Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347
Resumo: The teaching of writing needs a transformation to assign meaning and interaction within a digital context. The use of technology in schools presents challenges, especially in the early grades. This work is part of the line of research Reading, Writing and Portuguese Language Teaching and it consists to consider the challenges faced in schools, especially those related to writing. The goal is to analyze how writing activities in the digital environment are proposed in Portuguese Textbooks specifically of the 5th year of elementary school and think over the role of schools about the growing demand in this field and their responsibility to prepare the student for what is to come. We depart from linguistic assumptions in their socio-cognitive aspects and sociolinguistics, the contributions of studies of textual linguistics, digital literacy and hypertext. We concluded that textbooks alone are not self-sufficient, they are only instruments. Their use must be planned and linked to other resources, among them, the main one is the intervention of a teacher who does not retreat before challenging didactic situations, but who focus on the thought about the language and put in use the technological resources
id PUC_SP-1_f9a3794548eb632d865818d623ceed7b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14347
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Siqueira, João Hilton Sayeg dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8158734Z8Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva2016-04-28T19:33:58Z2015-08-172015-08-11Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva. Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347The teaching of writing needs a transformation to assign meaning and interaction within a digital context. The use of technology in schools presents challenges, especially in the early grades. This work is part of the line of research Reading, Writing and Portuguese Language Teaching and it consists to consider the challenges faced in schools, especially those related to writing. The goal is to analyze how writing activities in the digital environment are proposed in Portuguese Textbooks specifically of the 5th year of elementary school and think over the role of schools about the growing demand in this field and their responsibility to prepare the student for what is to come. We depart from linguistic assumptions in their socio-cognitive aspects and sociolinguistics, the contributions of studies of textual linguistics, digital literacy and hypertext. We concluded that textbooks alone are not self-sufficient, they are only instruments. Their use must be planned and linked to other resources, among them, the main one is the intervention of a teacher who does not retreat before challenging didactic situations, but who focus on the thought about the language and put in use the technological resourcesO ensino da escrita necessita de uma transformação para atribuir significação e interação dentro de um contexto digital. O uso das tecnologias no meio escolar apresenta desafios, em especial, nas séries iniciais. Este trabalho insere-se na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino de Língua Portuguesa e consiste em considerar os desafios enfrentados nas instituições escolares, em especial aos referentes à escrita. O objetivo é analisar como as atividades de escrita em meio digital são propostas nos Livros didáticos de Língua Portuguesa, especificamente do 5º ano do Ensino Fundamental I e refletir sobre o papel da escola diante da crescente demanda neste campo e da sua responsabilidade em preparar o aluno para o que está por vir. Partiremos de pressupostos da linguística em suas vertentes sociocognitiva e sociolinguística, das contribuições dos estudos da linguística textual, do letramento digital e de hipertexto. Chegou-se à conclusão de que os livros didáticos sozinhos não são autossuficientes, pois são apenas instrumentos. O seu uso precisa ser planejado e atrelado a outros recursos, dentre eles, o principal é a intervenção de um professor que não recue diante de situações didáticas desafiadoras, mas que foque na reflexão sobre a língua e que coloque em uso os recursos tecnológicosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29689/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEscritaLivro didáticoTecnologiaWritingTextbookTechnologyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEscrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.txtClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.txtExtracted texttext/plain176305https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/3/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.txt14bde9085c50cd170b29fa2445b34c22MD53ORIGINALClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdfapplication/pdf4681127https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/1/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf9624cd6313350631dbf15be25f720ed6MD51THUMBNAILClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.jpgClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/2/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/143472022-04-28 09:48:53.928oai:repositorio.pucsp.br:handle/14347Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:48:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
title Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
spellingShingle Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva
Escrita
Livro didático
Tecnologia
Writing
Textbook
Technology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
title_full Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
title_fullStr Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
title_full_unstemmed Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
title_sort Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
author Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva
author_facet Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8158734Z8
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva
contributor_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita
Livro didático
Tecnologia
topic Escrita
Livro didático
Tecnologia
Writing
Textbook
Technology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Writing
Textbook
Technology
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The teaching of writing needs a transformation to assign meaning and interaction within a digital context. The use of technology in schools presents challenges, especially in the early grades. This work is part of the line of research Reading, Writing and Portuguese Language Teaching and it consists to consider the challenges faced in schools, especially those related to writing. The goal is to analyze how writing activities in the digital environment are proposed in Portuguese Textbooks specifically of the 5th year of elementary school and think over the role of schools about the growing demand in this field and their responsibility to prepare the student for what is to come. We depart from linguistic assumptions in their socio-cognitive aspects and sociolinguistics, the contributions of studies of textual linguistics, digital literacy and hypertext. We concluded that textbooks alone are not self-sufficient, they are only instruments. Their use must be planned and linked to other resources, among them, the main one is the intervention of a teacher who does not retreat before challenging didactic situations, but who focus on the thought about the language and put in use the technological resources
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-08-17
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-08-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva. Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347
identifier_str_mv Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva. Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/3/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/1/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/2/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 14bde9085c50cd170b29fa2445b34c22
9624cd6313350631dbf15be25f720ed6
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796011756945408