A criança e a linguagem musical na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333 |
Resumo: | The musical language is an important form of knowledge for children, justifying their presence in the context of early childhood education. The main objective of this work was to scale as the use of musical language in early childhood education plays in the process of socialization of the child and develop affective and cognitive aspects, contributing to their integral formation. Studies and surveys show that the music, whether it be classified as intelligence, language or area of knowledge, has a relevant role in the formation of the child. The music must be understood as an ongoing process of construction which involves perceiving, feeling, experiencing, imitate, create and reflect. The musical language, in addition to placing your child in touch with the world and its culture, allows her to work and express sensations, feelings and thoughts, develop hypotheses, leading to reflection on what it is about. Bring the music to the school environment requires a teacher's stance with respect to music availability and willingness to listen and observe how children express themselves musically in every stage of its development. Pedagogic-musical work should be performed in educational contexts significant |
id |
PUC_SP-1_faf9a0d842c07cfb192c07553592c711 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28333 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita Vivianihttp://lattes.cnpq.br/4649673607966294Gonçalves, Ana Maria Aparecida2022-09-30T21:22:32Z2022-09-30T21:22:32Z2014-11-25Gonçalves, Ana Maria Aparecida. A criança e a linguagem musical na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333The musical language is an important form of knowledge for children, justifying their presence in the context of early childhood education. The main objective of this work was to scale as the use of musical language in early childhood education plays in the process of socialization of the child and develop affective and cognitive aspects, contributing to their integral formation. Studies and surveys show that the music, whether it be classified as intelligence, language or area of knowledge, has a relevant role in the formation of the child. The music must be understood as an ongoing process of construction which involves perceiving, feeling, experiencing, imitate, create and reflect. The musical language, in addition to placing your child in touch with the world and its culture, allows her to work and express sensations, feelings and thoughts, develop hypotheses, leading to reflection on what it is about. Bring the music to the school environment requires a teacher's stance with respect to music availability and willingness to listen and observe how children express themselves musically in every stage of its development. Pedagogic-musical work should be performed in educational contexts significantA linguagem musical constitui-se numa importante forma de conhecimento para as crianças, justificando sua presença no contexto da Educação Infantil. O principal objetivo deste trabalho foi dimensionar como a utilização da linguagem musical na educação infantil atua no processo de socialização da criança e desenvolve os aspectos afetivos e cognitivos, contribuindo para a sua formação integral. Estudos e pesquisas demonstram que a música, seja ela classificada como inteligência, linguagem ou área de conhecimento, tem um papel relevante na formação da criança. A música deve ser entendida como um processo contínuo de construção que envolve perceber, sentir, experimentar, imitar, criar e refletir. A linguagem musical, além de colocar a criança em contato com o mundo e sua cultura, permite que ela trabalhe e expresse sensações, sentimentos e pensamentos, elabore hipóteses, levando à reflexão sobre aquilo que a cerca. Trazer a música para o ambiente escolar exige do professor uma postura de disponibilidade com relação à música e disposição para ouvir e observar o modo como as crianças se expressam musicalmente em cada fase do seu desenvolvimento. O trabalho pedagógico-musical deve ser realizado em contextos educativos significativosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLinguagem musicalEducação infantilDesenvolvimento infantilAtividades musicaisMusical languageEarly childhood educationChild developmentMusical activitiesA criança e a linguagem musical na educação infantilThe child and the musical language in early childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdfapplication/pdf540035https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/1/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf714ce076dc509ead84498befe18fdc7bMD51TEXTANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.txtANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain83822https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/2/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.txte5eca3e8b91e3a1018b2896ca8ad4433MD52THUMBNAILANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.jpgANA MARIA APARECIDA GONÇALVES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1141https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/3/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.jpg96689e4d7b88e8ae074f8076021f1fbfMD53handle/283332022-10-01 01:04:09.673oai:repositorio.pucsp.br:handle/28333Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The child and the musical language in early childhood education |
title |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
spellingShingle |
A criança e a linguagem musical na educação infantil Gonçalves, Ana Maria Aparecida CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Linguagem musical Educação infantil Desenvolvimento infantil Atividades musicais Musical language Early childhood education Child development Musical activities |
title_short |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
title_full |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
title_fullStr |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
title_full_unstemmed |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
title_sort |
A criança e a linguagem musical na educação infantil |
author |
Gonçalves, Ana Maria Aparecida |
author_facet |
Gonçalves, Ana Maria Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4649673607966294 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Ana Maria Aparecida |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Linguagem musical Educação infantil Desenvolvimento infantil Atividades musicais Musical language Early childhood education Child development Musical activities |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem musical Educação infantil Desenvolvimento infantil Atividades musicais |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Musical language Early childhood education Child development Musical activities |
description |
The musical language is an important form of knowledge for children, justifying their presence in the context of early childhood education. The main objective of this work was to scale as the use of musical language in early childhood education plays in the process of socialization of the child and develop affective and cognitive aspects, contributing to their integral formation. Studies and surveys show that the music, whether it be classified as intelligence, language or area of knowledge, has a relevant role in the formation of the child. The music must be understood as an ongoing process of construction which involves perceiving, feeling, experiencing, imitate, create and reflect. The musical language, in addition to placing your child in touch with the world and its culture, allows her to work and express sensations, feelings and thoughts, develop hypotheses, leading to reflection on what it is about. Bring the music to the school environment requires a teacher's stance with respect to music availability and willingness to listen and observe how children express themselves musically in every stage of its development. Pedagogic-musical work should be performed in educational contexts significant |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-11-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:32Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gonçalves, Ana Maria Aparecida. A criança e a linguagem musical na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333 |
identifier_str_mv |
Gonçalves, Ana Maria Aparecida. A criança e a linguagem musical na educação infantil. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/1/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/2/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28333/3/ANA%20MARIA%20APARECIDA%20GON%c3%87ALVES%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
714ce076dc509ead84498befe18fdc7b e5eca3e8b91e3a1018b2896ca8ad4433 96689e4d7b88e8ae074f8076021f1fbf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796118831235072 |