Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pedroso, Sergio Flores
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960
Resumo: Throughout the history of foreign language teaching, the relationship between literature and foreign language teaching has been assumed as pertinent. This paper questions that assumption and explains its consensual bases as supported more by the imagination and by the tradition than by the contributions that literature can bring to foreign language teaching. Considering the priorities at the foundations of the several theories that organize the didactic work, the own generic concepts of literature with which those theories work are not consistent with the pedagogic practice needs. This paper discusses a way of approach to literature having in view to meet those needs.
id PUC_SP-4_24649a8518a17a4512102b0b4f48c35e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30960
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmonyA literatura e o ensino de línguas não-maternas: um conflito assumido como harmoniaApplied linguisticsDiscourse analysisForeign languages teachingLiteratureLingüística aplicadaAnálise do discursoEnsino de línguas estrangeirasLiteraturaThroughout the history of foreign language teaching, the relationship between literature and foreign language teaching has been assumed as pertinent. This paper questions that assumption and explains its consensual bases as supported more by the imagination and by the tradition than by the contributions that literature can bring to foreign language teaching. Considering the priorities at the foundations of the several theories that organize the didactic work, the own generic concepts of literature with which those theories work are not consistent with the pedagogic practice needs. This paper discusses a way of approach to literature having in view to meet those needs.Através da história do ensino de línguas não-maternas, a relação entre essa especialidade e a literatura tem sido favorecida por uma aprovação consensual cuja pertinência é questionada aqui. Tal aprovação se apresenta mais fincada no imaginário e na tradição do que em contribuições que a literatura realmente possa trazer para essa especialidade. Isso, considerando as prioridades a partir das quais as diversas teorias hoje atuantes no ensino de línguas não-maternas organizam o trabalho didático. Este trabalho discute a legitimação do funcionamento do literário nesse tipo de ensino porque considera que os próprios conceitos genéricos tradicionais de literatura com que ainda se opera não são consistentes com o que exige a prática pedagógica.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 22 n. 1 (2006)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960/21439Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedroso, Sergio Flores2016-12-14T12:49:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30960Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-12-14T12:49:31DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
A literatura e o ensino de línguas não-maternas: um conflito assumido como harmonia
title Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
spellingShingle Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
Pedroso, Sergio Flores
Applied linguistics
Discourse analysis
Foreign languages teaching
Literature
Lingüística aplicada
Análise do discurso
Ensino de línguas estrangeiras
Literatura
title_short Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
title_full Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
title_fullStr Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
title_full_unstemmed Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
title_sort Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
author Pedroso, Sergio Flores
author_facet Pedroso, Sergio Flores
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pedroso, Sergio Flores
dc.subject.por.fl_str_mv Applied linguistics
Discourse analysis
Foreign languages teaching
Literature
Lingüística aplicada
Análise do discurso
Ensino de línguas estrangeiras
Literatura
topic Applied linguistics
Discourse analysis
Foreign languages teaching
Literature
Lingüística aplicada
Análise do discurso
Ensino de línguas estrangeiras
Literatura
description Throughout the history of foreign language teaching, the relationship between literature and foreign language teaching has been assumed as pertinent. This paper questions that assumption and explains its consensual bases as supported more by the imagination and by the tradition than by the contributions that literature can bring to foreign language teaching. Considering the priorities at the foundations of the several theories that organize the didactic work, the own generic concepts of literature with which those theories work are not consistent with the pedagogic practice needs. This paper discusses a way of approach to literature having in view to meet those needs.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960/21439
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 22 n. 1 (2006)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301568716800