A aprendizagem e a alfabetização no contexto bilíngue: Português e Inglês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bustos, Maria Luiza de Almeida
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41660
Resumo: The present work, through bibliographical research, aimed to understand and identify differences in the process of bilingual literacy, between Portuguese and English, at the beginning of Elementary School. The literacy process is complex and takes time to be reconstructed, prepared and understood by the child, needing the help of teachers for better understanding and deeper and more direct contact with the language we are working with. Furthermore, it is necessary to understand how both have ways of helping the child during their process of reconstructing the spoken language into the written language, through the psychogenesis presented by the child. In the Portuguese language, we observe the use of writing hypotheses that help teachers guide their students during the process of learning to write and rebuilding literacy. While in the English language, learning and literacy becomes more viable through the phonic method, and sound, already helping and working with graphics. However, the differences between bilingual and international schools were exposed, as well as the contributions that bilingual education has been providing and bringing nowadays, regarding the growth and development of children. Therefore, there is a high demand among parents to enroll their children in bilingual schools, providing fluency and mastery of at least one second language in addition to their mother tongue from an early age
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Furthermore, it is necessary to understand how both have ways of helping the child during their process of reconstructing the spoken language into the written language, through the psychogenesis presented by the child. In the Portuguese language, we observe the use of writing hypotheses that help teachers guide their students during the process of learning to write and rebuilding literacy. While in the English language, learning and literacy becomes more viable through the phonic method, and sound, already helping and working with graphics. However, the differences between bilingual and international schools were exposed, as well as the contributions that bilingual education has been providing and bringing nowadays, regarding the growth and development of children. Therefore, there is a high demand among parents to enroll their children in bilingual schools, providing fluency and mastery of at least one second language in addition to their mother tongue from an early ageO presente trabalho, por meio de pesquisa bibliográfica, teve por objetivo entender e identificar diferenças no processo da alfabetização bilíngue, entre as línguas portuguesa e inglesa, no início do Ensino Fundamental I. O processo da alfabetização é algo complexo e toma tempo para ser reconstruído, elaborado e entendido pela criança precisando do auxílio de professores para melhor compreensão e de um contato mais profundo e direto com a língua com que estamos trabalhando. Além disso, é preciso entender como ambas possuem maneiras de auxiliar a criança durante seu processo de reconstrução da língua falada para a língua escrita, através da psicogênese apresentada pela criança. Na língua portuguesa observamos o uso das hipóteses de escrita a qual auxilia professores a orientarem seus alunos durante o processo da aprendizagem da escrita e construção da alfabetização, enquanto na língua inglesa se torna mais viável a aprendizagem e a alfabetização através do método fônico, do som, já auxiliando e trabalhando com o grafismo. Contudo, foram expostas as diferenças entre escolas bilíngues e internacionais, as contribuições que o ensino bilíngue vem proporcionando e trazendo nos dias atuais, diante o crescimento e desenvolvimento das crianças. Por conseguinte, a alta procura dos pais em matricularem seus filhos em escolas bilíngues proporcionando desde cedo a fluência e domínio de, pelo menos, uma segunda língua além da língua materna, tendencia marcante na educação escolarporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlfabetizaçãoBilinguismoAprendizagem bilíngueLeitura e escritaHipóteses de escritaMétodo fônicoLiteracyBilingualismBilingual learningReading and WritingWriting hypothesesPhonic methodA aprendizagem e a alfabetização no contexto bilíngue: Português e InglêsThe learning and literacy in the bilingual contexto – Portuguese and Englishinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTCC_Maria Luiza de Almei.pdfapplication/pdf336577https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41660/1/TCC_Maria%20Luiza%20de%20Almei.pdf1fe03561e3c0fd4a7993c27630cbf758MD51TEXTTCC_Maria Luiza de Almei.pdf.txtTCC_Maria Luiza de Almei.pdf.txtExtracted texttext/plain74435https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41660/2/TCC_Maria%20Luiza%20de%20Almei.pdf.txtdcd40ab576a66e1ed052a2336b56d918MD52THUMBNAILTCC_Maria Luiza de Almei.pdf.jpgTCC_Maria Luiza de Almei.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1154https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41660/3/TCC_Maria%20Luiza%20de%20Almei.pdf.jpg17376e26a7061990b120076f61e9ce40MD53handle/416602024-06-04 01:02:50.991oai:repositorio.pucsp.br:handle/41660Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-04T04:02:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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