Children” and “Teachers”? Social pragmatic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Ubiratan Garcia
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239
Resumo: Supported by Kanavillil Rajagopalan’s theses on the political character of every representation, for there are choices being made, and by Howard Becker’s theses on the appropriateness of every representation to certain social conditions of making and use, I present a refl ection on the uses of the terms “kids” and “teachers”, observed during extension activities held in a care institution for disabled people. This institution is not a school, but instead of seeking to answer whether or not these designations correspond to “reality,” I sought to understand the reality that corresponds the use of these designations. I conclude that the uses of the designations “kids” and “teachers” both show the marginal position that the institution holds in the municipal education system and demand, for those involved, including the extension team, the need to decide wich are the most appropriate terms to use in this context.
id PUC_SP-4_4776372ed637fc2bb42fd15b9a3b8944
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32239
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Children” and “Teachers”? Social pragmatic“Meninos” e “Professoras”? Pragmática social numa instituição de cuidado de defi cientesPragmática socialeducaçãopessoas com defi ciênciadesignaçãoSocietal pragmaticseducationpeople with disabilitiesnamingSupported by Kanavillil Rajagopalan’s theses on the political character of every representation, for there are choices being made, and by Howard Becker’s theses on the appropriateness of every representation to certain social conditions of making and use, I present a refl ection on the uses of the terms “kids” and “teachers”, observed during extension activities held in a care institution for disabled people. This institution is not a school, but instead of seeking to answer whether or not these designations correspond to “reality,” I sought to understand the reality that corresponds the use of these designations. I conclude that the uses of the designations “kids” and “teachers” both show the marginal position that the institution holds in the municipal education system and demand, for those involved, including the extension team, the need to decide wich are the most appropriate terms to use in this context.Apoiado em teses de Kanavillil Rajagopalan, para quem toda representação é política, pois é uma escolha dentre representações possíveis, e de Howard Becker, para quem toda representação é adequada a determinadas condições sociais de fazer e uso, apresento uma refl exão sobre os usos das designações “meninos” e “professoras”, observados durante as atividades de extensão realizadas numa instituição de cuidado de pessoas defi cientes. Esta instituição não é um espaço escolar, mas em vez de procurar responder se essas designações correspondem ou não à “realidade”, procurei entender a que realidade corresponde o uso dessas designações. Concluo que os usos das designações “meninos” e “professoras” evidenciam a posição marginal que a instituição ocupa no sistema municipal de ensino e colocam para os envolvidos, incluindo a equipe de extensão, um posicionamento quanto aos usos mais adequados ao contextoPontifícia Universidade Católica de São paulo2017-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239/22283Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Ubiratan Garcia2017-03-21T14:16:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32239Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-21T14:16:51DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Children” and “Teachers”? Social pragmatic
“Meninos” e “Professoras”? Pragmática social numa instituição de cuidado de defi cientes
title Children” and “Teachers”? Social pragmatic
spellingShingle Children” and “Teachers”? Social pragmatic
Vieira, Ubiratan Garcia
Pragmática social
educação
pessoas com defi ciência
designação
Societal pragmatics
education
people with disabilities
naming
title_short Children” and “Teachers”? Social pragmatic
title_full Children” and “Teachers”? Social pragmatic
title_fullStr Children” and “Teachers”? Social pragmatic
title_full_unstemmed Children” and “Teachers”? Social pragmatic
title_sort Children” and “Teachers”? Social pragmatic
author Vieira, Ubiratan Garcia
author_facet Vieira, Ubiratan Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Ubiratan Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Pragmática social
educação
pessoas com defi ciência
designação
Societal pragmatics
education
people with disabilities
naming
topic Pragmática social
educação
pessoas com defi ciência
designação
Societal pragmatics
education
people with disabilities
naming
description Supported by Kanavillil Rajagopalan’s theses on the political character of every representation, for there are choices being made, and by Howard Becker’s theses on the appropriateness of every representation to certain social conditions of making and use, I present a refl ection on the uses of the terms “kids” and “teachers”, observed during extension activities held in a care institution for disabled people. This institution is not a school, but instead of seeking to answer whether or not these designations correspond to “reality,” I sought to understand the reality that corresponds the use of these designations. I conclude that the uses of the designations “kids” and “teachers” both show the marginal position that the institution holds in the municipal education system and demand, for those involved, including the extension team, the need to decide wich are the most appropriate terms to use in this context.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239/22283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301967175680