Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10976 |
Resumo: | Problem solving has been the subject of studies and research in order to define strategies to facilitate actions in its resolution. The graph theory is presented as a strategy that enables the modeling and solving problems, especially those that address issues related to economic paths, coloring, counting, among others, in the context of mathematics, providing a means for the student to structure and model the thinking and actions of resolution. This study is an investigation into the use of graphs as a theoretical basis in solving problems, students performed with the second and third year of high school Boni Consilii School, located in the city of São Paulo, in the district Champs Elysées. The thoughts and observations of the students are brought along the text, favoring analyzes that took into account the students' difficulties in solving problems and possibilities of Graphs in formalization and modeling strategies. In conjunction with Graph Theory, authors like Polya and Brousseau had representative participation in theoretical workshops and strategies applied in the preparation of the sequences that were prepared |
id |
PUC_SP-1_ea5e7629550c5513c981a020bcaf5d04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10976 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Gerson Pastre dePezeta, Jefferson Ricart2016-04-27T16:57:28Z2013-12-122013-10-30Pezeta, Jefferson Ricart. Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10976Problem solving has been the subject of studies and research in order to define strategies to facilitate actions in its resolution. The graph theory is presented as a strategy that enables the modeling and solving problems, especially those that address issues related to economic paths, coloring, counting, among others, in the context of mathematics, providing a means for the student to structure and model the thinking and actions of resolution. This study is an investigation into the use of graphs as a theoretical basis in solving problems, students performed with the second and third year of high school Boni Consilii School, located in the city of São Paulo, in the district Champs Elysées. The thoughts and observations of the students are brought along the text, favoring analyzes that took into account the students' difficulties in solving problems and possibilities of Graphs in formalization and modeling strategies. In conjunction with Graph Theory, authors like Polya and Brousseau had representative participation in theoretical workshops and strategies applied in the preparation of the sequences that were preparedA resolução de problemas tem sido objeto de estudos e pesquisas no sentido de definir estratégias que facilitem ações na sua resolução. A Teoria dos Grafos se apresenta como uma estratégia que possibilita a modelagem e resolução de problemas, principalmente os que abordam questões relativas a percursos econômicos, coloração, contagem, entre outros, no âmbito da matemática, proporcionando meios para que o aluno estruture e modele o pensamento e as ações de resolução. Este estudo trata de uma investigação sobre o uso de Grafos como base teórica na resolução de problemas, realizada com alunos do segundo e terceiro ano do ensino médio da Escola Boni Consilii, localizada na cidade de São Paulo, no bairro Campos Elíseos. As reflexões e observações dos alunos são trazidas ao longo do texto, favorecendo análises que levaram em conta as dificuldades dos alunos na resolução de problemas e as possibilidades de Grafos nas formalizações e modelagens de estratégias. Em conjunto com Teoria dos Grafos, autores como Polya e Brousseau tiveram representativa participação no embasamento teórico das oficinas e das estratégias aplicadas na elaboração das sequências que foram elaboradasapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24183/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoResolução de problemasTeoria dos GrafosTeoria das situações didáticasTroubleshootingGraph TheoryTheory of didactic situationsMathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAResolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJefferson Ricart Pezeta.pdf.txtJefferson Ricart Pezeta.pdf.txtExtracted texttext/plain237397https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10976/3/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdf.txtfecb63dfa90431df650432636f5f95c9MD53ORIGINALJefferson Ricart Pezeta.pdfapplication/pdf2838360https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10976/1/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdff176cbebd7975b05f20f73de1d10dc19MD51THUMBNAILJefferson Ricart Pezeta.pdf.jpgJefferson Ricart Pezeta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10976/2/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/109762022-04-27 13:10:59.145oai:repositorio.pucsp.br:handle/10976Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:10:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
title |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
spellingShingle |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos Pezeta, Jefferson Ricart Resolução de problemas Teoria dos Grafos Teoria das situações didáticas Troubleshooting Graph Theory Theory of didactic situations Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
title_full |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
title_fullStr |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
title_full_unstemmed |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
title_sort |
Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos |
author |
Pezeta, Jefferson Ricart |
author_facet |
Pezeta, Jefferson Ricart |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Gerson Pastre de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pezeta, Jefferson Ricart |
contributor_str_mv |
Oliveira, Gerson Pastre de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas Teoria dos Grafos Teoria das situações didáticas |
topic |
Resolução de problemas Teoria dos Grafos Teoria das situações didáticas Troubleshooting Graph Theory Theory of didactic situations Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Troubleshooting Graph Theory Theory of didactic situations Mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Problem solving has been the subject of studies and research in order to define strategies to facilitate actions in its resolution. The graph theory is presented as a strategy that enables the modeling and solving problems, especially those that address issues related to economic paths, coloring, counting, among others, in the context of mathematics, providing a means for the student to structure and model the thinking and actions of resolution. This study is an investigation into the use of graphs as a theoretical basis in solving problems, students performed with the second and third year of high school Boni Consilii School, located in the city of São Paulo, in the district Champs Elysées. The thoughts and observations of the students are brought along the text, favoring analyzes that took into account the students' difficulties in solving problems and possibilities of Graphs in formalization and modeling strategies. In conjunction with Graph Theory, authors like Polya and Brousseau had representative participation in theoretical workshops and strategies applied in the preparation of the sequences that were prepared |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-12-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-10-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Pezeta, Jefferson Ricart. Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10976 |
identifier_str_mv |
Pezeta, Jefferson Ricart. Resolução de problemas em contextos de ensino de Matemática: uma abordagem por meio da Teoria dos Grafos. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10976 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10976/3/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10976/1/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10976/2/Jefferson%20Ricart%20Pezeta.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fecb63dfa90431df650432636f5f95c9 f176cbebd7975b05f20f73de1d10dc19 c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278030670987264 |