O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16201 |
Resumo: | The discussion on the inclusion of children with disabilities in the regular school system and the concepts and school practices, among other aspects that address inclusion, are among the themes in greater evidence today as it relates to the integration of people with deficiencies in good standing of their citizens, with rights and duties of social participation and contribution. This paper discusses the inclusion in the educational field as well as its possible implications in the Brazilian educational scenario, but specifically in Piauí, especially when you consider the recent guidelines and recommendations of national and international organizations on the subject. Thus, this study aims to unveil how it is being made to include children in special schools network of public education of Teresina - Piauí. The research methodology referenced in this work is exploratory and descriptive research with qualitative approach and data collection used the semi-structured interview. A general analysis of all answers given by respondents allows us to say that the implementation of the educational inclusion policy is developed to provide guarantees inclusion and integration of students in the school environment |
id |
PUC_SP-1_fa2ec4afb245da87cbe785abcef29fd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16201 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Aguiar, Wanda Maria Junqueira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4254060P8Andrade, Marília Santana2016-04-28T20:56:56Z2015-10-302015-10-16Andrade, Marília Santana. O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores. 2015. 74 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16201The discussion on the inclusion of children with disabilities in the regular school system and the concepts and school practices, among other aspects that address inclusion, are among the themes in greater evidence today as it relates to the integration of people with deficiencies in good standing of their citizens, with rights and duties of social participation and contribution. This paper discusses the inclusion in the educational field as well as its possible implications in the Brazilian educational scenario, but specifically in Piauí, especially when you consider the recent guidelines and recommendations of national and international organizations on the subject. Thus, this study aims to unveil how it is being made to include children in special schools network of public education of Teresina - Piauí. The research methodology referenced in this work is exploratory and descriptive research with qualitative approach and data collection used the semi-structured interview. A general analysis of all answers given by respondents allows us to say that the implementation of the educational inclusion policy is developed to provide guarantees inclusion and integration of students in the school environmentA discussão sobre a inclusão de crianças com deficiências na rede regular de ensino e as concepções e práticas escolares, dentre outros aspectos que abordam a inclusão, estão entre as temáticas em maior evidência na atualidade, pois se reportam à integração de pessoas com deficiências, em pleno gozo de sua cidadania, com direitos e deveres de participação e contribuição social. Este trabalho pretende discutir a inclusão, no âmbito educacional, bem como suas possíveis implicações no cenário educacional brasileiro, mais especificamente no piauiense, sobretudo quando se consideram as recentes diretrizes e recomendações de organizações nacionais e internacionais a respeito do assunto. Dessa forma, o presente trabalho tem como principal objetivo desvelar como está sendo feita a inclusão de crianças com deficiência nas escolas da rede de ensino público de Teresina, Piauí. A metodologia da pesquisa referenciada neste trabalho é a pesquisa exploratório-descritiva, com abordagem qualitativa e, para coleta de dados utilizamos a entrevista semiestruturada. Uma análise geral de todas as respostas dadas pelos entrevistados possibilita-nos dizer que a implementação da política de inclusão escolar desenvolve-se de modo a proporcionar garantias de inclusão e integração dos alunos no ambiente escolarCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32416/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaEscola inclusivaDeficiênciaEnsino regularPráticas escolaresInclusive educationDisabilitiesRegular educationSchool practicesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALO atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarilia Santana Andrade.pdf.txtMarilia Santana Andrade.pdf.txtExtracted texttext/plain116497https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16201/3/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf.txtcd5c0f8b711c4bb9a0c56a6a716dad7fMD53ORIGINALMarilia Santana Andrade.pdfapplication/pdf2571087https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16201/1/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf62d3916b6ba727abdd854d8792eec4c7MD51THUMBNAILMarilia Santana Andrade.pdf.jpgMarilia Santana Andrade.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16201/2/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/162012022-04-27 15:35:12.141oai:repositorio.pucsp.br:handle/16201Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:35:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
title |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
spellingShingle |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores Andrade, Marília Santana Escola inclusiva Deficiência Ensino regular Práticas escolares Inclusive education Disabilities Regular education School practices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
title_full |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
title_fullStr |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
title_full_unstemmed |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
title_sort |
O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores |
author |
Andrade, Marília Santana |
author_facet |
Andrade, Marília Santana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aguiar, Wanda Maria Junqueira de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4254060P8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Marília Santana |
contributor_str_mv |
Aguiar, Wanda Maria Junqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola inclusiva Deficiência Ensino regular Práticas escolares |
topic |
Escola inclusiva Deficiência Ensino regular Práticas escolares Inclusive education Disabilities Regular education School practices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Inclusive education Disabilities Regular education School practices |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The discussion on the inclusion of children with disabilities in the regular school system and the concepts and school practices, among other aspects that address inclusion, are among the themes in greater evidence today as it relates to the integration of people with deficiencies in good standing of their citizens, with rights and duties of social participation and contribution. This paper discusses the inclusion in the educational field as well as its possible implications in the Brazilian educational scenario, but specifically in Piauí, especially when you consider the recent guidelines and recommendations of national and international organizations on the subject. Thus, this study aims to unveil how it is being made to include children in special schools network of public education of Teresina - Piauí. The research methodology referenced in this work is exploratory and descriptive research with qualitative approach and data collection used the semi-structured interview. A general analysis of all answers given by respondents allows us to say that the implementation of the educational inclusion policy is developed to provide guarantees inclusion and integration of students in the school environment |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-10-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Andrade, Marília Santana. O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores. 2015. 74 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16201 |
identifier_str_mv |
Andrade, Marília Santana. O atendimento educacional especializado (AEE) nas Escolas da Rede Municipal de Teresina, Piauí, no olhar de professores. 2015. 74 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16201/3/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16201/1/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16201/2/Marilia%20Santana%20Andrade.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cd5c0f8b711c4bb9a0c56a6a716dad7f 62d3916b6ba727abdd854d8792eec4c7 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277978765426688 |