Programa etnomatemática e a cultura digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Clécio Rodrigues de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311
Resumo: The main aim of this study is to investigate the relationship between the computational practices (digital culture), which can be generated, organized and disseminated informally, and associate with the Ethnomathematics Program, being this relationship to Mathematics Education. To do this, we proposed the answer for the following question: What are, if they exist, the relationship between the Ethnomathematics and digital culture? . In order to answer that question, we build a theoretical framework based on D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003) and Gere (2002). First, a short course was designed, entitled: The link between Ethnomathematics and Informatics: a discussion about the investigation in the classroom involving teachers and students, raging from a variety of education background, in a major in mathematics. We had also a mixed questionnaire. Then, an interview was carried out (via e-mail) with one national and two international researchers. For reaching those goals, methodological procedures were taken in an educational qualitative approach
id PUC_SP-1_fdad7b2ede2ff22d6afb45785f7681bc
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11311
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling D'Ambrósio, Ubiratanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718478Z8Souza, Clécio Rodrigues de2016-04-27T16:58:39Z2008-07-012008-05-13Souza, Clécio Rodrigues de. Programa etnomatemática e a cultura digital. 2008. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311The main aim of this study is to investigate the relationship between the computational practices (digital culture), which can be generated, organized and disseminated informally, and associate with the Ethnomathematics Program, being this relationship to Mathematics Education. To do this, we proposed the answer for the following question: What are, if they exist, the relationship between the Ethnomathematics and digital culture? . In order to answer that question, we build a theoretical framework based on D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003) and Gere (2002). First, a short course was designed, entitled: The link between Ethnomathematics and Informatics: a discussion about the investigation in the classroom involving teachers and students, raging from a variety of education background, in a major in mathematics. We had also a mixed questionnaire. Then, an interview was carried out (via e-mail) with one national and two international researchers. For reaching those goals, methodological procedures were taken in an educational qualitative approachEste trabalho teve como idéia central investigar as relações e práticas do meio computacional (Cultura Digital) que podem ser geradas, organizadas e transmitidas informalmente, e relacionar com o Programa Etnomatemática, sendo esta relação voltada para a Educação Matemática. Para isso, propomos responder à seguinte questão de pesquisa: Quais são, caso existam, as relações entre o Programa Etnomatemática e a Cultura Digital? . Para responder a essa questão, o projeto fundamentou-se nos pressupostos teóricos de D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003), e Gere (2002). Primeiro, foi elaborado um mini-curso intitulado: O elo entre o programa Etnomatemática e a Informática: uma discussão e investigação na sala de aula envolvendo professores e alunos de diferentes formações em curso de Licenciatura. Também utilizamos um questionário misto. Foi também elaborada uma entrevista, via e mail, com os principais pesquisadores da área: Arthur Powell, Ron Eglash e Marcelo BorbaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23666/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoPrograma etnomatemáticaCultura digitalEducação matemáticaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoEthnomathematics programDigital cultureMathematics educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPrograma etnomatemática e a cultura digitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClecio Rodrigues de Souza.pdf.txtClecio Rodrigues de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain443022https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/3/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.txt2216a2be018aab6e330081ed070fb1fbMD53ORIGINALClecio Rodrigues de Souza.pdfapplication/pdf4084470https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/1/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf2e4211ac59099ad194729ed332359b9bMD51THUMBNAILClecio Rodrigues de Souza.pdf.jpgClecio Rodrigues de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/2/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/113112022-04-27 12:23:50.1oai:repositorio.pucsp.br:handle/11311Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:23:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Programa etnomatemática e a cultura digital
title Programa etnomatemática e a cultura digital
spellingShingle Programa etnomatemática e a cultura digital
Souza, Clécio Rodrigues de
Programa etnomatemática
Cultura digital
Educação matemática
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Ethnomathematics program
Digital culture
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Programa etnomatemática e a cultura digital
title_full Programa etnomatemática e a cultura digital
title_fullStr Programa etnomatemática e a cultura digital
title_full_unstemmed Programa etnomatemática e a cultura digital
title_sort Programa etnomatemática e a cultura digital
author Souza, Clécio Rodrigues de
author_facet Souza, Clécio Rodrigues de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718478Z8
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Clécio Rodrigues de
contributor_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv Programa etnomatemática
Cultura digital
Educação matemática
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Programa etnomatemática
Cultura digital
Educação matemática
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Ethnomathematics program
Digital culture
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Ethnomathematics program
Digital culture
Mathematics education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The main aim of this study is to investigate the relationship between the computational practices (digital culture), which can be generated, organized and disseminated informally, and associate with the Ethnomathematics Program, being this relationship to Mathematics Education. To do this, we proposed the answer for the following question: What are, if they exist, the relationship between the Ethnomathematics and digital culture? . In order to answer that question, we build a theoretical framework based on D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003) and Gere (2002). First, a short course was designed, entitled: The link between Ethnomathematics and Informatics: a discussion about the investigation in the classroom involving teachers and students, raging from a variety of education background, in a major in mathematics. We had also a mixed questionnaire. Then, an interview was carried out (via e-mail) with one national and two international researchers. For reaching those goals, methodological procedures were taken in an educational qualitative approach
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-07-01
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-05-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Clécio Rodrigues de. Programa etnomatemática e a cultura digital. 2008. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311
identifier_str_mv Souza, Clécio Rodrigues de. Programa etnomatemática e a cultura digital. 2008. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/3/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/1/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/2/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2216a2be018aab6e330081ed070fb1fb
2e4211ac59099ad194729ed332359b9b
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277957588385792