A criança e a linguagem musical na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Ana Maria Aparecida
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333
Resumo: The musical language is an important form of knowledge for children, justifying their presence in the context of early childhood education. The main objective of this work was to scale as the use of musical language in early childhood education plays in the process of socialization of the child and develop affective and cognitive aspects, contributing to their integral formation. Studies and surveys show that the music, whether it be classified as intelligence, language or area of knowledge, has a relevant role in the formation of the child. The music must be understood as an ongoing process of construction which involves perceiving, feeling, experiencing, imitate, create and reflect. The musical language, in addition to placing your child in touch with the world and its culture, allows her to work and express sensations, feelings and thoughts, develop hypotheses, leading to reflection on what it is about. Bring the music to the school environment requires a teacher's stance with respect to music availability and willingness to listen and observe how children express themselves musically in every stage of its development. Pedagogic-musical work should be performed in educational contexts significant
id PUC_SP-1_faf9a0d842c07cfb192c07553592c711
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28333
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita Vivianihttp://lattes.cnpq.br/4649673607966294Gonçalves, Ana Maria Aparecida2022-09-30T21:22:32Z2022-09-30T21:22:32Z2014-11-25Gonçalves, Ana Maria Aparecida. A criança e a linguagem musical na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333The musical language is an important form of knowledge for children, justifying their presence in the context of early childhood education. The main objective of this work was to scale as the use of musical language in early childhood education plays in the process of socialization of the child and develop affective and cognitive aspects, contributing to their integral formation. Studies and surveys show that the music, whether it be classified as intelligence, language or area of knowledge, has a relevant role in the formation of the child. The music must be understood as an ongoing process of construction which involves perceiving, feeling, experiencing, imitate, create and reflect. The musical language, in addition to placing your child in touch with the world and its culture, allows her to work and express sensations, feelings and thoughts, develop hypotheses, leading to reflection on what it is about. Bring the music to the school environment requires a teacher's stance with respect to music availability and willingness to listen and observe how children express themselves musically in every stage of its development. Pedagogic-musical work should be performed in educational contexts significantA linguagem musical constitui-se numa importante forma de conhecimento para as crianças, justificando sua presença no contexto da Educação Infantil. O principal objetivo deste trabalho foi dimensionar como a utilização da linguagem musical na educação infantil atua no processo de socialização da criança e desenvolve os aspectos afetivos e cognitivos, contribuindo para a sua formação integral. Estudos e pesquisas demonstram que a música, seja ela classificada como inteligência, linguagem ou área de conhecimento, tem um papel relevante na formação da criança. A música deve ser entendida como um processo contínuo de construção que envolve perceber, sentir, experimentar, imitar, criar e refletir. A linguagem musical, além de colocar a criança em contato com o mundo e sua cultura, permite que ela trabalhe e expresse sensações, sentimentos e pensamentos, elabore hipóteses, levando à reflexão sobre aquilo que a cerca. Trazer a música para o ambiente escolar exige do professor uma postura de disponibilidade com relação à música e disposição para ouvir e observar o modo como as crianças se expressam musicalmente em cada fase do seu desenvolvimento. O trabalho pedagógico-musical deve ser realizado em contextos educativos significativosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLinguagem musicalEducação infantilDesenvolvimento infantilAtividades musicaisMusical languageEarly childhood educationChild developmentMusical activitiesA criança e a linguagem musical na educação infantilThe child and the musical language in early childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdfapplication/pdf540035https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/1/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf714ce076dc509ead84498befe18fdc7bMD51TEXTANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.txtANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain83822https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/2/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.txte5eca3e8b91e3a1018b2896ca8ad4433MD52THUMBNAILANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.jpgANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1141https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/3/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.jpg96689e4d7b88e8ae074f8076021f1fbfMD53handle/283332022-10-01 01:04:09.673oai:repositorio.pucsp.br:handle/28333Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A criança e a linguagem musical na educação infantil
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The child and the musical language in early childhood education
title A criança e a linguagem musical na educação infantil
spellingShingle A criança e a linguagem musical na educação infantil
Gonçalves, Ana Maria Aparecida
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Linguagem musical
Educação infantil
Desenvolvimento infantil
Atividades musicais
Musical language
Early childhood education
Child development
Musical activities
title_short A criança e a linguagem musical na educação infantil
title_full A criança e a linguagem musical na educação infantil
title_fullStr A criança e a linguagem musical na educação infantil
title_full_unstemmed A criança e a linguagem musical na educação infantil
title_sort A criança e a linguagem musical na educação infantil
author Gonçalves, Ana Maria Aparecida
author_facet Gonçalves, Ana Maria Aparecida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4649673607966294
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Ana Maria Aparecida
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Linguagem musical
Educação infantil
Desenvolvimento infantil
Atividades musicais
Musical language
Early childhood education
Child development
Musical activities
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem musical
Educação infantil
Desenvolvimento infantil
Atividades musicais
dc.subject.eng.fl_str_mv Musical language
Early childhood education
Child development
Musical activities
description The musical language is an important form of knowledge for children, justifying their presence in the context of early childhood education. The main objective of this work was to scale as the use of musical language in early childhood education plays in the process of socialization of the child and develop affective and cognitive aspects, contributing to their integral formation. Studies and surveys show that the music, whether it be classified as intelligence, language or area of knowledge, has a relevant role in the formation of the child. The music must be understood as an ongoing process of construction which involves perceiving, feeling, experiencing, imitate, create and reflect. The musical language, in addition to placing your child in touch with the world and its culture, allows her to work and express sensations, feelings and thoughts, develop hypotheses, leading to reflection on what it is about. Bring the music to the school environment requires a teacher's stance with respect to music availability and willingness to listen and observe how children express themselves musically in every stage of its development. Pedagogic-musical work should be performed in educational contexts significant
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-11-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-30T21:22:32Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-30T21:22:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Gonçalves, Ana Maria Aparecida. A criança e a linguagem musical na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333
identifier_str_mv Gonçalves, Ana Maria Aparecida. A criança e a linguagem musical na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/1/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/2/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/3/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 714ce076dc509ead84498befe18fdc7b
e5eca3e8b91e3a1018b2896ca8ad4433
96689e4d7b88e8ae074f8076021f1fbf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796118831235072