Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessa, Angela B. Cavenaghi T.
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Coelho Liberali, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309
Resumo: This paper discusses the importance of critical literacy as cross curricular tool-and-result in the teaching learning activity. Based on the Socio-Cultural-Historical Activity Theory (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), it discusses a teacher continuous education intervention program aimed at the teaching-learning of different subject areas mediated by different genres (Bakhtin, 1953). Teachers’ tasks, which really simultaneously develop critical understanding and an engagement with area contents in a non-segmented format, are analyzed and seem to indicate a view of literacy as tool-and-result in students’ transformational actions.
id PUC_SP-4_f8605c2c626fb95b787fd8e8ddb13d2f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5309
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activityLetramento Crítico: uma ferramenta-e-resultado transcurricular na atividade de ensino-aprendizagemCritical literacycross-curriculartool-and-resultteaching-learning activityLetramento críticotranscurricularferramente-e-resultadoatividade de ensino-aprendizagemThis paper discusses the importance of critical literacy as cross curricular tool-and-result in the teaching learning activity. Based on the Socio-Cultural-Historical Activity Theory (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), it discusses a teacher continuous education intervention program aimed at the teaching-learning of different subject areas mediated by different genres (Bakhtin, 1953). Teachers’ tasks, which really simultaneously develop critical understanding and an engagement with area contents in a non-segmented format, are analyzed and seem to indicate a view of literacy as tool-and-result in students’ transformational actions.Este artigo discute a importância do letramento crítico como uma ferramenta-e-resultado transcurricular no ensino da atividade de leitura. Baseado na Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), apresenta um programa intervencionista de formação contínua de professores cujo foco é o ensino-aprendizagem de diferentes disciplinas mediadas por gêneros diferentes (Bakhtin, 1953). As tarefas criadas pelos professores, realmente pautadas simultaneamente por compreensão critica e por compromisso com conteúdos das áreas considerados de forma não segmentada, são analisadas e parecem apontar para uma visão de letramento como instrumento-e-resultado para a possível ação transformadora dos alunos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/mswordhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/530910.1590/delta.v28i2.5309DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 2 (2012)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPengporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/14440https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/35880Lessa, Angela B. Cavenaghi T.Coelho Liberali, Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5309Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:34DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
Letramento Crítico: uma ferramenta-e-resultado transcurricular na atividade de ensino-aprendizagem
title Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
spellingShingle Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
Lessa, Angela B. Cavenaghi T.
Critical literacy
cross-curricular
tool-and-result
teaching-learning activity
Letramento crítico
transcurricular
ferramente-e-resultado
atividade de ensino-aprendizagem
title_short Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
title_full Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
title_fullStr Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
title_full_unstemmed Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
title_sort Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
author Lessa, Angela B. Cavenaghi T.
author_facet Lessa, Angela B. Cavenaghi T.
Coelho Liberali, Fernanda
author_role author
author2 Coelho Liberali, Fernanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessa, Angela B. Cavenaghi T.
Coelho Liberali, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Critical literacy
cross-curricular
tool-and-result
teaching-learning activity
Letramento crítico
transcurricular
ferramente-e-resultado
atividade de ensino-aprendizagem
topic Critical literacy
cross-curricular
tool-and-result
teaching-learning activity
Letramento crítico
transcurricular
ferramente-e-resultado
atividade de ensino-aprendizagem
description This paper discusses the importance of critical literacy as cross curricular tool-and-result in the teaching learning activity. Based on the Socio-Cultural-Historical Activity Theory (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), it discusses a teacher continuous education intervention program aimed at the teaching-learning of different subject areas mediated by different genres (Bakhtin, 1953). Teachers’ tasks, which really simultaneously develop critical understanding and an engagement with area contents in a non-segmented format, are analyzed and seem to indicate a view of literacy as tool-and-result in students’ transformational actions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309
10.1590/delta.v28i2.5309
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309
identifier_str_mv 10.1590/delta.v28i2.5309
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/14440
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/35880
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 2 (2012)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300244365312