Programa etnomatemática e a cultura digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311 |
Resumo: | The main aim of this study is to investigate the relationship between the computational practices (digital culture), which can be generated, organized and disseminated informally, and associate with the Ethnomathematics Program, being this relationship to Mathematics Education. To do this, we proposed the answer for the following question: What are, if they exist, the relationship between the Ethnomathematics and digital culture? . In order to answer that question, we build a theoretical framework based on D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003) and Gere (2002). First, a short course was designed, entitled: The link between Ethnomathematics and Informatics: a discussion about the investigation in the classroom involving teachers and students, raging from a variety of education background, in a major in mathematics. We had also a mixed questionnaire. Then, an interview was carried out (via e-mail) with one national and two international researchers. For reaching those goals, methodological procedures were taken in an educational qualitative approach |
id |
PUC_SP-1_fdad7b2ede2ff22d6afb45785f7681bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11311 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
D'Ambrósio, Ubiratanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718478Z8Souza, Clécio Rodrigues de2016-04-27T16:58:39Z2008-07-012008-05-13Souza, Clécio Rodrigues de. Programa etnomatemática e a cultura digital. 2008. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311The main aim of this study is to investigate the relationship between the computational practices (digital culture), which can be generated, organized and disseminated informally, and associate with the Ethnomathematics Program, being this relationship to Mathematics Education. To do this, we proposed the answer for the following question: What are, if they exist, the relationship between the Ethnomathematics and digital culture? . In order to answer that question, we build a theoretical framework based on D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003) and Gere (2002). First, a short course was designed, entitled: The link between Ethnomathematics and Informatics: a discussion about the investigation in the classroom involving teachers and students, raging from a variety of education background, in a major in mathematics. We had also a mixed questionnaire. Then, an interview was carried out (via e-mail) with one national and two international researchers. For reaching those goals, methodological procedures were taken in an educational qualitative approachEste trabalho teve como idéia central investigar as relações e práticas do meio computacional (Cultura Digital) que podem ser geradas, organizadas e transmitidas informalmente, e relacionar com o Programa Etnomatemática, sendo esta relação voltada para a Educação Matemática. Para isso, propomos responder à seguinte questão de pesquisa: Quais são, caso existam, as relações entre o Programa Etnomatemática e a Cultura Digital? . Para responder a essa questão, o projeto fundamentou-se nos pressupostos teóricos de D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003), e Gere (2002). Primeiro, foi elaborado um mini-curso intitulado: O elo entre o programa Etnomatemática e a Informática: uma discussão e investigação na sala de aula envolvendo professores e alunos de diferentes formações em curso de Licenciatura. Também utilizamos um questionário misto. Foi também elaborada uma entrevista, via e mail, com os principais pesquisadores da área: Arthur Powell, Ron Eglash e Marcelo BorbaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23666/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoPrograma etnomatemáticaCultura digitalEducação matemáticaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoEthnomathematics programDigital cultureMathematics educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPrograma etnomatemática e a cultura digitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClecio Rodrigues de Souza.pdf.txtClecio Rodrigues de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain443022https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/3/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.txt2216a2be018aab6e330081ed070fb1fbMD53ORIGINALClecio Rodrigues de Souza.pdfapplication/pdf4084470https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/1/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf2e4211ac59099ad194729ed332359b9bMD51THUMBNAILClecio Rodrigues de Souza.pdf.jpgClecio Rodrigues de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/2/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/113112022-04-27 12:23:50.1oai:repositorio.pucsp.br:handle/11311Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:23:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
title |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
spellingShingle |
Programa etnomatemática e a cultura digital Souza, Clécio Rodrigues de Programa etnomatemática Cultura digital Educação matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Ethnomathematics program Digital culture Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
title_full |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
title_fullStr |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
title_full_unstemmed |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
title_sort |
Programa etnomatemática e a cultura digital |
author |
Souza, Clécio Rodrigues de |
author_facet |
Souza, Clécio Rodrigues de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718478Z8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Clécio Rodrigues de |
contributor_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa etnomatemática Cultura digital Educação matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Programa etnomatemática Cultura digital Educação matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Ethnomathematics program Digital culture Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ethnomathematics program Digital culture Mathematics education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The main aim of this study is to investigate the relationship between the computational practices (digital culture), which can be generated, organized and disseminated informally, and associate with the Ethnomathematics Program, being this relationship to Mathematics Education. To do this, we proposed the answer for the following question: What are, if they exist, the relationship between the Ethnomathematics and digital culture? . In order to answer that question, we build a theoretical framework based on D Ambrosio (1990, 2005), Costa (2003) and Gere (2002). First, a short course was designed, entitled: The link between Ethnomathematics and Informatics: a discussion about the investigation in the classroom involving teachers and students, raging from a variety of education background, in a major in mathematics. We had also a mixed questionnaire. Then, an interview was carried out (via e-mail) with one national and two international researchers. For reaching those goals, methodological procedures were taken in an educational qualitative approach |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-07-01 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-05-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Clécio Rodrigues de. Programa etnomatemática e a cultura digital. 2008. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311 |
identifier_str_mv |
Souza, Clécio Rodrigues de. Programa etnomatemática e a cultura digital. 2008. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11311 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/3/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/1/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11311/2/Clecio%20Rodrigues%20de%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2216a2be018aab6e330081ed070fb1fb 2e4211ac59099ad194729ed332359b9b cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277957588385792 |