Inclusive practices and policies in language teacher education courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medrada, Betânia Passos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mello, Dilma, Tonelli, Juliana Reichert Assunção
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44220
Resumo: The current legislation regulating basic education in Brazil (Brasil, 2013)and the inclusion of students with specific educational needs in regularschools (Brasil, 2015) warrant some reflections on the discourses andactions in the field of language teacher education. We have observed thatthe implementation of inclusive practices in Brazilian schools has been atime-consuming process as it implies not only changes in public policies,but also — and maybe primarily — several kinds of transformation ineducational contexts. Considering the broad spectrum of students’specificeducational needs, given the innumerable types of pathologies and theirnuances, as well as keeping in mind the assumption that teachers can only create some space for inclusive practices in the classroom if their educationis based on critical, autonomous, and informed thinking (Celani, 2010),we consider it to be essential to explore the language teacher educationlandscape. It seems important to highlight that our understanding ofinclusive practices is related to the process of identifying and reflectingon what social-affective, ethical, and pedagogical changes are needed,not only providing accessibility and architectural changes as is usuallydone. However, this perspective still requires some debate on the languageteacher education courses in our country. In this paper, we discuss theinclusive practices, programs, and studies carried out at three Brazilianuniversities: Federal University of Paraíba, State University of Londrina,and Federal University of Uberlândia. Our aim is to analyze the wayinclusive matters have been or can be incorporated into the pedagogicalproject, the teacher practicum, and/or the individual projects of teachereducators in the institutions mentioned in this paper.
id PUC_SP-4_a15fa3440a7083bb228bf161aa9a4131
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44220
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Inclusive practices and policies in language teacher education coursespublic policiesinclusive practicesspecific educational needslanguage teacher educationThe current legislation regulating basic education in Brazil (Brasil, 2013)and the inclusion of students with specific educational needs in regularschools (Brasil, 2015) warrant some reflections on the discourses andactions in the field of language teacher education. We have observed thatthe implementation of inclusive practices in Brazilian schools has been atime-consuming process as it implies not only changes in public policies,but also — and maybe primarily — several kinds of transformation ineducational contexts. Considering the broad spectrum of students’specificeducational needs, given the innumerable types of pathologies and theirnuances, as well as keeping in mind the assumption that teachers can only create some space for inclusive practices in the classroom if their educationis based on critical, autonomous, and informed thinking (Celani, 2010),we consider it to be essential to explore the language teacher educationlandscape. It seems important to highlight that our understanding ofinclusive practices is related to the process of identifying and reflectingon what social-affective, ethical, and pedagogical changes are needed,not only providing accessibility and architectural changes as is usuallydone. However, this perspective still requires some debate on the languageteacher education courses in our country. In this paper, we discuss theinclusive practices, programs, and studies carried out at three Brazilianuniversities: Federal University of Paraíba, State University of Londrina,and Federal University of Uberlândia. Our aim is to analyze the wayinclusive matters have been or can be incorporated into the pedagogicalproject, the teacher practicum, and/or the individual projects of teachereducators in the institutions mentioned in this paper.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44220DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 35 n. 3 (2019): Publicação continuada1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44220/29290Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessMedrada, Betânia PassosMello, DilmaTonelli, Juliana Reichert Assunção2019-12-17T14:44:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44220Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2019-12-17T14:44:56DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive practices and policies in language teacher education courses
title Inclusive practices and policies in language teacher education courses
spellingShingle Inclusive practices and policies in language teacher education courses
Medrada, Betânia Passos
public policies
inclusive practices
specific educational needs
language teacher education
title_short Inclusive practices and policies in language teacher education courses
title_full Inclusive practices and policies in language teacher education courses
title_fullStr Inclusive practices and policies in language teacher education courses
title_full_unstemmed Inclusive practices and policies in language teacher education courses
title_sort Inclusive practices and policies in language teacher education courses
author Medrada, Betânia Passos
author_facet Medrada, Betânia Passos
Mello, Dilma
Tonelli, Juliana Reichert Assunção
author_role author
author2 Mello, Dilma
Tonelli, Juliana Reichert Assunção
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medrada, Betânia Passos
Mello, Dilma
Tonelli, Juliana Reichert Assunção
dc.subject.por.fl_str_mv public policies
inclusive practices
specific educational needs
language teacher education
topic public policies
inclusive practices
specific educational needs
language teacher education
description The current legislation regulating basic education in Brazil (Brasil, 2013)and the inclusion of students with specific educational needs in regularschools (Brasil, 2015) warrant some reflections on the discourses andactions in the field of language teacher education. We have observed thatthe implementation of inclusive practices in Brazilian schools has been atime-consuming process as it implies not only changes in public policies,but also — and maybe primarily — several kinds of transformation ineducational contexts. Considering the broad spectrum of students’specificeducational needs, given the innumerable types of pathologies and theirnuances, as well as keeping in mind the assumption that teachers can only create some space for inclusive practices in the classroom if their educationis based on critical, autonomous, and informed thinking (Celani, 2010),we consider it to be essential to explore the language teacher educationlandscape. It seems important to highlight that our understanding ofinclusive practices is related to the process of identifying and reflectingon what social-affective, ethical, and pedagogical changes are needed,not only providing accessibility and architectural changes as is usuallydone. However, this perspective still requires some debate on the languageteacher education courses in our country. In this paper, we discuss theinclusive practices, programs, and studies carried out at three Brazilianuniversities: Federal University of Paraíba, State University of Londrina,and Federal University of Uberlândia. Our aim is to analyze the wayinclusive matters have been or can be incorporated into the pedagogicalproject, the teacher practicum, and/or the individual projects of teachereducators in the institutions mentioned in this paper.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44220
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44220/29290
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 35 n. 3 (2019): Publicação continuada
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129303941644288