Teacher education for languages for specific purposes based on genres
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764 |
Resumo: | The demand for courses of language for specifi c purposes has increasedgradually due, especially, to the open of borders, the internet and itspopularization and the consequent widening of international relations indifferent contexts, from business to academia, to mention two examples.In addition, we have witnessed a signifi cant expansion of federal technicalinstitutions, for which there is a growing demand for teacher of languagesfor specifi c purposes. In this sense, the paper advocates that undergraduatecourses in Languages and Literatures should consider this reality andcover the teaching education for specifi c purposes in their curricula. It alsosuggests that the work can focus on text genres which are relevant to thecontext and a possible theoretical perspective would be the sociodiscursiveinteractionism (BRONCKART, 2006; DOLZ; SCHNEUWLY, 1998), theapproach on which this paper focuses. By doing so, the paper advocatesthat Languages and Literatures courses are not giving the necessaryattention to the question and that a subject with this focus could contributesignifi cantly to teacher education. |
id |
PUC_SP-4_842a6cd4871324cdd7e8699b339926dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26764 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education for languages for specific purposes based on genresA formação de professores de línguas para fins específicos com base em gêneros textuaisensino-aprendizagem de línguas para fins específicosformação de professoresgêneros textuaisinteracionismo sociodiscursivo.languages for specific purposesteacher educationtext genressociodiscoursive interactionism.The demand for courses of language for specifi c purposes has increasedgradually due, especially, to the open of borders, the internet and itspopularization and the consequent widening of international relations indifferent contexts, from business to academia, to mention two examples.In addition, we have witnessed a signifi cant expansion of federal technicalinstitutions, for which there is a growing demand for teacher of languagesfor specifi c purposes. In this sense, the paper advocates that undergraduatecourses in Languages and Literatures should consider this reality andcover the teaching education for specifi c purposes in their curricula. It alsosuggests that the work can focus on text genres which are relevant to thecontext and a possible theoretical perspective would be the sociodiscursiveinteractionism (BRONCKART, 2006; DOLZ; SCHNEUWLY, 1998), theapproach on which this paper focuses. By doing so, the paper advocatesthat Languages and Literatures courses are not giving the necessaryattention to the question and that a subject with this focus could contributesignifi cantly to teacher education.gradativamente devido, especialmente, à abertura de fronteiras, ainternet e sua popularização e a consequente ampliação das relaçõesinternacionais em contextos variados, de negócios à academia, para citardois exemplos. Além disso, temos presenciado uma expansão signifi cativade cursos técnicos profi ssionalizantes federais, para os quais há umademanda crescente de professores de línguas para fi ns específi cos. Nessesentido, o artigo advoga que os cursos de graduação em Letras devemconsiderar essa realidade e englobar a formação de professores para fi nsespecífi cos em seus currículos. Também sugere que o trabalho pode serrealizado em torno de gêneros textuais e uma perspectiva teórica possívelseria o interacionismo sociodiscursivo (BRONCKART, 2006; DOLZ,SCHNEUWLY, 1998), corrente a qual estamos fi liadas. Para alcançartal objetivo, o texto traça um panorama da abordagem de línguas parafi ns específi cos e expõe os princípios do interacionismo sociodiscursivoque poderiam nortear essa formação. Ao fazer isso, aponta que os cursosde Letras não têm dado a devida atenção a essa formação e que umadisciplina com esse foco poderia contribuir signifi cativamente.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764/19063Cristovão, Vera Lúcia LopesBeato-Canato, Ana Paula Marquesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-15T20:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26764Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-15T20:45:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres A formação de professores de línguas para fins específicos com base em gêneros textuais |
title |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres |
spellingShingle |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres Cristovão, Vera Lúcia Lopes ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos formação de professores gêneros textuais interacionismo sociodiscursivo. languages for specific purposes teacher education text genres sociodiscoursive interactionism. |
title_short |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres |
title_full |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres |
title_fullStr |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres |
title_full_unstemmed |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres |
title_sort |
Teacher education for languages for specific purposes based on genres |
author |
Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
author_facet |
Cristovão, Vera Lúcia Lopes Beato-Canato, Ana Paula Marques |
author_role |
author |
author2 |
Beato-Canato, Ana Paula Marques |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristovão, Vera Lúcia Lopes Beato-Canato, Ana Paula Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos formação de professores gêneros textuais interacionismo sociodiscursivo. languages for specific purposes teacher education text genres sociodiscoursive interactionism. |
topic |
ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos formação de professores gêneros textuais interacionismo sociodiscursivo. languages for specific purposes teacher education text genres sociodiscoursive interactionism. |
description |
The demand for courses of language for specifi c purposes has increasedgradually due, especially, to the open of borders, the internet and itspopularization and the consequent widening of international relations indifferent contexts, from business to academia, to mention two examples.In addition, we have witnessed a signifi cant expansion of federal technicalinstitutions, for which there is a growing demand for teacher of languagesfor specifi c purposes. In this sense, the paper advocates that undergraduatecourses in Languages and Literatures should consider this reality andcover the teaching education for specifi c purposes in their curricula. It alsosuggests that the work can focus on text genres which are relevant to thecontext and a possible theoretical perspective would be the sociodiscursiveinteractionism (BRONCKART, 2006; DOLZ; SCHNEUWLY, 1998), theapproach on which this paper focuses. By doing so, the paper advocatesthat Languages and Literatures courses are not giving the necessaryattention to the question and that a subject with this focus could contributesignifi cantly to teacher education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764/19063 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301135654912 |