Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40020 |
Resumo: | The objective of this study was to examine the impacts caused by the Covid-19 pandemic on Brazilian school education, through a trend balance of doctoral theses and master's dissertations present in the Catalog of Theses and Dissertations CAPES in the period from 2020 to 2022, in order to verify the initiatives of the Brazilian university in the immediate period in which the pandemic spread across the country. Using the descriptor "Covid-19 AND education", 376 productions were initially selected, which, after deleting those that did not return specifically for analysis of the investigated relationship, resulting in a documentary corpus of 183 theses and dissertations. Having as theoretical support the contributions of cultural materialism by Williams (1980), we investigated the institutional authorship (graduate program, higher education institution and area of knowledge), specific focuses and procedures were investigated. The data found were organized in tables and graphs, which, through the use of the statistical treatment software Sphinx iQ2, showed the effort of public and private higher education institutions (especially the former) in the search for elements that could contribute to minimization of the effects of the pandemic on school education, through a diversity of perspectives, which made up a substantive set of analyzes and proposals for overcoming these effects |
id |
PUC_SP-1_f9a7be514a5a4627c3a44653b3ccce87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/40020 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bueno, José Geraldo Silveirahttp://lattes.cnpq.br/7661176986869406http://lattes.cnpq.br/5185069422587020Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento2023-12-01T15:22:23Z2023-12-01T15:22:23Z2023-10-16Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento. Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40020The objective of this study was to examine the impacts caused by the Covid-19 pandemic on Brazilian school education, through a trend balance of doctoral theses and master's dissertations present in the Catalog of Theses and Dissertations CAPES in the period from 2020 to 2022, in order to verify the initiatives of the Brazilian university in the immediate period in which the pandemic spread across the country. Using the descriptor "Covid-19 AND education", 376 productions were initially selected, which, after deleting those that did not return specifically for analysis of the investigated relationship, resulting in a documentary corpus of 183 theses and dissertations. Having as theoretical support the contributions of cultural materialism by Williams (1980), we investigated the institutional authorship (graduate program, higher education institution and area of knowledge), specific focuses and procedures were investigated. The data found were organized in tables and graphs, which, through the use of the statistical treatment software Sphinx iQ2, showed the effort of public and private higher education institutions (especially the former) in the search for elements that could contribute to minimization of the effects of the pandemic on school education, through a diversity of perspectives, which made up a substantive set of analyzes and proposals for overcoming these effectsO objetivo deste estudo foi o de examinar os impactos causados pela pandemia da Covid-19 sobre a educação escolar brasileira, por meio de balanço tendencial de teses de doutorado e dissertações de mestrado presentes no Catálogo de Teses e Dissertações CAPES, no período de 2020 a 2022, no intuito de verificar as iniciativas da universidade brasileira no imediato período em que a pandemia se disseminou pelo País. Pelo emprego do descritor "Covid-19 AND educação" foram selecionadas, inicialmente, 376 produções, as quais, após a supressão das que não se voltaram especificamente para análise da relação investigada, resultou em corpus documental de 183 teses e dissertações. Tendo como apoio teórico as contribuições do materialismo cultural de Williams (1980), investigou-se as autorias institucionais (programa de pós-graduação, instituição de ensino superior e área de conhecimento), os focos específicos e os procedimentos utilizados. Os dados encontrados foram organizados em tabelas e gráficos, os quais, por meio da utilização do software de tratamento estatístico Sphinx iQ2, evidenciaram o esforço das IES públicas e privadas (com destaque para as primeiras) na busca de elementos que pudessem contribuir para a diminuição dos efeitos da pandemia sobre a educação escolar, por meio de uma diversidade de perspectivas, que compuseram um conjunto substantivo de análises e proposições para a superação desses efeitosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação escolarDesigualdades sociaisPesquisa educacionalPesquisa bibliográficaSchool educationSocial inequalitiesEducational researchBibliographic researchOs impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e tesesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcela Rodrigues do Nascimento Souza.pdfapplication/pdf1142182https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40020/1/Marcela%20Rodrigues%20do%20Nascimento%20Souza.pdf025e0ea0835f8c449702b7160399f682MD51TEXTMarcela Rodrigues do Nascimento Souza.pdf.txtMarcela Rodrigues do Nascimento Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain230240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40020/2/Marcela%20Rodrigues%20do%20Nascimento%20Souza.pdf.txt3137d57c91dc6abe2accd3ec2b854d7aMD52THUMBNAILMarcela Rodrigues do Nascimento Souza.pdf.jpgMarcela Rodrigues do Nascimento Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1247https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40020/3/Marcela%20Rodrigues%20do%20Nascimento%20Souza.pdf.jpg1807259a2d6f3e3c7e24c29d4dd839acMD53handle/400202023-12-04 08:38:48.491oai:repositorio.pucsp.br:handle/40020Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-04T11:38:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
title |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
spellingShingle |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação escolar Desigualdades sociais Pesquisa educacional Pesquisa bibliográfica School education Social inequalities Educational research Bibliographic research |
title_short |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
title_full |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
title_fullStr |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
title_full_unstemmed |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
title_sort |
Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses |
author |
Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento |
author_facet |
Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bueno, José Geraldo Silveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7661176986869406 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5185069422587020 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento |
contributor_str_mv |
Bueno, José Geraldo Silveira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Educação escolar Desigualdades sociais Pesquisa educacional Pesquisa bibliográfica School education Social inequalities Educational research Bibliographic research |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação escolar Desigualdades sociais Pesquisa educacional Pesquisa bibliográfica |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School education Social inequalities Educational research Bibliographic research |
description |
The objective of this study was to examine the impacts caused by the Covid-19 pandemic on Brazilian school education, through a trend balance of doctoral theses and master's dissertations present in the Catalog of Theses and Dissertations CAPES in the period from 2020 to 2022, in order to verify the initiatives of the Brazilian university in the immediate period in which the pandemic spread across the country. Using the descriptor "Covid-19 AND education", 376 productions were initially selected, which, after deleting those that did not return specifically for analysis of the investigated relationship, resulting in a documentary corpus of 183 theses and dissertations. Having as theoretical support the contributions of cultural materialism by Williams (1980), we investigated the institutional authorship (graduate program, higher education institution and area of knowledge), specific focuses and procedures were investigated. The data found were organized in tables and graphs, which, through the use of the statistical treatment software Sphinx iQ2, showed the effort of public and private higher education institutions (especially the former) in the search for elements that could contribute to minimization of the effects of the pandemic on school education, through a diversity of perspectives, which made up a substantive set of analyzes and proposals for overcoming these effects |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-01T15:22:23Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-01T15:22:23Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-10-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento. Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40020 |
identifier_str_mv |
Souza, Marcela Rodrigues do Nascimento. Os impactos da pandemia da COVID-19 sobre a educação brasileira: balanço tendencial das dissertações e teses. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40020 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40020/1/Marcela%20Rodrigues%20do%20Nascimento%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40020/2/Marcela%20Rodrigues%20do%20Nascimento%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40020/3/Marcela%20Rodrigues%20do%20Nascimento%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
025e0ea0835f8c449702b7160399f682 3137d57c91dc6abe2accd3ec2b854d7a 1807259a2d6f3e3c7e24c29d4dd839ac |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277806744436736 |