Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39878 |
Resumo: | This work aims to explore the innumerable possibilities of working the attention itself, taking into account that this is one of the first for effective learning. Therefore, it aims to work on the importance of attention in the initial years. It is a bibliographical review with the objective of verifying the contributions that the control of attention can bring to children from Early Childhood Education, within the scope of learning. The results found evidence in a large number of articles that address how the lack of attention in schools is a great challenge for educators. It also comes across a relevant number of articles showing the advantages and possible training related to attention, especially in relation to that learning. We used educational projects that present examples of how to incorporate attention into the classroom as "Tools of the Mind", "Inner Kids", "Piafex" and “Crescendo Zen” in addition to suggestions for proposed activities.The conclusions of the studies pointed out that the importance of working with attention in the initial years is increasingly perceived and that future gains will be enormous, such as self-regulation control. Thus, this work has the purpose of explaining strategies and acquiring knowledge, related to attention, to be used by the psychopedagogue both in the educational and clinical scope in order to fill possible learning gaps, in order to clearly present the importance of the study and teaching of attention |
id |
PUC_SP-1_f3fafa2dd836a68a4d54abc85a57601a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/39878 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Campos, Terezinha Calil PadisAlice, Ana Carolina Varella de2023-11-09T19:43:31Z2023-11-09T19:43:31Z2023-03-28Alice, Ana Carolina Varella de. Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem. 2023. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39878This work aims to explore the innumerable possibilities of working the attention itself, taking into account that this is one of the first for effective learning. Therefore, it aims to work on the importance of attention in the initial years. It is a bibliographical review with the objective of verifying the contributions that the control of attention can bring to children from Early Childhood Education, within the scope of learning. The results found evidence in a large number of articles that address how the lack of attention in schools is a great challenge for educators. It also comes across a relevant number of articles showing the advantages and possible training related to attention, especially in relation to that learning. We used educational projects that present examples of how to incorporate attention into the classroom as "Tools of the Mind", "Inner Kids", "Piafex" and “Crescendo Zen” in addition to suggestions for proposed activities.The conclusions of the studies pointed out that the importance of working with attention in the initial years is increasingly perceived and that future gains will be enormous, such as self-regulation control. Thus, this work has the purpose of explaining strategies and acquiring knowledge, related to attention, to be used by the psychopedagogue both in the educational and clinical scope in order to fill possible learning gaps, in order to clearly present the importance of the study and teaching of attentionEsse trabalho tem o intuito de explorar possibilidades de trabalhar a atenção em si, levando em consideração que esse é um dos primeiros passos para uma aprendizagem efetiva. Portanto, o trabalho tem como objetivo analisar a importância da atenção nos anos iniciais. Trata-se de uma revisão bibliográfica com o intuito de verificar as contribuições que o controle da atenção pode trazer para crianças da Educação Infantil, no âmbito da aprendizagem. Os resultados encontrados evidenciam um número grande de artigos que abordam como a falta de atenção nas escolas é um grande desafio para os educadores. Também se depara com um número relevante de artigos mostrando as vantagens e possíveis treinamentos relacionados à atenção, principalmente em relação à aprendizagem. Foram utilizados projetos educacionais que apresentam exemplos de como incorporar a atenção na sala de aula como “Tools of the Mind”, “Inner Kids”, “PIAFEX” e “Projeto Crescendo Zen”, além de sugestões de propostas de atividades. As conclusões dos estudos apontaram que cada vez mais percebe-se a importância de trabalhar com a atenção nos anos iniciais e que futuramente os ganhos serão enormes, como o controle de autorregulação. Assim, esse trabalho tem o propósito de explanação de estratégias e adquirir conhecimentos, ligados à atenção, a serem empregadas pelo psicopedagogo tanto no âmbito educacional quanto no clínico no sentido de preencher possíveis lacunas de aprendizagem, de modo a apresentar de maneira clara a importância do estudo e ensino da atençãoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALPsicopedagogiaAtençãoProcesso educacionalAbordagens de relaxamentoPsychopedagogyAttentionEducational processRelaxation approachesPsicopedagogia e a importância da atenção na aprendizageminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAna Carolina Varella de Alice - Monografia.pdfapplication/pdf425669https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39878/1/Ana%20Carolina%20Varella%20de%20Alice%20-%20Monografia.pdf917e7c183c371db9f12a352d68a0858fMD51TEXTAna Carolina Varella de Alice - Monografia.pdf.txtAna Carolina Varella de Alice - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain100953https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39878/2/Ana%20Carolina%20Varella%20de%20Alice%20-%20Monografia.pdf.txt670fcc25f06b8997925c85e3f6947296MD52THUMBNAILAna Carolina Varella de Alice - Monografia.pdf.jpgAna Carolina Varella de Alice - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1145https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39878/3/Ana%20Carolina%20Varella%20de%20Alice%20-%20Monografia.pdf.jpg5636295cb7546803da01bb0b3f047fd1MD53handle/398782023-11-10 01:05:19.638oai:repositorio.pucsp.br:handle/39878Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-10T04:05:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
title |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
spellingShingle |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem Alice, Ana Carolina Varella de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Psicopedagogia Atenção Processo educacional Abordagens de relaxamento Psychopedagogy Attention Educational process Relaxation approaches |
title_short |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
title_full |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
title_fullStr |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
title_sort |
Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem |
author |
Alice, Ana Carolina Varella de |
author_facet |
Alice, Ana Carolina Varella de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Campos, Terezinha Calil Padis |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alice, Ana Carolina Varella de |
contributor_str_mv |
Campos, Terezinha Calil Padis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Psicopedagogia Atenção Processo educacional Abordagens de relaxamento Psychopedagogy Attention Educational process Relaxation approaches |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicopedagogia Atenção Processo educacional Abordagens de relaxamento |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psychopedagogy Attention Educational process Relaxation approaches |
description |
This work aims to explore the innumerable possibilities of working the attention itself, taking into account that this is one of the first for effective learning. Therefore, it aims to work on the importance of attention in the initial years. It is a bibliographical review with the objective of verifying the contributions that the control of attention can bring to children from Early Childhood Education, within the scope of learning. The results found evidence in a large number of articles that address how the lack of attention in schools is a great challenge for educators. It also comes across a relevant number of articles showing the advantages and possible training related to attention, especially in relation to that learning. We used educational projects that present examples of how to incorporate attention into the classroom as "Tools of the Mind", "Inner Kids", "Piafex" and “Crescendo Zen” in addition to suggestions for proposed activities.The conclusions of the studies pointed out that the importance of working with attention in the initial years is increasingly perceived and that future gains will be enormous, such as self-regulation control. Thus, this work has the purpose of explaining strategies and acquiring knowledge, related to attention, to be used by the psychopedagogue both in the educational and clinical scope in order to fill possible learning gaps, in order to clearly present the importance of the study and teaching of attention |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-09T19:43:31Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-09T19:43:31Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Alice, Ana Carolina Varella de. Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem. 2023. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39878 |
identifier_str_mv |
Alice, Ana Carolina Varella de. Psicopedagogia e a importância da atenção na aprendizagem. 2023. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39878 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Psicopedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39878/1/Ana%20Carolina%20Varella%20de%20Alice%20-%20Monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39878/2/Ana%20Carolina%20Varella%20de%20Alice%20-%20Monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39878/3/Ana%20Carolina%20Varella%20de%20Alice%20-%20Monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
917e7c183c371db9f12a352d68a0858f 670fcc25f06b8997925c85e3f6947296 5636295cb7546803da01bb0b3f047fd1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277788653355008 |