From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maher, Terezinha Machado
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234
Resumo: Drawing from the speech-act theory proposed by Austin in 1962, this paper aims at refl ecting upon the ways a group of indigenous teachers located in Occidental Amazonia, more specifi cally in the State of Acre, Brazil, performatively constitute their identities in transcultural interactions. It is my intention to focus particularly on the way these teachers discursively construct, not only their ethnic identities, but their affiliation to a multiethnic group who shares a common political project as well.
id PUC_SP-4_7f7457848f3117e4179d8f2d446c460f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32234
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identitiesDo étnico ao pan-étnico: negociando e performatizando identidades indígenasPerformatividadeprofessores indígenasidentidade étnicaidentidade pan-étnicaPerformativityindigenous teachersethnic identitypanethnic identityDrawing from the speech-act theory proposed by Austin in 1962, this paper aims at refl ecting upon the ways a group of indigenous teachers located in Occidental Amazonia, more specifi cally in the State of Acre, Brazil, performatively constitute their identities in transcultural interactions. It is my intention to focus particularly on the way these teachers discursively construct, not only their ethnic identities, but their affiliation to a multiethnic group who shares a common political project as well.O objetivo deste texto é refl etir, com base na teoria dos atos de fala proposta por Austin em 1962, sobre os modos como um grupo de professores indígenas da Amazônia Ocidental, mais precisamente do Estado do Acre, performatizam suas identidades em interações transculturais. Interessa-me aqui focalizar, sobretudo, os modos como esses professores constroem, discursivamente, não apenas suas identidades étnicas, mas, também, seu pertencimento a um grupo que, multiétnico, compartilha um projeto político comum.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2017-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234/22282Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaher, Terezinha Machado2017-03-21T14:13:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32234Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-21T14:13:42DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
Do étnico ao pan-étnico: negociando e performatizando identidades indígenas
title From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
spellingShingle From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
Maher, Terezinha Machado
Performatividade
professores indígenas
identidade étnica
identidade pan-étnica
Performativity
indigenous teachers
ethnic identity
panethnic identity
title_short From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
title_full From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
title_fullStr From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
title_full_unstemmed From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
title_sort From the ethnic to the pan-ethnic: negotiating and performing indigenous identities
author Maher, Terezinha Machado
author_facet Maher, Terezinha Machado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maher, Terezinha Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Performatividade
professores indígenas
identidade étnica
identidade pan-étnica
Performativity
indigenous teachers
ethnic identity
panethnic identity
topic Performatividade
professores indígenas
identidade étnica
identidade pan-étnica
Performativity
indigenous teachers
ethnic identity
panethnic identity
description Drawing from the speech-act theory proposed by Austin in 1962, this paper aims at refl ecting upon the ways a group of indigenous teachers located in Occidental Amazonia, more specifi cally in the State of Acre, Brazil, performatively constitute their identities in transcultural interactions. It is my intention to focus particularly on the way these teachers discursively construct, not only their ethnic identities, but their affiliation to a multiethnic group who shares a common political project as well.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32234/22282
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301960884224