Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960 |
Resumo: | Throughout the history of foreign language teaching, the relationship between literature and foreign language teaching has been assumed as pertinent. This paper questions that assumption and explains its consensual bases as supported more by the imagination and by the tradition than by the contributions that literature can bring to foreign language teaching. Considering the priorities at the foundations of the several theories that organize the didactic work, the own generic concepts of literature with which those theories work are not consistent with the pedagogic practice needs. This paper discusses a way of approach to literature having in view to meet those needs. |
id |
PUC_SP-4_24649a8518a17a4512102b0b4f48c35e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30960 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmonyA literatura e o ensino de línguas não-maternas: um conflito assumido como harmoniaApplied linguisticsDiscourse analysisForeign languages teachingLiteratureLingüística aplicadaAnálise do discursoEnsino de línguas estrangeirasLiteraturaThroughout the history of foreign language teaching, the relationship between literature and foreign language teaching has been assumed as pertinent. This paper questions that assumption and explains its consensual bases as supported more by the imagination and by the tradition than by the contributions that literature can bring to foreign language teaching. Considering the priorities at the foundations of the several theories that organize the didactic work, the own generic concepts of literature with which those theories work are not consistent with the pedagogic practice needs. This paper discusses a way of approach to literature having in view to meet those needs.Através da história do ensino de línguas não-maternas, a relação entre essa especialidade e a literatura tem sido favorecida por uma aprovação consensual cuja pertinência é questionada aqui. Tal aprovação se apresenta mais fincada no imaginário e na tradição do que em contribuições que a literatura realmente possa trazer para essa especialidade. Isso, considerando as prioridades a partir das quais as diversas teorias hoje atuantes no ensino de línguas não-maternas organizam o trabalho didático. Este trabalho discute a legitimação do funcionamento do literário nesse tipo de ensino porque considera que os próprios conceitos genéricos tradicionais de literatura com que ainda se opera não são consistentes com o que exige a prática pedagógica.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 22 n. 1 (2006)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960/21439Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedroso, Sergio Flores2016-12-14T12:49:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30960Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-12-14T12:49:31DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony A literatura e o ensino de línguas não-maternas: um conflito assumido como harmonia |
title |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony |
spellingShingle |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony Pedroso, Sergio Flores Applied linguistics Discourse analysis Foreign languages teaching Literature Lingüística aplicada Análise do discurso Ensino de línguas estrangeiras Literatura |
title_short |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony |
title_full |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony |
title_fullStr |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony |
title_full_unstemmed |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony |
title_sort |
Literature and foreign languages learning: a conflict assumed as harmony |
author |
Pedroso, Sergio Flores |
author_facet |
Pedroso, Sergio Flores |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedroso, Sergio Flores |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Applied linguistics Discourse analysis Foreign languages teaching Literature Lingüística aplicada Análise do discurso Ensino de línguas estrangeiras Literatura |
topic |
Applied linguistics Discourse analysis Foreign languages teaching Literature Lingüística aplicada Análise do discurso Ensino de línguas estrangeiras Literatura |
description |
Throughout the history of foreign language teaching, the relationship between literature and foreign language teaching has been assumed as pertinent. This paper questions that assumption and explains its consensual bases as supported more by the imagination and by the tradition than by the contributions that literature can bring to foreign language teaching. Considering the priorities at the foundations of the several theories that organize the didactic work, the own generic concepts of literature with which those theories work are not consistent with the pedagogic practice needs. This paper discusses a way of approach to literature having in view to meet those needs. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/30960/21439 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 22 n. 1 (2006) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301568716800 |