Teacher education for languages for specific purposes based on genres

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristovão, Vera Lúcia Lopes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Beato-Canato, Ana Paula Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764
Resumo: The demand for courses of language for specifi c purposes has increasedgradually due, especially, to the open of borders, the internet and itspopularization and the consequent widening of international relations indifferent contexts, from business to academia, to mention two examples.In addition, we have witnessed a signifi cant expansion of federal technicalinstitutions, for which there is a growing demand for teacher of languagesfor specifi c purposes. In this sense, the paper advocates that undergraduatecourses in Languages and Literatures should consider this reality andcover the teaching education for specifi c purposes in their curricula. It alsosuggests that the work can focus on text genres which are relevant to thecontext and a possible theoretical perspective would be the sociodiscursiveinteractionism (BRONCKART, 2006; DOLZ; SCHNEUWLY, 1998), theapproach on which this paper focuses. By doing so, the paper advocatesthat Languages and Literatures courses are not giving the necessaryattention to the question and that a subject with this focus could contributesignifi cantly to teacher education.
id PUC_SP-4_842a6cd4871324cdd7e8699b339926dd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26764
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Teacher education for languages for specific purposes based on genresA formação de professores de línguas para fins específicos com base em gêneros textuaisensino-aprendizagem de línguas para fins específicosformação de professoresgêneros textuaisinteracionismo sociodiscursivo.languages for specific purposesteacher educationtext genressociodiscoursive interactionism.The demand for courses of language for specifi c purposes has increasedgradually due, especially, to the open of borders, the internet and itspopularization and the consequent widening of international relations indifferent contexts, from business to academia, to mention two examples.In addition, we have witnessed a signifi cant expansion of federal technicalinstitutions, for which there is a growing demand for teacher of languagesfor specifi c purposes. In this sense, the paper advocates that undergraduatecourses in Languages and Literatures should consider this reality andcover the teaching education for specifi c purposes in their curricula. It alsosuggests that the work can focus on text genres which are relevant to thecontext and a possible theoretical perspective would be the sociodiscursiveinteractionism (BRONCKART, 2006; DOLZ; SCHNEUWLY, 1998), theapproach on which this paper focuses. By doing so, the paper advocatesthat Languages and Literatures courses are not giving the necessaryattention to the question and that a subject with this focus could contributesignifi cantly to teacher education.gradativamente devido, especialmente, à abertura de fronteiras, ainternet e sua popularização e a consequente ampliação das relaçõesinternacionais em contextos variados, de negócios à academia, para citardois exemplos. Além disso, temos presenciado uma expansão signifi cativade cursos técnicos profi ssionalizantes federais, para os quais há umademanda crescente de professores de línguas para fi ns específi cos. Nessesentido, o artigo advoga que os cursos de graduação em Letras devemconsiderar essa realidade e englobar a formação de professores para fi nsespecífi cos em seus currículos. Também sugere que o trabalho pode serrealizado em torno de gêneros textuais e uma perspectiva teórica possívelseria o interacionismo sociodiscursivo (BRONCKART, 2006; DOLZ,SCHNEUWLY, 1998), corrente a qual estamos fi liadas. Para alcançartal objetivo, o texto traça um panorama da abordagem de línguas parafi ns específi cos e expõe os princípios do interacionismo sociodiscursivoque poderiam nortear essa formação. Ao fazer isso, aponta que os cursosde Letras não têm dado a devida atenção a essa formação e que umadisciplina com esse foco poderia contribuir signifi cativamente.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764/19063Cristovão, Vera Lúcia LopesBeato-Canato, Ana Paula Marquesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-15T20:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26764Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-15T20:45:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education for languages for specific purposes based on genres
A formação de professores de línguas para fins específicos com base em gêneros textuais
title Teacher education for languages for specific purposes based on genres
spellingShingle Teacher education for languages for specific purposes based on genres
Cristovão, Vera Lúcia Lopes
ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos
formação de professores
gêneros textuais
interacionismo sociodiscursivo.
languages for specific purposes
teacher education
text genres
sociodiscoursive interactionism.
title_short Teacher education for languages for specific purposes based on genres
title_full Teacher education for languages for specific purposes based on genres
title_fullStr Teacher education for languages for specific purposes based on genres
title_full_unstemmed Teacher education for languages for specific purposes based on genres
title_sort Teacher education for languages for specific purposes based on genres
author Cristovão, Vera Lúcia Lopes
author_facet Cristovão, Vera Lúcia Lopes
Beato-Canato, Ana Paula Marques
author_role author
author2 Beato-Canato, Ana Paula Marques
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristovão, Vera Lúcia Lopes
Beato-Canato, Ana Paula Marques
dc.subject.por.fl_str_mv ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos
formação de professores
gêneros textuais
interacionismo sociodiscursivo.
languages for specific purposes
teacher education
text genres
sociodiscoursive interactionism.
topic ensino-aprendizagem de línguas para fins específicos
formação de professores
gêneros textuais
interacionismo sociodiscursivo.
languages for specific purposes
teacher education
text genres
sociodiscoursive interactionism.
description The demand for courses of language for specifi c purposes has increasedgradually due, especially, to the open of borders, the internet and itspopularization and the consequent widening of international relations indifferent contexts, from business to academia, to mention two examples.In addition, we have witnessed a signifi cant expansion of federal technicalinstitutions, for which there is a growing demand for teacher of languagesfor specifi c purposes. In this sense, the paper advocates that undergraduatecourses in Languages and Literatures should consider this reality andcover the teaching education for specifi c purposes in their curricula. It alsosuggests that the work can focus on text genres which are relevant to thecontext and a possible theoretical perspective would be the sociodiscursiveinteractionism (BRONCKART, 2006; DOLZ; SCHNEUWLY, 1998), theapproach on which this paper focuses. By doing so, the paper advocatesthat Languages and Literatures courses are not giving the necessaryattention to the question and that a subject with this focus could contributesignifi cantly to teacher education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26764/19063
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301135654912