:33:25Z2007-10-232007-08-27Massias, Simone Carvalho. As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006). 2007. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10611This essay aims to characterize the proposals of formation elaborated by Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) to define the Pedagogy Course in Brazil, once the course has been discussed long its history, and being as an intensified form since the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional , promulgated in 1996. The characterization ANFOPE s proposals was achieved trough studies of Final Documents elaborated by the association itself at the end of each meeting promoted at national level aiming the discussion of educational area watters. As the study has the focus on the proposals the association to the Pedagogy Course, there was a concern to dedicate a chapter in which the story of the course is presented, followed by a chapter dedicated to the association history and another one to the presentation of its formation proposals. In the end of this essay, beginning with knowledge of discussions carried out on the Pedagogy Course, of the main actions and formation proposals by ANFOPE it was possible to point at the final considerations, that the discussions and clashes along history, were related to the definition of the course as licenciateship and bachelorship, sending to discussion on the identity of the Pedagogy Course and, consequently, on the profissional identity of the pedagogueEsta dissertação tem como objetivo caracterizar as propostas de formação elaboradas pela Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do Curso de Pedagogia no Brasil, uma vez que o curso tem sido discutido ao longo de sua história, sendo de forma intensificada a partir da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, promulgada em 1996. A caracterização das propostas da ANFOPE foi realizada por meio do estudo dos Documentos Finais elaborados pela própria associação ao término de cada encontro que promoveu, em nível nacional, com o objetivo de discutir questões da área educacional. Devido ao estudo ter como foco as propostas da associação para o Curso de Pedagogia, houve a preocupação em dedicar um capítulo em que a história do mesmo é apresentada, seguida do capítulo dedicado à história da associação e outro a apresentação das suas propostas de formação. Ao final desta dissertação, a partir do conhecimento das discussões realizadas em torno do Curso de Pedagogia, das principais ações e propostas de formação da ANFOPE, foi possível apontar nas considerações finais, que as discussões e embates ao longo da história, foram relacionados à definição do curso como licenciatura ou bacharelado, remetendo a discussão sobre a identidade do Curso de Pedagogia e, conseqüentemente, sobre a identidade profissional do pedagogoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23469/Simone%20Carvalho%20Massias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoCurso de pedagogiaPropostas de formaçãoANFOPEProfissionais da educaçãoFormação do pedagogoAssociacao Nacional pela Formacao dos Profissionais da Educacao (Brasil)Educacao -- Estudo e ensinoProfessores -- Formacao profissionalPedagogy courseFormation proposalsANFOPEEducation professionalsPedagogue formationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAs propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone Carvalho Massias.pdf.txtSimone Carvalho Massias.pdf.txtExtracted texttext/plain288855https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10611/3/Simone%20Carvalho%20Massias.pdf.txtbc25b152f791c0e2a1b4d92f5ea63b67MD53ORIGINALSimone Carvalho Massias.pdfapplication/pdf603567https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10611/1/Simone%20Carvalho%20Massias.pdfe0dbb751c792493d22d493ef1fe4bee3MD51THUMBNAILSimone Carvalho Massias.pdf.jpgSimone Carvalho Massias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3377https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10611/2/Simone%20Carvalho%20Massias.pdf.jpg0516ec71c9e5b232047e6e5778c66c72MD52handle/106112022-06-28 16:40:10.547oai:repositorio.pucsp.br:handle/10611Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:40:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
title |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
spellingShingle |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) Massias, Simone Carvalho Curso de pedagogia Propostas de formação ANFOPE Profissionais da educação Formação do pedagogo Associacao Nacional pela Formacao dos Profissionais da Educacao (Brasil) Educacao -- Estudo e ensino Professores -- Formacao profissional Pedagogy course Formation proposals ANFOPE Education professionals Pedagogue formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
title_full |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
title_fullStr |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
title_full_unstemmed |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
title_sort |
As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006) |
author |
Massias, Simone Carvalho |
author_facet |
Massias, Simone Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vicentini, Paula Perin |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
Vicentini, Paula Perin |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Massias, Simone Carvalho |
contributor_str_mv |
Vicentini, Paula Perin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso de pedagogia Propostas de formação ANFOPE Profissionais da educação Formação do pedagogo Associacao Nacional pela Formacao dos Profissionais da Educacao (Brasil) Educacao -- Estudo e ensino Professores -- Formacao profissional |
topic |
Curso de pedagogia Propostas de formação ANFOPE Profissionais da educação Formação do pedagogo Associacao Nacional pela Formacao dos Profissionais da Educacao (Brasil) Educacao -- Estudo e ensino Professores -- Formacao profissional Pedagogy course Formation proposals ANFOPE Education professionals Pedagogue formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Pedagogy course Formation proposals ANFOPE Education professionals Pedagogue formation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This essay aims to characterize the proposals of formation elaborated by Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) to define the Pedagogy Course in Brazil, once the course has been discussed long its history, and being as an intensified form since the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional , promulgated in 1996. The characterization ANFOPE s proposals was achieved trough studies of Final Documents elaborated by the association itself at the end of each meeting promoted at national level aiming the discussion of educational area watters. As the study has the focus on the proposals the association to the Pedagogy Course, there was a concern to dedicate a chapter in which the story of the course is presented, followed by a chapter dedicated to the association history and another one to the presentation of its formation proposals. In the end of this essay, beginning with knowledge of discussions carried out on the Pedagogy Course, of the main actions and formation proposals by ANFOPE it was possible to point at the final considerations, that the discussions and clashes along history, were related to the definition of the course as licenciateship and bachelorship, sending to discussion on the identity of the Pedagogy Course and, consequently, on the profissional identity of the pedagogue |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-10-23 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-08-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Massias, Simone Carvalho. As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006). 2007. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10611 |
identifier_str_mv |
Massias, Simone Carvalho. As propostas da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) para a definição do curso de pedagogia no Brasil (1990-2006). 2007. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10611 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10611/3/Simone%20Carvalho%20Massias.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10611/1/Simone%20Carvalho%20Massias.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10611/2/Simone%20Carvalho%20Massias.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bc25b152f791c0e2a1b4d92f5ea63b67 e0dbb751c792493d22d493ef1fe4bee3 0516ec71c9e5b232047e6e5778c66c72 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277860188258304 |