Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309 |
Resumo: | This paper discusses the importance of critical literacy as cross curricular tool-and-result in the teaching learning activity. Based on the Socio-Cultural-Historical Activity Theory (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), it discusses a teacher continuous education intervention program aimed at the teaching-learning of different subject areas mediated by different genres (Bakhtin, 1953). Teachers’ tasks, which really simultaneously develop critical understanding and an engagement with area contents in a non-segmented format, are analyzed and seem to indicate a view of literacy as tool-and-result in students’ transformational actions. |
id |
PUC_SP-4_f8605c2c626fb95b787fd8e8ddb13d2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5309 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activityLetramento Crítico: uma ferramenta-e-resultado transcurricular na atividade de ensino-aprendizagemCritical literacycross-curriculartool-and-resultteaching-learning activityLetramento críticotranscurricularferramente-e-resultadoatividade de ensino-aprendizagemThis paper discusses the importance of critical literacy as cross curricular tool-and-result in the teaching learning activity. Based on the Socio-Cultural-Historical Activity Theory (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), it discusses a teacher continuous education intervention program aimed at the teaching-learning of different subject areas mediated by different genres (Bakhtin, 1953). Teachers’ tasks, which really simultaneously develop critical understanding and an engagement with area contents in a non-segmented format, are analyzed and seem to indicate a view of literacy as tool-and-result in students’ transformational actions.Este artigo discute a importância do letramento crítico como uma ferramenta-e-resultado transcurricular no ensino da atividade de leitura. Baseado na Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), apresenta um programa intervencionista de formação contínua de professores cujo foco é o ensino-aprendizagem de diferentes disciplinas mediadas por gêneros diferentes (Bakhtin, 1953). As tarefas criadas pelos professores, realmente pautadas simultaneamente por compreensão critica e por compromisso com conteúdos das áreas considerados de forma não segmentada, são analisadas e parecem apontar para uma visão de letramento como instrumento-e-resultado para a possível ação transformadora dos alunos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/mswordhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/530910.1590/delta.v28i2.5309DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 2 (2012)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPengporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/14440https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/35880Lessa, Angela B. Cavenaghi T.Coelho Liberali, Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5309Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:34DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity Letramento Crítico: uma ferramenta-e-resultado transcurricular na atividade de ensino-aprendizagem |
title |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity |
spellingShingle |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity Lessa, Angela B. Cavenaghi T. Critical literacy cross-curricular tool-and-result teaching-learning activity Letramento crítico transcurricular ferramente-e-resultado atividade de ensino-aprendizagem |
title_short |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity |
title_full |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity |
title_fullStr |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity |
title_full_unstemmed |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity |
title_sort |
Critical literacy: a cross-curricular tool-and-result in the teaching-learning activity |
author |
Lessa, Angela B. Cavenaghi T. |
author_facet |
Lessa, Angela B. Cavenaghi T. Coelho Liberali, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Coelho Liberali, Fernanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lessa, Angela B. Cavenaghi T. Coelho Liberali, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical literacy cross-curricular tool-and-result teaching-learning activity Letramento crítico transcurricular ferramente-e-resultado atividade de ensino-aprendizagem |
topic |
Critical literacy cross-curricular tool-and-result teaching-learning activity Letramento crítico transcurricular ferramente-e-resultado atividade de ensino-aprendizagem |
description |
This paper discusses the importance of critical literacy as cross curricular tool-and-result in the teaching learning activity. Based on the Socio-Cultural-Historical Activity Theory (Vygotsky, 1934; Leontiev, 1977), it discusses a teacher continuous education intervention program aimed at the teaching-learning of different subject areas mediated by different genres (Bakhtin, 1953). Teachers’ tasks, which really simultaneously develop critical understanding and an engagement with area contents in a non-segmented format, are analyzed and seem to indicate a view of literacy as tool-and-result in students’ transformational actions. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309 10.1590/delta.v28i2.5309 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309 |
identifier_str_mv |
10.1590/delta.v28i2.5309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/14440 https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5309/35880 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 2 (2012) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300244365312 |