Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399 |
Resumo: | This article presents a model of teletandem, i.e. tandem throughdesktop videoconferencing (Telles 2009). The aim of such a model istwofold: heuristic and pedagogical. It is heuristic because it enablesus to understand teletandem at all its levels and partially to predict (inprobabilistic terms) what can happen in a teletandem environment. It isalso pedagogical because it helps us formulate plans of action to improvefuture use and environment design. To build this model, we have drawnupon complexity theory (Larsen-Freeman & Cameron 2008, Morin 1990),which leads us to distinguish different levels of analysis before discussingthe relationship between the different elements and levels leading to thecomplex fi nal (yet dynamic) model. |
id |
PUC_SP-4_6b091829cb781427f10c1f22e00d1186 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26399 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a modelTeletandem como ambiente de aprendizagem complexo: À procura de um modeloAmbiente de aprendizagemteletandeminteraçõesmodelizaçãoteoria da complexidade.learning environmentteletandeminteractionsmodelizationcomplexity theory.This article presents a model of teletandem, i.e. tandem throughdesktop videoconferencing (Telles 2009). The aim of such a model istwofold: heuristic and pedagogical. It is heuristic because it enablesus to understand teletandem at all its levels and partially to predict (inprobabilistic terms) what can happen in a teletandem environment. It isalso pedagogical because it helps us formulate plans of action to improvefuture use and environment design. To build this model, we have drawnupon complexity theory (Larsen-Freeman & Cameron 2008, Morin 1990),which leads us to distinguish different levels of analysis before discussingthe relationship between the different elements and levels leading to thecomplex fi nal (yet dynamic) model.Este artigo apresenta um modelo para o teletandem, i.e., o tandem como uso de DVC (desktop videoconferencing; cf. Telles, 2009). O modeloaqui proposto tem um duplo objetivo, heurístico e pedagógico. O objetivoheurístico reside no fato de que esse modelo permite compreender odesenvolvimento do teletandem em todos os seus níveis, permitindo,também, prever, parcialmente (em termos de probabilidade), o que podeocorrer num ambiente de teletandem. Quanto a seu objetivo pedagógico,trata-se do fato de que esse modelo ajuda a defi nir planos de ação paramelhorar o futuro uso e o desenvolvimento de dispositivos pedagógicosdessa natureza. Para a construção desse modelo, referimo-nos à teoriada complexidade (Larsen-Freeman & Cameron, 2008; Morin, 1990), quepermite distinguir, numa perspectiva dinâmica, diferentes níveis de análise,antes de discutir os vínculos entre os diferentes elementos e níveis quelevam ao modelo complexo fi nal.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399/18943Mompean, Annick RivensCappellini, Marcoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:31:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26399Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:31:57DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model Teletandem como ambiente de aprendizagem complexo: À procura de um modelo |
title |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model |
spellingShingle |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model Mompean, Annick Rivens Ambiente de aprendizagem teletandem interações modelização teoria da complexidade. learning environment teletandem interactions modelization complexity theory. |
title_short |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model |
title_full |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model |
title_fullStr |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model |
title_full_unstemmed |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model |
title_sort |
Teletandem as a complex learning environment: Looking for a model |
author |
Mompean, Annick Rivens |
author_facet |
Mompean, Annick Rivens Cappellini, Marco |
author_role |
author |
author2 |
Cappellini, Marco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mompean, Annick Rivens Cappellini, Marco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambiente de aprendizagem teletandem interações modelização teoria da complexidade. learning environment teletandem interactions modelization complexity theory. |
topic |
Ambiente de aprendizagem teletandem interações modelização teoria da complexidade. learning environment teletandem interactions modelization complexity theory. |
description |
This article presents a model of teletandem, i.e. tandem throughdesktop videoconferencing (Telles 2009). The aim of such a model istwofold: heuristic and pedagogical. It is heuristic because it enablesus to understand teletandem at all its levels and partially to predict (inprobabilistic terms) what can happen in a teletandem environment. It isalso pedagogical because it helps us formulate plans of action to improvefuture use and environment design. To build this model, we have drawnupon complexity theory (Larsen-Freeman & Cameron 2008, Morin 1990),which leads us to distinguish different levels of analysis before discussingthe relationship between the different elements and levels leading to thecomplex fi nal (yet dynamic) model. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26399/18943 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301115731968 |