Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347 |
Resumo: | The teaching of writing needs a transformation to assign meaning and interaction within a digital context. The use of technology in schools presents challenges, especially in the early grades. This work is part of the line of research Reading, Writing and Portuguese Language Teaching and it consists to consider the challenges faced in schools, especially those related to writing. The goal is to analyze how writing activities in the digital environment are proposed in Portuguese Textbooks specifically of the 5th year of elementary school and think over the role of schools about the growing demand in this field and their responsibility to prepare the student for what is to come. We depart from linguistic assumptions in their socio-cognitive aspects and sociolinguistics, the contributions of studies of textual linguistics, digital literacy and hypertext. We concluded that textbooks alone are not self-sufficient, they are only instruments. Their use must be planned and linked to other resources, among them, the main one is the intervention of a teacher who does not retreat before challenging didactic situations, but who focus on the thought about the language and put in use the technological resources |
id |
PUC_SP-1_f9a3794548eb632d865818d623ceed7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14347 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Siqueira, João Hilton Sayeg dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8158734Z8Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva2016-04-28T19:33:58Z2015-08-172015-08-11Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva. Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347The teaching of writing needs a transformation to assign meaning and interaction within a digital context. The use of technology in schools presents challenges, especially in the early grades. This work is part of the line of research Reading, Writing and Portuguese Language Teaching and it consists to consider the challenges faced in schools, especially those related to writing. The goal is to analyze how writing activities in the digital environment are proposed in Portuguese Textbooks specifically of the 5th year of elementary school and think over the role of schools about the growing demand in this field and their responsibility to prepare the student for what is to come. We depart from linguistic assumptions in their socio-cognitive aspects and sociolinguistics, the contributions of studies of textual linguistics, digital literacy and hypertext. We concluded that textbooks alone are not self-sufficient, they are only instruments. Their use must be planned and linked to other resources, among them, the main one is the intervention of a teacher who does not retreat before challenging didactic situations, but who focus on the thought about the language and put in use the technological resourcesO ensino da escrita necessita de uma transformação para atribuir significação e interação dentro de um contexto digital. O uso das tecnologias no meio escolar apresenta desafios, em especial, nas séries iniciais. Este trabalho insere-se na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino de Língua Portuguesa e consiste em considerar os desafios enfrentados nas instituições escolares, em especial aos referentes à escrita. O objetivo é analisar como as atividades de escrita em meio digital são propostas nos Livros didáticos de Língua Portuguesa, especificamente do 5º ano do Ensino Fundamental I e refletir sobre o papel da escola diante da crescente demanda neste campo e da sua responsabilidade em preparar o aluno para o que está por vir. Partiremos de pressupostos da linguística em suas vertentes sociocognitiva e sociolinguística, das contribuições dos estudos da linguística textual, do letramento digital e de hipertexto. Chegou-se à conclusão de que os livros didáticos sozinhos não são autossuficientes, pois são apenas instrumentos. O seu uso precisa ser planejado e atrelado a outros recursos, dentre eles, o principal é a intervenção de um professor que não recue diante de situações didáticas desafiadoras, mas que foque na reflexão sobre a língua e que coloque em uso os recursos tecnológicosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29689/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEscritaLivro didáticoTecnologiaWritingTextbookTechnologyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEscrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.txtClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.txtExtracted texttext/plain176305https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/3/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.txt14bde9085c50cd170b29fa2445b34c22MD53ORIGINALClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdfapplication/pdf4681127https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/1/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf9624cd6313350631dbf15be25f720ed6MD51THUMBNAILClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.jpgClaudia Rodrigues da Silva Nascimento.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/2/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/143472022-04-28 09:48:53.928oai:repositorio.pucsp.br:handle/14347Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:48:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
title |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
spellingShingle |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva Escrita Livro didático Tecnologia Writing Textbook Technology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
title_full |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
title_fullStr |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
title_full_unstemmed |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
title_sort |
Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática |
author |
Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva |
author_facet |
Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8158734Z8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva |
contributor_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita Livro didático Tecnologia |
topic |
Escrita Livro didático Tecnologia Writing Textbook Technology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Writing Textbook Technology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The teaching of writing needs a transformation to assign meaning and interaction within a digital context. The use of technology in schools presents challenges, especially in the early grades. This work is part of the line of research Reading, Writing and Portuguese Language Teaching and it consists to consider the challenges faced in schools, especially those related to writing. The goal is to analyze how writing activities in the digital environment are proposed in Portuguese Textbooks specifically of the 5th year of elementary school and think over the role of schools about the growing demand in this field and their responsibility to prepare the student for what is to come. We depart from linguistic assumptions in their socio-cognitive aspects and sociolinguistics, the contributions of studies of textual linguistics, digital literacy and hypertext. We concluded that textbooks alone are not self-sufficient, they are only instruments. Their use must be planned and linked to other resources, among them, the main one is the intervention of a teacher who does not retreat before challenging didactic situations, but who focus on the thought about the language and put in use the technological resources |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-08-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:33:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva. Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347 |
identifier_str_mv |
Nascimento, Claudia Rodrigues da Silva. Escrita digital no Ensino Fundamental I: do livro didático à sequência didática. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/3/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/1/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14347/2/Claudia%20Rodrigues%20da%20Silva%20Nascimento.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
14bde9085c50cd170b29fa2445b34c22 9624cd6313350631dbf15be25f720ed6 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277796841684992 |