Reta graduada: um registro de representação dos números racionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcelo Cordeiro da
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11353
Resumo: This present study aimed to introduce the rational numbers concept on Elementary School. This study is about semiotic approach education, based on representation s register theory by Raymond Duval (1993, 1995, 2005), found on article by French research Adjiage and Pluvinage (2000). In this article has proposed to consider the graduated straight line as a register of semiotic representation of rationals numbers, it indicates good results to education comparing to use of geometric figures dimension size 2, as chocolate bars, for example. Two questions guided this study: if the introduction of graduated straight line as a semiotic register to rationals numbers extends the possibility in opposition of difficulties to learn rationals numbers, and if it setups as element to help on Brazilian education. The dates for this analyze were Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (PCN) to 2nd cycle (3rd and 4th grades) and 3rd cycle (5th and 6th grades) and the volumes of a didactic books' collection to these grades. We could check that the graduated straight line's or geometric s register has potential that could to promote education because it designs as a true semiotic register with a lot of signs and adaptable to development of a set of skills. This approach isn't recommendation by PCN and it doesn't act in didactics books, in this case, we can infer that if it could be introduced among us it can be a element to help on Brazilian education
id PUC_SP-1_f900a307522baea8df37d74c2b11ed1c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11353
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa Camargohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4211302P3Silva, Marcelo Cordeiro da2016-04-27T16:58:48Z2008-12-052008-11-27Silva, Marcelo Cordeiro da. Reta graduada: um registro de representação dos números racionais. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11353This present study aimed to introduce the rational numbers concept on Elementary School. This study is about semiotic approach education, based on representation s register theory by Raymond Duval (1993, 1995, 2005), found on article by French research Adjiage and Pluvinage (2000). In this article has proposed to consider the graduated straight line as a register of semiotic representation of rationals numbers, it indicates good results to education comparing to use of geometric figures dimension size 2, as chocolate bars, for example. Two questions guided this study: if the introduction of graduated straight line as a semiotic register to rationals numbers extends the possibility in opposition of difficulties to learn rationals numbers, and if it setups as element to help on Brazilian education. The dates for this analyze were Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (PCN) to 2nd cycle (3rd and 4th grades) and 3rd cycle (5th and 6th grades) and the volumes of a didactic books' collection to these grades. We could check that the graduated straight line's or geometric s register has potential that could to promote education because it designs as a true semiotic register with a lot of signs and adaptable to development of a set of skills. This approach isn't recommendation by PCN and it doesn't act in didactics books, in this case, we can infer that if it could be introduced among us it can be a element to help on Brazilian educationO presente trabalho tem por foco a introdução do conceito de número racional no Ensino Fundamental. Trata-se de um estudo sobre uma abordagem semiótica de ensino, fundamentada na teoria dos registros de representação de Raymond Duval (1993, 1995, 2005), apresentada num artigo dos pesquisadores franceses Adjiage e Pluvinage (2000). Nela é proposto que se considere a reta graduada como um registro de representação semiótica dos racionais, indicando ganhos para a aprendizagem comparativamente ao uso de figuras geométricas de dimensão 2, como as barras de chocolate, num papel figurativo. Duas questões nortearam este trabalho: se a introdução da reta graduada como um registro semiótico para os racionais de fato amplia a possibilidade de enfrentamento das dificuldades consagradas da aprendizagem dos racionais e se ela se configura como um elemento de auxílio para o ensino brasileiro. Os dados para a análise foram buscados nos Parâmetros Curriculares Nacionais de Matemática para o Ensino Fundamental (PCN) do ciclo II (3ª e 4ª séries) e do ciclo III (5ª e 6ª séries) e nos volumes de duas coleções de livros didáticos referentes a essas séries. Pudemos concluir que o registro da reta graduada ou geométrico de dimensão 1 tem potencialidades que podem favorecer a aprendizagem, pois ela se configura como um verdadeiro registro semiótico rico em signos e mais adaptado ao desenvolvimento de um conjunto de competências. Essa abordagem não é recomendada nos PCN e nem aparece nos livros didáticos, levando-nos a inferir que se introduzida entre nós, pode se configurar como um elemento de auxílio para o ensino brasileiroSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23650/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoSubconstrutosRepresentações geométricasReta graduadaRegistro semióticoMatematica (Elementar)Educacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoNumeros racionaisRational numbersSubconstrutosGeometric representationGraduated straight lineSemiotic registerCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAReta graduada: um registro de representação dos números racionaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Cordeiro da Silva.pdf.txtMarcelo Cordeiro da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain179426https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11353/3/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdf.txt8c9f9fa7b75a41bad3f764981c3c4c3eMD53ORIGINALMarcelo Cordeiro da Silva.pdfapplication/pdf1895701https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11353/1/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdfb76c020e24ea7c9012d0e9cd221384e6MD51THUMBNAILMarcelo Cordeiro da Silva.pdf.jpgMarcelo Cordeiro da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11353/2/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/113532022-04-27 12:21:59.994oai:repositorio.pucsp.br:handle/11353Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:21:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
title Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
spellingShingle Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
Silva, Marcelo Cordeiro da
Subconstrutos
Representações geométricas
Reta graduada
Registro semiótico
Matematica (Elementar)
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Numeros racionais
Rational numbers
Subconstrutos
Geometric representation
Graduated straight line
Semiotic register
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
title_full Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
title_fullStr Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
title_full_unstemmed Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
title_sort Reta graduada: um registro de representação dos números racionais
author Silva, Marcelo Cordeiro da
author_facet Silva, Marcelo Cordeiro da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4211302P3
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcelo Cordeiro da
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv Subconstrutos
Representações geométricas
Reta graduada
Registro semiótico
Matematica (Elementar)
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Numeros racionais
topic Subconstrutos
Representações geométricas
Reta graduada
Registro semiótico
Matematica (Elementar)
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Numeros racionais
Rational numbers
Subconstrutos
Geometric representation
Graduated straight line
Semiotic register
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Rational numbers
Subconstrutos
Geometric representation
Graduated straight line
Semiotic register
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This present study aimed to introduce the rational numbers concept on Elementary School. This study is about semiotic approach education, based on representation s register theory by Raymond Duval (1993, 1995, 2005), found on article by French research Adjiage and Pluvinage (2000). In this article has proposed to consider the graduated straight line as a register of semiotic representation of rationals numbers, it indicates good results to education comparing to use of geometric figures dimension size 2, as chocolate bars, for example. Two questions guided this study: if the introduction of graduated straight line as a semiotic register to rationals numbers extends the possibility in opposition of difficulties to learn rationals numbers, and if it setups as element to help on Brazilian education. The dates for this analyze were Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (PCN) to 2nd cycle (3rd and 4th grades) and 3rd cycle (5th and 6th grades) and the volumes of a didactic books' collection to these grades. We could check that the graduated straight line's or geometric s register has potential that could to promote education because it designs as a true semiotic register with a lot of signs and adaptable to development of a set of skills. This approach isn't recommendation by PCN and it doesn't act in didactics books, in this case, we can infer that if it could be introduced among us it can be a element to help on Brazilian education
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-12-05
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Marcelo Cordeiro da. Reta graduada: um registro de representação dos números racionais. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11353
identifier_str_mv Silva, Marcelo Cordeiro da. Reta graduada: um registro de representação dos números racionais. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11353/3/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11353/1/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11353/2/Marcelo%20Cordeiro%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8c9f9fa7b75a41bad3f764981c3c4c3e
b76c020e24ea7c9012d0e9cd221384e6
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278012828418048