A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mastrella-de-Andrade, Mariana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pessoa, Rosane Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44219
Resumo: The decolonial accounts made by a student teacher motivated us toproblematize discourses about the “unpreparedness to teach languagesat schools”, recurrent in the area of language teacher education in Brazil,and confront them with accounts of other student teachers and of appliedlinguistics, poststructuralist and decolonial scholars. In this interpretivestudy, discussions on the themes language, the subject and teaching, comingfrom the empirical material, led us to a perspective of teacher educationas an “impossible but necessary project” (LOPES; BORGES, 2015) andto the need to educate language teachers “to talk” (SKLIAR, 2006), inview of the great complexity of teaching contexts.
id PUC_SP-4_c0d4882bbdd236f0bb531c230854269f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44219
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teachdecolonial teacher educationlanguagethe subjectteachingThe decolonial accounts made by a student teacher motivated us toproblematize discourses about the “unpreparedness to teach languagesat schools”, recurrent in the area of language teacher education in Brazil,and confront them with accounts of other student teachers and of appliedlinguistics, poststructuralist and decolonial scholars. In this interpretivestudy, discussions on the themes language, the subject and teaching, comingfrom the empirical material, led us to a perspective of teacher educationas an “impossible but necessary project” (LOPES; BORGES, 2015) andto the need to educate language teachers “to talk” (SKLIAR, 2006), inview of the great complexity of teaching contexts.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44219DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 35 n. 3 (2019): Publicação continuada1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44219/29289Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessMastrella-de-Andrade, MarianaPessoa, Rosane Rocha2019-12-17T14:44:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44219Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2019-12-17T14:44:56DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
title A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
spellingShingle A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
Mastrella-de-Andrade, Mariana
decolonial teacher education
language
the subject
teaching
title_short A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
title_full A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
title_fullStr A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
title_full_unstemmed A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
title_sort A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach
author Mastrella-de-Andrade, Mariana
author_facet Mastrella-de-Andrade, Mariana
Pessoa, Rosane Rocha
author_role author
author2 Pessoa, Rosane Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mastrella-de-Andrade, Mariana
Pessoa, Rosane Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv decolonial teacher education
language
the subject
teaching
topic decolonial teacher education
language
the subject
teaching
description The decolonial accounts made by a student teacher motivated us toproblematize discourses about the “unpreparedness to teach languagesat schools”, recurrent in the area of language teacher education in Brazil,and confront them with accounts of other student teachers and of appliedlinguistics, poststructuralist and decolonial scholars. In this interpretivestudy, discussions on the themes language, the subject and teaching, comingfrom the empirical material, led us to a perspective of teacher educationas an “impossible but necessary project” (LOPES; BORGES, 2015) andto the need to educate language teachers “to talk” (SKLIAR, 2006), inview of the great complexity of teaching contexts.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44219
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44219/29289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 35 n. 3 (2019): Publicação continuada
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129303939547136