Children” and “Teachers”? Social pragmatic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239 |
Resumo: | Supported by Kanavillil Rajagopalan’s theses on the political character of every representation, for there are choices being made, and by Howard Becker’s theses on the appropriateness of every representation to certain social conditions of making and use, I present a refl ection on the uses of the terms “kids” and “teachers”, observed during extension activities held in a care institution for disabled people. This institution is not a school, but instead of seeking to answer whether or not these designations correspond to “reality,” I sought to understand the reality that corresponds the use of these designations. I conclude that the uses of the designations “kids” and “teachers” both show the marginal position that the institution holds in the municipal education system and demand, for those involved, including the extension team, the need to decide wich are the most appropriate terms to use in this context. |
id |
PUC_SP-4_4776372ed637fc2bb42fd15b9a3b8944 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32239 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic“Meninos” e “Professoras”? Pragmática social numa instituição de cuidado de defi cientesPragmática socialeducaçãopessoas com defi ciênciadesignaçãoSocietal pragmaticseducationpeople with disabilitiesnamingSupported by Kanavillil Rajagopalan’s theses on the political character of every representation, for there are choices being made, and by Howard Becker’s theses on the appropriateness of every representation to certain social conditions of making and use, I present a refl ection on the uses of the terms “kids” and “teachers”, observed during extension activities held in a care institution for disabled people. This institution is not a school, but instead of seeking to answer whether or not these designations correspond to “reality,” I sought to understand the reality that corresponds the use of these designations. I conclude that the uses of the designations “kids” and “teachers” both show the marginal position that the institution holds in the municipal education system and demand, for those involved, including the extension team, the need to decide wich are the most appropriate terms to use in this context.Apoiado em teses de Kanavillil Rajagopalan, para quem toda representação é política, pois é uma escolha dentre representações possíveis, e de Howard Becker, para quem toda representação é adequada a determinadas condições sociais de fazer e uso, apresento uma refl exão sobre os usos das designações “meninos” e “professoras”, observados durante as atividades de extensão realizadas numa instituição de cuidado de pessoas defi cientes. Esta instituição não é um espaço escolar, mas em vez de procurar responder se essas designações correspondem ou não à “realidade”, procurei entender a que realidade corresponde o uso dessas designações. Concluo que os usos das designações “meninos” e “professoras” evidenciam a posição marginal que a instituição ocupa no sistema municipal de ensino e colocam para os envolvidos, incluindo a equipe de extensão, um posicionamento quanto aos usos mais adequados ao contextoPontifícia Universidade Católica de São paulo2017-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239/22283Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Ubiratan Garcia2017-03-21T14:16:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32239Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-21T14:16:51DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic “Meninos” e “Professoras”? Pragmática social numa instituição de cuidado de defi cientes |
title |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic |
spellingShingle |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic Vieira, Ubiratan Garcia Pragmática social educação pessoas com defi ciência designação Societal pragmatics education people with disabilities naming |
title_short |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic |
title_full |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic |
title_fullStr |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic |
title_full_unstemmed |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic |
title_sort |
Children” and “Teachers”? Social pragmatic |
author |
Vieira, Ubiratan Garcia |
author_facet |
Vieira, Ubiratan Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Ubiratan Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pragmática social educação pessoas com defi ciência designação Societal pragmatics education people with disabilities naming |
topic |
Pragmática social educação pessoas com defi ciência designação Societal pragmatics education people with disabilities naming |
description |
Supported by Kanavillil Rajagopalan’s theses on the political character of every representation, for there are choices being made, and by Howard Becker’s theses on the appropriateness of every representation to certain social conditions of making and use, I present a refl ection on the uses of the terms “kids” and “teachers”, observed during extension activities held in a care institution for disabled people. This institution is not a school, but instead of seeking to answer whether or not these designations correspond to “reality,” I sought to understand the reality that corresponds the use of these designations. I conclude that the uses of the designations “kids” and “teachers” both show the marginal position that the institution holds in the municipal education system and demand, for those involved, including the extension team, the need to decide wich are the most appropriate terms to use in this context. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32239/22283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301967175680 |