A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Célia Regina
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952
Resumo: The objective of this study is to document, organize and understand the conception of EDUCATIONAL ASSESSMENT diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: São Paulo Pontifícia Universidade Católica Syllabus between 1975 and 2000. Of the State of the Art and State of Knowledge study in the academic production, composed of doctoral theses and master s dissertations on educational assessment (1975-2000), 22 works were selected covering the conceptions of educational assessment produced in the Education Post-Graduate Program: Syllabus in the above mentioned period. The research was contextualized by outlining the setting composed of the post-graduate program and the conceptions of thesis and dissertation professor-tutors, based on a qualitative approach. Thesis and dissertation abstracts were analyzed and organized by using the following descriptors: theme, scope, highlighted aspects and contributions to the educational assessment conception. The research indicates that the Education Post-Graduate Program: Syllabus presents a significant set of production in the area of educational assessment, and it has become a national reference. It was possible to observe a movement in the educational assessment conceptions, which, having started with a measuring view, move towards an emancipatory view, which represents a pioneering mark in Brazilian assessment studies
id PUC_SP-1_fd9eba247528fb1f4f80f06e6fffa24f
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9952
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Abramowicz, MereTeixeira, Célia Regina2016-04-27T14:31:54Z2007-05-072006-10-17Teixeira, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952The objective of this study is to document, organize and understand the conception of EDUCATIONAL ASSESSMENT diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: São Paulo Pontifícia Universidade Católica Syllabus between 1975 and 2000. Of the State of the Art and State of Knowledge study in the academic production, composed of doctoral theses and master s dissertations on educational assessment (1975-2000), 22 works were selected covering the conceptions of educational assessment produced in the Education Post-Graduate Program: Syllabus in the above mentioned period. The research was contextualized by outlining the setting composed of the post-graduate program and the conceptions of thesis and dissertation professor-tutors, based on a qualitative approach. Thesis and dissertation abstracts were analyzed and organized by using the following descriptors: theme, scope, highlighted aspects and contributions to the educational assessment conception. The research indicates that the Education Post-Graduate Program: Syllabus presents a significant set of production in the area of educational assessment, and it has become a national reference. It was possible to observe a movement in the educational assessment conceptions, which, having started with a measuring view, move towards an emancipatory view, which represents a pioneering mark in Brazilian assessment studiesEste estudo tem como objetivo documentar, organizar e compreender a concepção de AVALIAÇÃO EDUCACIONAL veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, no período de 1975 a 2000. A partir do estudo do Estado da Arte ou Estado do Conhecimento da produção acadêmica, constituída de teses de doutoramento e dissertações de mestrado sobre avaliação educacional (1975- 2000) foram selecionados 22 trabalhos em que estão contempladas concepções sobre avaliação educacional produzidos no Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo no período mencionado. A pesquisa foi contextualizada a partir do delineamento do cenário constituído pelo programa de pós-graduação e pelas concepções dos docentes-orientadores das teses e dissertações , segundo uma abordagem qualitativa. Os resumos das teses e dissertações foram analisados e organizados adotando-se como descritores: tema, abrangência, aspectos em destaque e contribuições para a concepção de avaliação educacional. A pesquisa aponta o fato de que o Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo apresenta um significativo conjunto de produções na área de avaliação educacional, tendo-se tornado uma referê ncia nacional. Constata -se uma trajetória das concepções de avaliação educacional que , partindo de uma visão de mensuração, encaminha-se para uma proposta emancipatória, constituindo um marco pioneiro dos estudos avaliativos brasileirosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23031/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoavaliação educacional, concepção de avaliaçãoEstado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação.Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academicaAvaliacao educacionaleducational assessment, assessment conceptionState of the Art and State of Knowledge in assessmentmapped sentence in assessment.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)The conception of educational assessment diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: Syllabus (1975-2000)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCED - Celia Regina Teixeira.pdf.txtCED - Celia Regina Teixeira.pdf.txtExtracted texttext/plain371769https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/3/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.txt314d35a302fd17a913ebc070b388e8dbMD53ORIGINALCED - Celia Regina Teixeira.pdfapplication/pdf565928https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/1/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf110e6078962853736c75e6340ee95470MD51THUMBNAILCED - Celia Regina Teixeira.pdf.jpgCED - Celia Regina Teixeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/2/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52handle/99522022-04-27 09:42:53.578oai:repositorio.pucsp.br:handle/9952Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:42:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The conception of educational assessment diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: Syllabus (1975-2000)
title A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
spellingShingle A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
Teixeira, Célia Regina
avaliação educacional, concepção de avaliação
Estado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação.
Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academica
Avaliacao educacional
educational assessment, assessment conception
State of the Art and State of Knowledge in assessment
mapped sentence in assessment.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
title_full A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
title_fullStr A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
title_full_unstemmed A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
title_sort A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000)
author Teixeira, Célia Regina
author_facet Teixeira, Célia Regina
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abramowicz, Mere
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Célia Regina
contributor_str_mv Abramowicz, Mere
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação educacional, concepção de avaliação
Estado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação.
Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academica
Avaliacao educacional
topic avaliação educacional, concepção de avaliação
Estado da Arte ou Estado do Conhecimento em avaliação, sentença mapeada em avaliação.
Pontificia Universidade Catolica de Sao Paulo -- Programa de Estudos Pos-Graduados em Educacao -- Curriculo -- Producao academica
Avaliacao educacional
educational assessment, assessment conception
State of the Art and State of Knowledge in assessment
mapped sentence in assessment.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv educational assessment, assessment conception
State of the Art and State of Knowledge in assessment
mapped sentence in assessment.
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The objective of this study is to document, organize and understand the conception of EDUCATIONAL ASSESSMENT diffused in the academic production of the Education Post-Graduate Program: São Paulo Pontifícia Universidade Católica Syllabus between 1975 and 2000. Of the State of the Art and State of Knowledge study in the academic production, composed of doctoral theses and master s dissertations on educational assessment (1975-2000), 22 works were selected covering the conceptions of educational assessment produced in the Education Post-Graduate Program: Syllabus in the above mentioned period. The research was contextualized by outlining the setting composed of the post-graduate program and the conceptions of thesis and dissertation professor-tutors, based on a qualitative approach. Thesis and dissertation abstracts were analyzed and organized by using the following descriptors: theme, scope, highlighted aspects and contributions to the educational assessment conception. The research indicates that the Education Post-Graduate Program: Syllabus presents a significant set of production in the area of educational assessment, and it has become a national reference. It was possible to observe a movement in the educational assessment conceptions, which, having started with a measuring view, move towards an emancipatory view, which represents a pioneering mark in Brazilian assessment studies
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-10-17
dc.date.available.fl_str_mv 2007-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Teixeira, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952
identifier_str_mv Teixeira, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/3/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/1/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9952/2/CED%20-%20Celia%20Regina%20Teixeira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 314d35a302fd17a913ebc070b388e8db
110e6078962853736c75e6340ee95470
8c1280dca4077478b5fad29883580c72
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277936197435392