Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mompean, Annick Rivens
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Cappellini, Marco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399
Resumo: This article presents a model of teletandem, i.e. tandem throughdesktop videoconferencing (Telles 2009). The aim of such a model istwofold: heuristic and pedagogical. It is heuristic because it enablesus to understand teletandem at all its levels and partially to predict (inprobabilistic terms) what can happen in a teletandem environment. It isalso pedagogical because it helps us formulate plans of action to improvefuture use and environment design. To build this model, we have drawnupon complexity theory (Larsen-Freeman & Cameron 2008, Morin 1990),which leads us to distinguish different levels of analysis before discussingthe relationship between the different elements and levels leading to thecomplex fi nal (yet dynamic) model.
id PUC_SP-4_6b091829cb781427f10c1f22e00d1186
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26399
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Teletandem as a complex learning environment: Looking for a modelTeletandem como ambiente de aprendizagem complexo: À procura de um modeloAmbiente de aprendizagemteletandeminteraçõesmodelizaçãoteoria da complexidade.learning environmentteletandeminteractionsmodelizationcomplexity theory.This article presents a model of teletandem, i.e. tandem throughdesktop videoconferencing (Telles 2009). The aim of such a model istwofold: heuristic and pedagogical. It is heuristic because it enablesus to understand teletandem at all its levels and partially to predict (inprobabilistic terms) what can happen in a teletandem environment. It isalso pedagogical because it helps us formulate plans of action to improvefuture use and environment design. To build this model, we have drawnupon complexity theory (Larsen-Freeman & Cameron 2008, Morin 1990),which leads us to distinguish different levels of analysis before discussingthe relationship between the different elements and levels leading to thecomplex fi nal (yet dynamic) model.Este artigo apresenta um modelo para o teletandem, i.e., o tandem como uso de DVC (desktop videoconferencing; cf. Telles, 2009). O modeloaqui proposto tem um duplo objetivo, heurístico e pedagógico. O objetivoheurístico reside no fato de que esse modelo permite compreender odesenvolvimento do teletandem em todos os seus níveis, permitindo,também, prever, parcialmente (em termos de probabilidade), o que podeocorrer num ambiente de teletandem. Quanto a seu objetivo pedagógico,trata-se do fato de que esse modelo ajuda a defi nir planos de ação paramelhorar o futuro uso e o desenvolvimento de dispositivos pedagógicosdessa natureza. Para a construção desse modelo, referimo-nos à teoriada complexidade (Larsen-Freeman & Cameron, 2008; Morin, 1990), quepermite distinguir, numa perspectiva dinâmica, diferentes níveis de análise,antes de discutir os vínculos entre os diferentes elementos e níveis quelevam ao modelo complexo fi nal.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399/18943Mompean, Annick RivensCappellini, Marcoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:31:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26399Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:31:57DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
Teletandem como ambiente de aprendizagem complexo: À procura de um modelo
title Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
spellingShingle Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
Mompean, Annick Rivens
Ambiente de aprendizagem
teletandem
interações
modelização
teoria da complexidade.
learning environment
teletandem
interactions
modelization
complexity theory.
title_short Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
title_full Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
title_fullStr Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
title_full_unstemmed Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
title_sort Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
author Mompean, Annick Rivens
author_facet Mompean, Annick Rivens
Cappellini, Marco
author_role author
author2 Cappellini, Marco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mompean, Annick Rivens
Cappellini, Marco
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente de aprendizagem
teletandem
interações
modelização
teoria da complexidade.
learning environment
teletandem
interactions
modelization
complexity theory.
topic Ambiente de aprendizagem
teletandem
interações
modelização
teoria da complexidade.
learning environment
teletandem
interactions
modelization
complexity theory.
description This article presents a model of teletandem, i.e. tandem throughdesktop videoconferencing (Telles 2009). The aim of such a model istwofold: heuristic and pedagogical. It is heuristic because it enablesus to understand teletandem at all its levels and partially to predict (inprobabilistic terms) what can happen in a teletandem environment. It isalso pedagogical because it helps us formulate plans of action to improvefuture use and environment design. To build this model, we have drawnupon complexity theory (Larsen-Freeman & Cameron 2008, Morin 1990),which leads us to distinguish different levels of analysis before discussingthe relationship between the different elements and levels leading to thecomplex fi nal (yet dynamic) model.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399/18943
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301115731968