From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234 |
Resumo: | Drawing from the speech-act theory proposed by Austin in 1962, this paper aims at refl ecting upon the ways a group of indigenous teachers located in Occidental Amazonia, more specifi cally in the State of Acre, Brazil, performatively constitute their identities in transcultural interactions. It is my intention to focus particularly on the way these teachers discursively construct, not only their ethnic identities, but their affiliation to a multiethnic group who shares a common political project as well. |
id |
PUC_SP-4_7f7457848f3117e4179d8f2d446c460f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32234 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identitiesDo étnico ao pan-étnico: negociando e performatizando identidades indígenasPerformatividadeprofessores indígenasidentidade étnicaidentidade pan-étnicaPerformativityindigenous teachersethnic identitypanethnic identityDrawing from the speech-act theory proposed by Austin in 1962, this paper aims at refl ecting upon the ways a group of indigenous teachers located in Occidental Amazonia, more specifi cally in the State of Acre, Brazil, performatively constitute their identities in transcultural interactions. It is my intention to focus particularly on the way these teachers discursively construct, not only their ethnic identities, but their affiliation to a multiethnic group who shares a common political project as well.O objetivo deste texto é refl etir, com base na teoria dos atos de fala proposta por Austin em 1962, sobre os modos como um grupo de professores indígenas da Amazônia Ocidental, mais precisamente do Estado do Acre, performatizam suas identidades em interações transculturais. Interessa-me aqui focalizar, sobretudo, os modos como esses professores constroem, discursivamente, não apenas suas identidades étnicas, mas, também, seu pertencimento a um grupo que, multiétnico, compartilha um projeto político comum.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2017-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234/22282Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaher, Terezinha Machado2017-03-21T14:13:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32234Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-21T14:13:42DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities Do étnico ao pan-étnico: negociando e performatizando identidades indígenas |
title |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities |
spellingShingle |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities Maher, Terezinha Machado Performatividade professores indígenas identidade étnica identidade pan-étnica Performativity indigenous teachers ethnic identity panethnic identity |
title_short |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities |
title_full |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities |
title_fullStr |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities |
title_full_unstemmed |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities |
title_sort |
From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities |
author |
Maher, Terezinha Machado |
author_facet |
Maher, Terezinha Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maher, Terezinha Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performatividade professores indígenas identidade étnica identidade pan-étnica Performativity indigenous teachers ethnic identity panethnic identity |
topic |
Performatividade professores indígenas identidade étnica identidade pan-étnica Performativity indigenous teachers ethnic identity panethnic identity |
description |
Drawing from the speech-act theory proposed by Austin in 1962, this paper aims at refl ecting upon the ways a group of indigenous teachers located in Occidental Amazonia, more specifi cally in the State of Acre, Brazil, performatively constitute their identities in transcultural interactions. It is my intention to focus particularly on the way these teachers discursively construct, not only their ethnic identities, but their affiliation to a multiethnic group who shares a common political project as well. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234/22282 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301960884224 |