A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952 |
Resumo: | The objective of this study is to document, organize and understand the conception of EDUCATIONAL ASSESSMENT diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: São Paulo Pontifícia Universidade Católica Syllabus between 1975 and 2000. Of the State of the Art and State of Knowledge study in the academic production, composed of doctoral theses and master s dissertations on educational assessment (1975-2000), 22 works were selected covering the conceptions of educational assessment produced in the Education Post-Graduate Program: Syllabus in the above mentioned period. The research was contextualized by outlining the setting composed of the post-graduate program and the conceptions of thesis and dissertation professor-tutors, based on a qualitative approach. Thesis and dissertation abstracts were analyzed and organized by using the following descriptors: theme, scope, highlighted aspects and contributions to the educational assessment conception. The research indicates that the Education Post-Graduate Program: Syllabus presents a significant set of production in the area of educational assessment, and it has become a national reference. It was possible to observe a movement in the educational assessment conceptions, which, having started with a measuring view, move towards an emancipatory view, which represents a pioneering mark in Brazilian assessment studies |
id |
PUC_SP-1_fd9eba247528fb1f4f80f06e6fffa24f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9952 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Abramowicz, MereTeixeira, Célia Regina2016-04-27T14:31:54Z2007-05-072006-10-17Teixeira, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952The objective of this study is to document, organize and understand the conception of EDUCATIONAL ASSESSMENT diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: São Paulo Pontifícia Universidade Católica Syllabus between 1975 and 2000. Of the State of the Art and State of Knowledge study in the academic production, composed of doctoral theses and master s dissertations on educational assessment (1975-2000), 22 works were selected covering the conceptions of educational assessment produced in the Education Post-Graduate Program: Syllabus in the above mentioned period. The research was contextualized by outlining the setting composed of the post-graduate program and the conceptions of thesis and dissertation professor-tutors, based on a qualitative approach. Thesis and dissertation abstracts were analyzed and organized by using the following descriptors: theme, scope, highlighted aspects and contributions to the educational assessment conception. The research indicates that the Education Post-Graduate Program: Syllabus presents a significant set of production in the area of educational assessment, and it has become a national reference. It was possible to observe a movement in the educational assessment conceptions, which, having started with a measuring view, move towards an emancipatory view, which represents a pioneering mark in Brazilian assessment studiesEste estudo tem como objetivo documentar, organizar e compreender a concepção de AVALIAÇÃO EDUCACIONAL veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, no período de 1975 a 2000. A partir do estudo do Estado da Arte ou Estado do Conhecimento da produção acadêmica, constituída de teses de doutoramento e dissertações de mestrado sobre avaliação educacional (1975- 2000) foram selecionados 22 trabalhos em que estão contempladas concepções sobre avaliação educacional produzidos no Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo no período mencionado. A pesquisa foi contextualizada a partir do delineamento do cenário constituído pelo programa de pós-graduação e pelas concepções dos docentes-orientadores das teses e dissertações , segundo uma abordagem qualitativa. Os resumos das teses e dissertações foram analisados e organizados adotando-se como descritores: tema, abrangência, aspectos em destaque e contribuições para a concepção de avaliação educacional. A pesquisa aponta o fato de que o Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo apresenta um significativo conjunto de produções na área de avaliação educacional, tendo-se tornado uma referê ncia nacional. Constata -se uma trajetória das concepções de avaliação educacional que , partindo de uma visão de mensuração, encaminha-se para uma proposta emancipatória, constituindo um marco pioneiro dos estudos avaliativos brasileirosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23031/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoavaliação educacional, concepção de avaliaçãoEstado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação.Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academicaAvaliacao educacionaleducational assessment, assessment conceptionState of the Art and State of Knowledge in assessmentmapped sentence in assessment.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)The conception of educational assessment diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: Syllabus (1975-2000)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCED - Celia Regina Teixeira.pdf.txtCED - Celia Regina Teixeira.pdf.txtExtracted texttext/plain371769https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/3/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.txt314d35a302fd17a913ebc070b388e8dbMD53ORIGINALCED - Celia Regina Teixeira.pdfapplication/pdf565928https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/1/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf110e6078962853736c75e6340ee95470MD51THUMBNAILCED - Celia Regina Teixeira.pdf.jpgCED - Celia Regina Teixeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/2/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52handle/99522022-04-27 09:42:53.578oai:repositorio.pucsp.br:handle/9952Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:42:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The conception of educational assessment diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: Syllabus (1975-2000) |
title |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
spellingShingle |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) Teixeira, Célia Regina avaliação educacional, concepção de avaliação Estado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação. Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academica Avaliacao educacional educational assessment, assessment conception State of the Art and State of Knowledge in assessment mapped sentence in assessment. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
title_full |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
title_fullStr |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
title_full_unstemmed |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
title_sort |
A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000) |
author |
Teixeira, Célia Regina |
author_facet |
Teixeira, Célia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Célia Regina |
contributor_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.subject.por.fl_str_mv |
avaliação educacional, concepção de avaliação Estado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação. Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academica Avaliacao educacional |
topic |
avaliação educacional, concepção de avaliação Estado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação. Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academica Avaliacao educacional educational assessment, assessment conception State of the Art and State of Knowledge in assessment mapped sentence in assessment. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
educational assessment, assessment conception State of the Art and State of Knowledge in assessment mapped sentence in assessment. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this study is to document, organize and understand the conception of EDUCATIONAL ASSESSMENT diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: São Paulo Pontifícia Universidade Católica Syllabus between 1975 and 2000. Of the State of the Art and State of Knowledge study in the academic production, composed of doctoral theses and master s dissertations on educational assessment (1975-2000), 22 works were selected covering the conceptions of educational assessment produced in the Education Post-Graduate Program: Syllabus in the above mentioned period. The research was contextualized by outlining the setting composed of the post-graduate program and the conceptions of thesis and dissertation professor-tutors, based on a qualitative approach. Thesis and dissertation abstracts were analyzed and organized by using the following descriptors: theme, scope, highlighted aspects and contributions to the educational assessment conception. The research indicates that the Education Post-Graduate Program: Syllabus presents a significant set of production in the area of educational assessment, and it has become a national reference. It was possible to observe a movement in the educational assessment conceptions, which, having started with a measuring view, move towards an emancipatory view, which represents a pioneering mark in Brazilian assessment studies |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-10-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-05-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Teixeira, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952 |
identifier_str_mv |
Teixeira, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/3/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/1/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/2/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
314d35a302fd17a913ebc070b388e8db 110e6078962853736c75e6340ee95470 8c1280dca4077478b5fad29883580c72 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277936197435392 |